Na zwieńczenie publikacji serii artykułów o języku Java, lista słów kluczowych na jakie możesz się natknąć podczas uczenia się pisania kodu w języku Java - zapraszam!
OTO LISTA SŁÓW KLUCZOWYCH W JĘZYKU JAVA!
Tam, gdzie jest hiperłącze, oznacza to, że na temat tego słowa kluczowego został stworzony odrębny artykuł ☺️. Oto pełne zestawienie słów kluczowych:
- abstract
- assert
- instrukcja sprawdzająca wyrażenie logiczne i przerywająca działanie aplikacji, jeżeli wynik jest fałszywy
- boolean
- logiczny typ danych
- break
- instrukcja przerywająca działanie całej pętli
- instrukcja wyznaczająca granicę bloku instrukcji dla pojedynczego przypadku w instrukcji wielokrotnego wyboru ("case")
- byte
- całkowitoliczbowy typ danych z zakresu od -27 do 27 - 1
- case
- definiowanie pojedynczego przypadku w instrukcji wielokrotnego wyboru ("switch")
- catch
- definiowanie bloku instrukcji w sytuacji wystąpienia wyjątku
- char
- znakowy typ danych
- class
- definiowanie nowej klasy
- continue
- instrukcja pomijająca pojedynczą iterację pętli
- default
- definiowanie przypadku w instrukcji wielokrotnego wyboru ("switch") w sytuacji, gdy nie zostanie spełniony żaden poprzedni przypadek (określany za pomocą słowa "case")
- domyślny modyfikator dostępu przyznający dostęp do składowej na zewnątrz wszystkim innym klasom znajdującym się w tym samym pakiecie
- definiowanie metody rozszerzającej wewnątrz interfejsu
- do
- definiowanie pętli "do-while"
- double
- zmiennoprzecinkowy typ danych o podwójnej precyzji
- else
- definiowanie bloku instrukcji w przypadku niespełnienia poprzedniego warunku w instrukcji warunkowej
- samo słowo "else" definiuje blok instrukcji wykonujących się, gdy nie sprawdzi się żaden poprzedni warunek
- połączone ze słowem kluczowym "if" pozwala definiować nowy osobny warunek
- enum
- definiowanie typu wyliczeniowego
- extends
- definiowanie dziedziczenia klasy od innej klasy (bazowej)
- definiowanie kontrawariancji (ograniczenie podtypu) dla typów generycznych i typów wieloznacznych ("wildcard")
- final
- modyfikator nakładany na metodę lub klasę blokujący możliwość przesłaniania i dziedziczenia
- finally
- opcjonalne definiowanie bloku instrukcji po zakończeniu wykonywania bloku instrukcji dla słów kluczowych "try" i "catch" (obsługa wyjątków)
- float
- zmiennoprzecinkowy typ danych o pojedynczej precyzji
- for
- definiowanie pętli iteracyjnej dla określonej liczby wymaganych powtórzeń (iteracji)
- goto
- przestarzała instrukcja skoku do wskazanej etykiety
- if
- definiowanie instrukcji warunkowej
- implements
- definiowanie implementowania interfejsu przez klasę
- import
- dyrektywa pozwalająca na uniknięcie każdorazowego wpisywania pełnego ciągu pakietów w momencie korzystania z danych składowych i metod klas pochodzących od innych pakietów
- instanceof
- sprawdzanie zgodności typu klasy na podstawie wiązania dynamicznego
- int
- standardowy całkowitoliczbowy typ danych z zakresu -231 do 231 - 1
- interface
- definiowanie nowego interfejsu
- long
- całkowitoliczbowy typ danych z zakresu -263 do 263 - 1
- native
- modyfikator metody oznaczający implementację napisaną w macierzystym języku przy użyciu JNI ("Java Native Interface")
- new
- tworzenie nowej instancji klasy
- null
- określenie wartości pustej, gdy zmienna referencyjna nie wskazuje na żaden obiekt umieszczony na stercie
- package
- dyrektywa wstawiana u góry określająca miejsce klasy fizycznie w drzewiastej strukturze katalogowej
- private
- prywatny modyfikator dostępu
- protected
- chroniony modyfikator dostępu
- public
- publiczny modyfikator dostępu
- return
- instrukcja natychmiastowego zakończenia wykonywania instrukcji w metodzie i ewentualnego zwracania wartości z metody (jeżeli typ inny niż "void")
- short
- całkowitoliczbowy typ danych z zakresu -215 do 215 - 1
- static
- definiowanie składowej lub metody statycznej
- definiowanie inicjalizatora statycznego
- staticfp
- definiowanie niezależnej platformowo precyzji wartości zmiennoprzecinkowych
- super
- odwoływanie się do "bazowej" wersji metody lub konstruktora z klasy bazowej
- definiowanie kowariancji (ograniczanie nadtypu) dla typów wieloznacznych ("wildcard")
- switch
- instrukcja wielokrotnego wyboru
- synchronized
- definiowanie metody/bloku instrukcji jako operacji atomowej (ciąg czynności, który stanowi nieodłączną całość jako albo wykonany w pełni, albo niewykonujący się wcale)
- this
- odwołanie się do danej składowej klasy (przydatne w momencie, gdy parametr formalny metody przyjmuje identyczną nazwę, co dana składowa)
- wywołanie przeciążonego konstruktora w tej samej klasie
- throw
- instrukcja jawnego zgłaszania wyjątku
- throws
- modyfikator nakładany na sygnaturę metody do oznaczenia, że może zgłosić wyjątek (instrukcje "ryzykowne" nieobjęte klauzulą "try-catch" albo jawne zgłoszenie z użyciem słowa "throw")
- transient
- modyfikator nakładany na daną składową do ignorowania jej serializacji
- try
- definiowanie bloku instrukcji dla poleceń "ryzykownych" (mogących się nie powieść i zgłosić wyjątek)
- var
- definiowanie zmiennej lokalnej o niejawnej typizacji
- void
- definiowanie typu metody, która nie zwraca żadnej wartości
- volatile
- definiowanie zmiennej ulotnej (stosowane w sytuacji modyfikowania wartości w trakcie przetwarzania współbieżnego)
- while
- definiowanie pętli "while" bądź "do while" (jeżeli wcześniej użyto słowa "do")
Artykuł "ściągawka", niż tradycyjny materiał naukowy, jednak wstawiłem coś takiego, bo może Ci się przydać 🙂.