Na dzisiaj przygotowałem króciutki materiał o słowie kluczowym "enum" w języku Java! Pokażę Ci co dobrego może zdziałać użycie typu wyliczeniowego (nawet się rymuje 😝!).
W kolejnym artykule z serii języka Java, pokażę Ci jak przeprowadzić wykonywanie operacji na datach, takich jak przypisanie daty czy dodanie do wskazanej trzy tygodnie. Nauczysz się też prostej metody na obliczenie ile dokładnie dni minęło od podanej daty ✅. Zapraszam po odbiór wiedzy o klasie "Calendar" w języku Java 😊!
Delikatny do przetrawienia artykuł z cyklu Javy, w którym pochylimy się nad wartością pustą, czyli czym naprawdę jest "null" w języku Java. Zapraszam po wyjaśnienia 😉!
"Object" w języku Java to kolejny temat, który już dawno powinien pojawić się na stronie jako brakujący element serii. Przedstawiam garść informacji o tym, czym jest klasa wszystkich klas w Javie 😀!
Przechodzimy do wyjaśnienia sobie jednej ze struktur danych, z której będziesz często korzystać jeśli chodzi o Javę. "ArrayList" w języku Java jest najbardziej podstawową kolekcją, którą zdecydowana większość z nas poznała jako pierwszą w swoim życiu i czas najwyższy po latach uzupełnić serię artykułów o ten wpis 😯!
Następna część przygód z językiem Java 😄! Sięgniemy teraz do metod matematycznych jakie nam zapewnia klasa "Math" w języku Java 😉! Klasa, zatem mamy do czynienia z metodami statycznymi 😯! Zapraszam!
Pamiętasz materiał dotyczący typów danych w języku Java znajdujący się tutaj? Dzisiaj sobie rozszerzymy ten wątek uzupełniając go o informacje na czym polega konwersja typów danych w języku Java. Tak, można sobie wymieniać jeden typ na drugi, tylko trzeba to robić z głową i wymagać od siebie logicznego rozumowania 😉. Więcej w środku.
Kontynuując wątek o wyjątkach w Javie, zostało jeszcze do obgadania tworzenie własnego wyjątku w języku Java! To też będzie niewielki materiał jedynie prezentujący istnienie czegoś takiego, żadne zaawansowane szczegóły 😊. Zapraszam!
Kolejny brakujący temat jaki miałem zanotowany to opisanie Tobie na czym polega jawne zgłaszanie wyjątku przy pomocy słowa "throw" w języku Java! Czas najwyższy uzupełnić ten brakujący fragment wiedzy, który zawsze może się komuś przydać!
Materiał stanowić będzie kontynuację jednego z poprzednich tematów wprowadzających Czytelnika do metod w języku Java. Ma również związek z dziedziczeniem z uwagi na możliwość definiowania niestandardowych implementacji mając nadal tę część wspólną. Sprawdźmy co nam daje przesłanianie metody w języku Java i co to takiego jest 😀!
Bierzemy się dzisiaj za wyjaśnienie sobie jakie występują modyfikatory dostępu w języku Java! Dowiesz się także po co Ci wiedza o czymś takim i kiedy należy z którego skorzystać. Kolejny istotny wątek, który wymaga dokładnego przestudiowania ✅!
Słowo kluczowe "this" w języku Java jest dzisiejszym tematem jaki chcę poruszyć. On nie zajmie dużo miejsca, przelecimy sobie przez miejsca jego występowania, a po szczegóły odnośnie dotkniętego wątku odeślę do odrębnego materiału (jeśli jest 😉).
W tym artykule jaki przygotowałem z serii o języku Java, napiszę co nieco o tym, jakie typy danych przyjmują jakie wartości domyślne w języku Java. Zdecydowana większość będzie składać się z tabelek, jednak parę słów komentarza nie zabraknie 😁. Zapraszam!
Czy jesteś gotowy(-a) na artykuł o Javie, w którym pokażę Ci KLUCZOWY element całego języka 😯? Tematem będzie tworzenie klas używając słowa kluczowego jakim jest "class" w języku Java!!! Czas zapoznać się z klasami, które są nieodłącznym budulcem każdego (serio każdego) programu jaki został wytworzony przy pomocy języka Java 😳!
Otwieram dzisiaj następne zagadnienie z języka Java jakim jest funkcja w języku Java! Definicja funkcji, wyjaśnienie do czego ona służy oraz jak bardzo jest ważnym elementem każdego kodu źródłowego. Czy muszę dalej przekonywać do zajrzenia do środka 😄?
Tablic w Javie ciąg dalszy 🙃! Przygotuję Ciebie do poznania z nowym rodzajem tablicy różniącym się tak naprawdę jednym szczegółem, jednak i tak warto to sobie przedstawić jako osobny rozdział. Oto przed Tobą tablica postrzępiona w języku Java, czyli jak sobie radzić w sytuacji, gdy każda z podtablic tablicy dysponuje innym rozmiarem 😳!
Czas na kolejny artykuł edukacyjny z języka Java! Będziemy kontynuować zagadnienie tablic w języku Java, więc teraz dowiesz się do czego służy niejaka tablica zagnieżdżona którą można określić tablicą tablic. Zaraz zobaczysz co to takiego i co się z tym wyprawia 😄!
Tablica w języku Java będzie następnym tematem, który otwieram w chwili pisania tego artykułu. Tablica prędzej czy później przyda Ci się podczas pisania programu mającego operować na wielu danych 😎. Oprócz zastosowań, przedstawię również krótko czym jest struktura danych oraz dlaczego mówimy o tablicy, że jest ona statyczna.
Dzisiejszy materiał jaki będzie o Javie będzie taką poboczną częścią drugą o instrukcjach warunkowych. Pozwólcie, że przedstawię Wam na czym polega w języku Java instrukcja "switch" nazywana instrukcją wielokrotnego wyboru. Czy jest przydatna? To zależy od kontekstu, aczkolwiek nalegam zobaczyć chociaż samą postać kodu źródłowego, żebyś wiedział(a) na przyszłość 😊.
Żeby zbudować nawet prosty program, trzeba koniecznie opanować jeden ważny temat. Jest nim niejaka instrukcja warunkowa, a w języku Java nie różni się praktycznie niczym od większości innych języków programowania 🙂! Serdecznie zapraszam do środka, jeśli się uczysz i nie wiesz o co się rozchodzi 😁!
W dzisiejszym materiale przybliżę Ci szczegóły jak wykonać rzutowanie typu w języku Java i co to za wynalazek 😉. Nie jest to może coś hiper, co trzeba koniecznie znać, żeby swobodnie poruszać się po kodzie, aczkolwiek mogą pojawić się sytuacje, w których to Ci się przyda. Nie czekaj, tylko właź do środka, a wszystko Ci wytłumaczę za friko 😄!
Kontynuujemy dziś wątek z pętlami w języku Java i pokażę Ci czym się charakteryzuje pętla "do while". To będzie koniec opisywania o trzech najbardziej podstawowych konstrukcjach pętli, aczkolwiek to nie znaczy, że Java dysponuje tylko tymi. Na razie skupmy się na tym co jest, a potem przejdziemy do kolejnych wątków w przyszłości.
Otwieramy drugą część materiału o pętlach w języku Java i skieruję Wasze oczy na to, jak się prezentuje pętla "while". Poprzednio było o pętli "for", więc jeśli Ciebie interesuje pojęcie pętli w programowaniu oraz sama pętla "for", to przejdź do tamtego artykułu. Dzisiaj bierzemy na tapetę pętlę "while" i zobaczymy w jakich sytuacjach to ONA okaże się bardziej przydatna 🙂.
Dzisiejszym artykułem jaki dla Was przygotowałem jest pętla "for" w języku Java - kolejny element programowania, bez którego nie można pisać już nawet nie profesjonalnego kodu źródłowego, ale nawet działającego i spełniającego swoje założenia! Zaraz zobaczysz co mi chodzi po ciągle zapracowanej głowie, wystarczy tylko żebyś przeszedł/przeszła do środka i wytłumaczę o co chodzi, jak się to stosuje i do jakich celów 😜!
Nie tak dawno wyszedł artykuł o tym, jak w języku Java należy rozumieć zmienne, czym one są i z jakich elementów musi się składać każda z nich. Powiedzieliśmy sobie, że dysponuje nazwą i typem danych. Teraz opiszemy sobie w szerszym znaczeniu ten drugi element. Typy danych w języku Java też muszą zostać opisane szczegółowo, tak samo jak to było przy zmiennej. Do dzieła!
Przed adeptami programowania w języku Java stoi premierowy artykuł z porcją darmowej cennej wiedzy 😉. Słyszałeś(-aś) o pojęciu "zmienna"? A wiesz czym się różni deklaracja od definicji? Chcesz się dowiedzieć 😄? To zapraszam wszystkich zainteresowanych do artykułu czym jest zmienna w języku Java i jak należy się z nią obchodzić!
Kolejny artykuł dotyczący podstaw języka Java! Niektórzy mogą wyrazić swoje zdziwienie, że tworzę cały osobny materiał o tym, jak stosować komentarze w języku Java, natomiast chcę brać pod uwagę również takie grono osób, które nie miały do tej pory żadnej styczności z programowaniem i pragną się go w końcu nauczyć na przyzwoitym poziomie 😄! Przeczytaj i dowiedz się jak najszybciej do czego służą komentarze i jak z nich korzystać 😜!
Kolejnym tematem z Javy wymagającym nadrobienia zaległości są operatory. Operatory w języku Java jak najbardziej wymagają stosu komentarzy, abyś mógł/mogła programować w sposób świadomy. Zaczynamy!
Zaczynamy drugą część redagowania artykułów o języku Java! Poinformowałem Was wcześniej, że z racji uzupełniania kategorii o dodatkowe wpisy, ich kolejność na liście nie będzie odpowiadała rosnącemu poziomowi trudności czy też jakiejś "drodze" postępowania według książki, z której pobieram materiał. Dlatego też będę umieszczać na końcu artykułów link do kolejnego wpisu, który uważam za taki, który powinien zostać przeczytany jako następny, okej 😄? A na razie siądźcie sobie wygodnie w fotelu czy co tam macie 🙂 i przechodzimy do tematu będącego prawdziwym wprowadzeniem: pierwszy program w języku Java + bonus ode mnie w postaci wytłumaczenia kompilacji aż na cztery sposoby!
Niespodzianka! Język Java niedługo dostanie zastrzyku całkiem nowej porcji wiedzy po trzech latach od pierwszych publikacji na ten temat!!! Mimo ogromnego natłoku codziennych obowiązków, spróbuję w miarę możliwości szybko otworzyć temat i go zamknąć. Także już od dnia dzisiejszego, możecie spodziewać się premierowych artykułów o jednym z najpopularniejszych języków wysokiego poziomu! Zapoznajcie się ze szczegółami w środku!
Nurtuje Was pytanie czy warto uczyć się Javy w 2021 roku? Faktem jest, że ja korzystam z tego języka dopiero od drugiego roku studiów, niemniej jednak jestem w stanie stwierdzić czy moim zdaniem jest sens zawracać sobie nim głowę. Tym bardziej, że mam zamiar jeszcze pisać w nim programy w przyszłości. Sprawdźcie już teraz moją opinię na ten temat oczywiście "postawioną" na argumentacji. Nie tylko za, ale również przeciw.
Na dzisiaj mam dla Was coś specjalnego na temat języka Java. Czy zdajecie sobie sprawę, że mogliście wielokrotnie źle korzystać z łańcucha znaków od czasu utworzenia instancji? Dowiedzieliśmy się już znacznie wcześniej, że łańcuch znaków znany pod hasłem "String" w języku Java sprawia trudności w języku C, aczkolwiek w Javie też jest pewna pułapka i to o wiele bardziej perfidna, bo niedająca po sobie niczego poznać. Zapraszam serdecznie, to jest bardzo ważny wątek!
Kontynuujemy wątek dotyczący pakietów, aby traktować go jako drugi krok do tego, jak należy PRAWIDŁOWO ręcznie kompilować kod źródłowy w języku Java. Proszę o cofnięcie się wstecz jeśli nie przerobiliście tamtego etapu, jest on kluczowy, żeby zrozumieć, a także utworzyć własny archiwum JAR w języku Java. Zapraszam.
Poruszymy dzisiaj wszystkie trzy kolekcje w języku Java (a raczej ich rodzaje): "List", "Set" i "Map". Dosyć sporo się już napisało o niektórych konkretnych kolekcjach, więc warto teraz poznać te trzy typy, skonfrontować je między sobą, pokazać ich najlepsze zastosowania oraz zalety i wady. Zapraszam bardzo serdecznie!
Przechodzimy do części praktycznej "równości" obiektów w Javie. Trzymamy się kolekcji "HashSet" i rzucam następującymi hasłami: "hashCode" w języku Java (zwany "kodem mieszającym") i "equals". Jesteście zaciekawieni znaczeń tych metod i w jaki sposób mogą pomóc nam przy ustalaniu czy dwa obiekty są sobie równe? Nie pozostaje Wam nic innego jak wchodzić do środka artykułu i czytać!
Następna porcja wiedzy na temat kolekcji w Javie. Wcześniej poruszyłem temat kolekcji "TreeSet", a teraz dowiemy się co nieco o bardzo podobnej kolekcji zwanej "HashSet" w języku Java. Przy okazji będzie wstęp do rozumienia "równości" obiektów. Zapraszam po szczegóły.
Jesteście zainteresowani jakie inne kolekcje występują w Javie? OK, zdecydowana większość problemów może zostać rozwiązana za pomocą "ArrayList", natomiast są też takie które okażą się o wiele skuteczniejsze albo chociaż zaoszczędzą trochę pisania ze względu na niektóre działania wykonywane automatycznie. A skoro o automatycznych działaniach mowa, to obejrzymy sobie kolekcję "TreeSet" w języku Java i porównamy sobie z poprzednim "książkowym" przykładem.
Zakończyłem jak na razie temat typów generycznych w Javie. Te tłumaczenia zastosowania typów ogólnych były potrzebne po to, abyśmy mogli teraz spokojnie wrócić do poprzedniego rozdziału na którym stanęliśmy. Możemy w końcu porównać sobie interfejs "Comparable" w języku Java do poprzedniego i zobaczyć jak daleko idą te różnice.
Javy nie ma końca. Kontynuujemy temat typów ogólnych. Poprzednio wspomniałem o słowie kluczowym "extends" w języku Java, które nie tylko jest wykorzystywane podczas dziedziczenia przez klasy, ale także przez typy generyczne. Poznajcie tajemnicę drugiego znaczenia "rozszerzania", bo przy programowaniu w Javie ma to dwojakie zastosowanie.
Przejdziemy teraz do drugiej części trudnego do przyswojenia tematu jakim są typy generyczne. Java posiada szerokie pole do popisu, jeśli chodzi o programowanie uogólnione, bo tak to się elegancko nazywa. Kolejnym krokiem w ich prawidłowym rozumieniu są metody generyczne w języku Java. Jak je tworzyć, jak je rozumieć a co najważniejsze, jakie dają korzyści. Wszyscy zainteresowani niech zaglądają do środka!
Wczoraj poruszyłem kwestią związaną z sortowaniem kolekcji. Nie możemy iść dalej z kontynuacją tego tematu bez podstawowego rozumienia typów generycznych. Typy generyczne w języku Java stanowią kręgosłup wszystkich wykorzystywanych kolekcji (i to nie tylko w tym języku!). Zrobię teraz do tego wstęp, aby artykuł jak każdy inny, spełniał swoją rolę jak najlepiej.
Czy już wiecie jak możemy posortować dowolną kolekcję w języku Java, która przyjmuje obiekty klasy niestandardowej? Mamy dwie drogi: interfejs "Comparator" lub interfejs "Comparable". Dzięki nim, jesteśmy w stanie ustalić kryterium w jaki sposób mają być sortowane obiekty, o czym pisałem w pierwszej części. Przyjrzymy się najpierw interfejsowi "Comparator" w języku Java.
Póki co, postanowiłem uznać serię artykułów na temat wątków w Java za zakończoną. Rzućmy teraz okiem na kolekcje. Co byście powiedzieli gdyby konieczne było sortowanie kolekcji w języku Java? Czy to znaczy, że trzeba w te pędy uczyć się algorytmów sortowania? Jest możliwość posortowania najbardziej powszechnie stosowanej kolekcji bez stosowania jakichkolwiek algorytmów czy skomplikowanych sztuczek (jak się później okaże, zależy jakiego typu są argumenty). Zapraszam do środka artykułu.
Dobra. Dotychczas temat wątków opierał się o same podstawowe zagadnienia. Uprzedzam, że od tej pory będziemy wchodzić w szczegóły, które mogą spowodować zrobienie sobie dłuższego "przystanku". Jak dobrze wiedzą ci, którzy czytali samą teorię, wątek w języku Java musi być opatrzony serią niezbędnych zabezpieczeń celem eliminacji wszelkich kolizji. Tematem na dziś będzie spójność danych, czyli jak sprawić żeby przy pomocy słowa kluczowego "synchronized" w języku Java, modyfikacja pewnej danej przez jeden wątek obowiązywała w innych obecnie działających wątkach. Język dysponuje pewnymi sposobami wdrażania takiego zabezpieczenia i dzisiaj poznamy jeden z nich.
Programując wątki w języku Java, każdy z Was bez wyjątku musi pojąć jedną bardzo ważną rzecz dotyczącą samego ich usypiania. OK, wiemy już, że za pomocą statycznej metody "sleep" klasy "Thread", możemy oddziaływać na przebieg działania wątku po prostu go opóźniając o podaną liczbę milisekund. Natomiast jest jeden niuans domagający się wyjaśnień. Uśpienie wątku w języku Java też coś przed nami ukrywa. Serdecznie zapraszam do środka artykułu.
Lecimy dalej naprzód z wątkami w Javie! Dzisiaj skonfrontujemy oba sposoby tworzenia wątków. Jest możliwość zrobienia tego od strony dziedziczenia klasy "Thread", ale mamy również do dyspozycji implementację interfejsu "Runnable" w języku Java. Którą drogę wybrać? Czy są jakieś różnice w działaniu? A może w efektywności? Przekonajcie się już teraz.
Oto przed Wami rozdział poświęcony wątkom w języku Java. Wczoraj opisałem dosyć rozlegle jak to wygląda teoretycznie. Programowanie współbieżne przeznaczone jest tylko dla nieco bardziej "kumatych" w tej dziedzinie i z pewnością amatorzy się w tym nie odnajdą. Dzisiaj uzupełnimy sobie tę wiedzę o drugą "połowę", czyli praktykę. Utworzymy sobie własny pierwszy nowy obiekt "Thread" w języku w Java, o którym będziecie słyszeć najczęściej w kontekście programowania wielowątkowego!
Zmęczeni już tą biblioteką "Swing"? Spokojnie, zmieniamy temat na całkiem inny i przejdziemy teraz do zagadnień związanych z połączeniem sieciowym. Java pozwala na łatwe tworzenie połączenia sieciowego na podstawie architektury klient-serwer. Przedstawiam Wam klasę "Socket" w języku Java - to od niej zaczyna się cała historia!
Przejdziemy teraz do zupełnie innego tematu dotyczącego Javy i zaprezentuję Wam jak utworzyć podstawowy warsztat dla odtworzenia pojedynczej nuty granej za pomocą interfejsu MIDI. Aby interfejs MIDI w języku Java dawał oczekiwane rezultaty, wymaga poznania i zrozumienia kilku następnych klas, które wspólnie przygotujemy i napiszemy. Zapraszam!
Czy wiecie jakie Java posiada możliwości obsługi dat i kalendarzy? Jedną z klas przeznaczonych do takich zadań jest "Date" w języku Java. Daty w Javie mogą podlegać operacjom arytmetycznym w stylu "odejmij 80 dni od bieżącej daty" otrzymując w ten sposób całkowicie poprawną kalkulację z uwzględnieniem dni przestępnych oraz regionu w jakim się aktualnie znajdujemy. Interesuje Was dalszy ciąg?
Poznamy teraz kolejny zapis dający wygodę przy wywoływaniu konkretnej metody danego obiektu dla każdego elementu przebywającego w tablicy / kolekcji. Gdzie tam zwykła pętla "for" czy nawet pętla rozszerzona. Nawet wyrażenie lambda ukazane całkiem niedawno można jeszcze bardziej skrócić. Niech Wam posłuży referencja do metody w języku Java!
Zerkniemy na temat związany z obsługą wyjątków w języku Java. To nie będzie kolejna pogadanka o wyjątkach, a tylko o pewnej metodzie wykorzystywanej nałogowo przez wiele osób w programach, filmach czy poradnikach. Widzicie to tyle razy. Za każdym razem gdy ktoś na szybko pisze blok "try-catch", zwykle osadza to samo wyrażenie po nazwie instancji klasy "Exception". Bez przerwy w przeważającej większości przypadków ludzie zalecą Wam to samo. W książkach wielkimi wołami również jest o tym wspomnienie, a jednak można nie zdawać sobie sprawy co ta metoda robi takiego ekscytującego, że wszyscy to stosują. Chodzi mi o "printStackTrace" w języku Java. Co to takiego? Zapraszam do środka.
Wznawiam temat serializacji danych w języku Java (radzę zobaczyć poprzednią część, jeśli nie wiecie o czym mowa). Wyobraźmy sobie taką sytuację. Mamy naszą klasę, implementujemy interfejs "Serializable" i każemy programowi zapisać wszystkie dane składowe...oprócz jednej! Takiej małej składowej, która powinna być pomijana ze względu na wartość unikalną dla konkretnego uruchomienia aplikacji. O Boże! Czy to znaczy, że z powodu takiej błahostki, serializacja obiektów idzie w drzazgi i trzeba od razu przerzucać cały system przechowywania do pliku tekstowego? Niekoniecznie! Twórcy języka i o takiej sytuacji pomyśleli więc mogę ją teraz zaprezentować. Poznajcie kolejne słowo kluczowe związane z wykluczaniem danych składowych do zapisu, "transient" w języku Java!
Przystępujemy do następnego artykułu po zapowiedzianej dłuższej przerwie. W nawiązaniu do klas wewnętrznych, teraz przystąpimy do bardziej nowoczesnego sformułowania. Ono istnieje od powstania Javy 8 więc o nim też mogliście już nieraz usłyszeć. Przedstawiam Państwu wyrażenie lambda w języku Java (ang. "lambda expression")! Pokażę na czym ono polega i dlaczego opłaca się go poznać.
Java pozwala na osadzanie jednej klasy w środku drugiej stając się klasą zagnieżdżoną (wewnętrzną). Taka klasa wewnętrzna w języku Java była często wykorzystywana przed wprowadzeniem wyrażeń lambda w Javie 8. Sięgnijmy do historii i zobaczmy do czego może się nam przydać "wklejanie" jednej klasy do drugiej!
Zaczynamy kolejną serię! Będę miał przyjemność pisać Wam na temat biblioteki "Swing" w języku Java, która pozwala na tworzenie graficznych interfejsów użytkownika. Zapraszam do artykułu, a dowiecie się jak utworzyć pierwsze okno graficzne!
Ostatni artykuł na dzisiaj (dotyczący Javy oczywiście) sięgać będzie tematu formatowania danych w postaci łańcuchów znaków, czyli typu "String". Nie chodzi tylko o konwertowanie liczb na łańcuchy, ale także ich ładne prezentowanie. Na przykład wypisanie dużej liczby z odstępami, czy też wyświetlenie wyników danej kolumny z tabelki o tej samej szerokości pola, aby kolejne dane się "nie rozjeżdżały". Prezentowany tutaj temat który nam to umożliwi to formatowanie danych w języku Java. Zapraszam już po raz ostatni w dniu Konstytucji 3 Maja!
Zabieram się za kolejną porcję obfitego redagowania na własnej stronie. Znowu Java bez zmian i opowiem czym jest import statyczny w języku Java oraz czym się on różni od zwykłego. To również stanowi jedynie element poboczny i może pomóc lub zaszkodzić w zależności od tego, kto czyta nasz kod. Nie migajcie się, poznajcie kolejny element o którym się mało mówi.
Jest jeszcze wczesna godzina, zatem macie kolejny materiał już po raz czwarty z rzędu TEGO SAMEGO DNIA! Nie wiem jak ja to znoszę i póki co, nie chcę się nad tym zastanawiać. Przechodzimy do kolejnego prostego tematu związanego z Javą, który macie traktować jako całkowicie opcjonalny. Dotyczy on statyczności, jest rzadko stosowany, a to coś w języku Java kryje się pod nazwą "inicjalizator statyczny". Poznajcie szerzej ten termin razem z przykładem pozostawionym w środku.
Gotowi na dalsze wyjaśnienia związane z tym samym artykułem? Został jeszcze jeden element. Pamiętacie dopisek "throws" w nagłówku metody? Jest to nieco rzadziej omawiany element a szkoda, bo równie przydatny co samo przechwytywanie wyjątków. Obsługa wyjątków to jedno, a "przerzucenie" tej odpowiedzialności na metodę wywołującą za pomocą słowa kluczowego "throws" w języku Java, to zupełnie inna bajeczka.
Javy ciąg dalszy. Wracając do artykułu o serializacji obiektów trzeba opisać kolejny obcy termin, na który wtedy zwróciłem Waszą uwagę. Serializacja obiektów wiąże się z dużą odpowiedzialnością. To nie jest temat, który powinien być w rękach kompletnej amatorszczyzny. Po czym rozpoznać doświadczonego od początkującego w tym temacie? Jeden wstawi ważną stałą "serialVersionUID" do klasy, a drugi nie. Oto wyjaśnienia czym jest "serialVersionUID" w języku Java, które zostawiam w środku.
Kolejna porcja Javy! Dzisiaj sobie wyjaśnimy dlaczego pakiety tworzone za pomocą słowa "package" w języku Java są szeroko wykorzystywane. Może Wy jesteście zainteresowani powodami stosowania pakietów i zasad ich wykorzystywania w praktyce :)?
Odejdźmy teraz od złożonych rzeczy i skupmy się na czymś prostszym. Taka pętla rozszerzona w języku Java na przykład, która nazywana jest również pętlą "foreach". "Debiut" miał miejsce właśnie w Javie i pozwala na wygodniejszy sposób obsługi wszelkich tablic i kolekcji, czyli kontenerów przechowujących wiele danych w jednym miejscu. Prosimy do środeczka :)!
Zaprezentuję teraz drugi wariant zapisu i odczytu danych (poprzednim była serializacja). Język Java oferuje dodatkowo klasy zdolne do zapisywania danych w pliku tekstowym. Tutaj procedura jest zdecydowanie bardziej rozbudowana i uprzedzam, że może sprawiać duże trudności w rozumieniu, gdyż kod przeze mnie prezentowany będzie od razu zaopatrzony w metody, których mogliście jeszcze nie widzieć :D. Skoro już uprzedziłem, przechodzimy do rozpoczęcia tematu. Zapis i odczyt z pliku tekstowego w języku Java!
Czy ktoś z Was wie do czego służy serializacja obiektów w języku Java? Wiecie w ogóle że jest taki termin ;)? Jeśli drapiecie się po głowie, to czytajcie uważnie. Nie mówię, że jest to podstawa w rozumieniu języka, natomiast przechowywanie danych w celu zapisu i odczytu może być ciekawym eksperymentem. To co, przekonałem do zmiany decyzji :D?
Niniejszy artykuł będzie robił za podsumowanie "sznurka" poprzednich wpisów na temat samego dziedziczenia w języku Java. Polimorfizm w języku Java to jeden z fundamentów programowania obiektowego, a w tym materiale skoncentrujemy się na pewnych przykładach, które będą bić polimorfizmem po oczach :D. W ten sposób zobaczycie jak bardzo potężną bronią dysponujecie!
Jesteście gotowi na kolejną część materiału o języku Java :)? Zaprezentuję Wam kolejne słowo kluczowe umożliwiające m.in. wywoływanie "pierwotnej" wersji przesłanianej metody. Jest nim "super" w języku Java. Ma to po części związek z wątkiem dziedziczenia, ale jaki konkretny to już zapraszam do środka!
Przystępujemy do następnej części z cyklu dziedziczenia w języku Java. Jak wiemy z poprzedniej części, abstrakcja pozwala nałożyć zabezpieczenie na tworzenie zbyt ogólnych obiektów i wymusić implementacje abstrakcyjnych metod na klasach potomnych. Teraz zapoznam Was z zabezpieczaniem od drugiej strony czyli sprawienie, aby dana klasa, metoda lub zmienna była "finalną". "final" w języku Java - oto czego Wam potrzeba ;)!
Oto kolejny materiał dotyczący Javy jakim jest słowo kluczowe "abstract" w języku Java. Poprzednio wprowadziłem Was w dziedziczenie, a teraz zapoznacie się z kolejnym elementem, który bądź co bądź może wydawać się jedynie "dekoracją", aczkolwiek stanowi ważny wątek podnoszący elastyczność naszej aplikacji. Dowiecie się co to jest klasa i metoda abstrakcyjna, czym się one różnią od "zwykłych" odpowiedników oraz jaki to ma wpływ na przebieg pisania kodu.
Czas poruszyć wątek dziedziczenia :O! Jest to kolejny element stanowiący zakres podstawowego rozumienia Javy. Dziedziczenie w języku Java to fundament w paradygmacie obiektowym. Na czym on polega? Jak on działa w programie? Jak go dostrzec w kodzie? Spokojnie, jedno zagadnienie po drugim zostanie tu wytłumaczone :D.
Przynoszę Wam następne akapity kręcące się wokół języka Java. Opiszemy sobie czym jest słowo kluczowe "static" w języku Java. To jest jeden z tych tematów, który również jest często spotykany i wykorzystywany w praktyce. To brzmi na tyle poważnie, że postanowiłem zabrać się i za zmienne, i za metody statyczne. Nie uciekajcie od tego z krzykiem :D. To trzeba zrozumieć!
Zabieramy się znowu za język Java i za wątek przesłaniania, który opisałem wczoraj jeśli ominęliście. Kontynuacja poprzedniego wątku zaprezentuje jak można wykorzystać przesłanianie w stosunku do metody o nazwie "toString" w języku Java. Co to konkretnie jest?
Lecimy z następnym tematem Javy. Weźmiemy pod lupę dwa terminy, które wbrew pozorom nie są synonimiczne. Przeciążanie a przesłanianie w języku Java to pojęcia bardzo podobne do siebie, a oznaczają dwie zupełnie różne rzeczy. Macie przed sobą rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko programisty w tym języku? Bądźcie gotowi na to, że to pytanie może paść :O!
Ucząc się języka Java należy być świadomym, że wiedza o samych metodach nie wystarczy :O. Trzeba sobie wytłumaczyć czym jest konstruktor klasy w języku Java. Co to jest? Co on robi? Jak go zdefiniować i dlaczego jest tak ważny dla programistów? Na tym się dzisiaj skupimy.
Pokażę Wam jak w języku Java korzystać z mniej znanej struktury danych kryjącą się pod nazwą "HashMap". Użytkownicy Pythona raczej będą ją nazywali "słownikiem". Ja też wolę to stwierdzenie, natomiast będę korzystał naprzemiennie z obu tych nazw. Przejdźmy do wyjaśnienia jak w języku Java korzystać ze słownika.
Dzisiejszym tematem jest przechwytywanie wyjątków w języku Java, dowiemy się co to takiego, jak działa i jak się zabezpieczyć przed niepożądanym działaniem w trakcie korzystania z "ryzykownej" metody za pomocą słów kluczowych "try", "catch" i "finally". Jeśli nałogowo korzystacie z języka Java, opanujcie to jak najprędzej, to jest jeden z tematów podstawowych :O.
Powracamy znowu do języka Java. Po raz pierwszy można się wypowiedzieć na temat interfejsów i przykładów ich zastosowania. Aby nikt nie poczuł się zagubiony, artykuł ten będzie podzielony na dwie części: pierwsza będzie służyła wstępnemu tłumaczeniu czym jest interfejs i co ma z tym wspólnego słowo kluczowe "interface" w języku Java, a druga będzie obrazować przykład ich sensownego wykorzystywania. Opiszę Wam także jak można wykorzystać polimorfizm w stosunku do interfejsu i co nam to daje w efekcie końcowym :).
Raz kolejny zwrócimy się w stronę Javy w celu przedstawienia bardzo przyjemnego i efektywnego zapisu. Umożliwia on zapisanie "rozciągliwej" metody, która będzie w stanie pobierać tyle parametrów ile tylko sobie zażyczycie. Jeden, pięć, nawet dwadzieścia :D. Taka implementacja jest możliwa, jeżeli się wie o jej istnieniu i o sposobie zapisu. Pojęciem tym w języku Java jest "zmienna liczba parametrów" (ang. variadic function), sposób zapisu opisuję w środku.
Aby się mocno nie przemęczyć, teraz będzie lekki artykuł rozwiewający wątpliwości na temat Javy. Jak to z nią jest, Java jest kompilowana czy interpretowana? Czy może jedno i drugie? Jakby to Wam napisać, kompilacja w języku Java działa pół na pół. Kompiluje się do kodu pośredniego, aby go potem interpretować :D. Wyjaśnienia zostawiam w środku.
Sięgnę znowu do języka Java, aby jeszcze bardziej oddalić się choć na chwilę od tworzenia gier. Pisało się w nim dostatecznie dużo, żeby móc przedstawić Wam cechy języka Java, których każdy z Was powinien być świadom, jeszcze przed rozpoczęciem nauki. Nie będę zagłębiał się w szczegóły czy jakieś zaawansowane wątki, tu są tylko same konkrety.