Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Zanim rozpoczniemy prawdziwe nauczanie języka C#, pozwólcie że zaprezentuję Wam jeszcze jakie są cechy języka C#, czyli jaki drzemie w nim potencjał, który może przekonać obywatela do stania się mądrzejszym w dziedzinie programowania :D.

JAKIE SĄ CECHY JĘZYKA C#, KTÓRE MOGĄ ZACHĘCAĆ DO JEGO NAUKI?

O krótkiej historii samego języka C# znajdziecie nieco info w poprzednim artykule, a teraz przytoczę kilka najważniejszych cech co może skłonić do nauczenia się tego języka programowania.

OPEN SOURCE

Przede wszystkim, licencja otwartoźródłowa. W rzeczy samej, język C# może być wykorzystywany do celów komercyjnych i niekomercyjnych symultanicznie, jak również jakby tego było mało, twórcy udostępniają na tacy cały kod źródłowy na swoim GitHubie i od zeszłego roku, mamy wolną rękę do przeglądania treści :D.

OGÓLNE PRZEZNACZENIE

Kolejna ważna rzecz to ogólne przeznaczenie. Tak jak Java, tak język C# może być wykorzystywany dla całej wręcz "palety" przeróżnych aplikacji. Strona internetowa bądź aplikacja internetowa może zostać zrobiona przy pomocy technologii ASP.NET. Zarządzanie bazą danych także jest możliwe tym razem dzięki ADO.NET. Za pomocą WPF (Windows Presentation Foundation) utworzycie bez problemu aplikację z graficznym interfejsem użytkownika, a używając komponentów do połączenia z Azure, podłączycie się do chmury od strony "CSharpa". Możliwości języka są naprawdę daleko idące!

WIELOPLATFORMOWOŚĆ

Są takie cechy języka C# których nie można pominąć, i taką jest wsparcie wielu platform. Język C# docelowo kompiluje się do kodu bajtowego .NET (dzięki czemu można pisać w wielu językach naraz wspierających .NET) i naturalnie "przyjaźni się" najbardziej z systemem Windows, natomiast z biegiem lat powstało wsparcie w charakterze .NET Core dla systemów Linux, macOS, Unix i innych, HTML5 (Blazor) oraz Android z iOS (Xamarin), czyli platformy mobilne. Pojęcia nie mam jak wysoki jest stopień "wygody" podczas przenoszenia z jednej platformy do drugiej niemniej jednak widać, że taka droga istnieje i trochę nad tym popracowano, aby nie była ona aż tak kręta :).

MNÓSTWO UNIKATOWEJ SKŁADNI

Następny punkt to spory zestaw słów kluczowych i konstrukcji "C# only". Tylko tu na przykład możecie wykorzystać LINQ (pisanie kodu w oparciu o składnię przypominającą SQL), skorzystać "z klasy częściowej" (słowo kluczowe "partial") albo operować bezpośrednio na wskaźnikach mimo wyższej abstrakcji (słowo kluczowe "unsafe"). Jednak jest tego dużo więcej. To właściwie jest plus i minus, bo to jest przydatne tylko tutaj, jednak język może kusić swoim syntaktycznym cukrem do pozostania w nim na dłużej.

Z "INDIE GAME DEV'EM" NA "PER PAN"

Muszę bezdyskusyjnie przytoczyć jeszcze ten fakt, że język jest bardzo dobrym kandydatem do pisania w nim gier komputerowych. Jako że sam jestem deweloperem niezależnych gier i okazujemy sobie bez ogródek cechy języka C#, nie mogłem przejść obok tego faktu obojętnie :D. Jest nieśmiertelny silnik "Unity", framework "MonoGame" i wiele innych, natomiast posiada też wiele "binding'ów" np. dla biblioteki "SDL". Można również bezkarnie posłużyć się samym językiem bez "ulepszaczy" i też może wyjść coś fajnego. W tym przypadku język C# zachowuje rewelacyjny kompromis pomiędzy wysoką wydajnością aplikacji, a oferowanym wyższym poziomem abstrakcji od języków C i C++ choćby poprzez brak konieczności "brudzenia sobie rąk" wskaźnikami. Polecam osobiście każdemu, kto chce programować gry, a język Lua mu nie odpowiada albo mu się przejadł.

Logo języka C#

Logo języka C#.

Źródło: GitHub


Język może robić wrażenie swoimi możliwościami i dlatego żeby niektórych z Was zachęcić (być może skutecznie), postanowiłem rzucić światło na cechy języka C#, zanim w ogóle zaczniemy jakiekolwiek prace edukacyjne. Chcę, żebyście byli zawsze informowani jak najbardziej rzetelnie z mojej strony ;). Dziękuję za poświęcony czas i jutro śmigamy z pierwszym formalnym artykułem na temat nauczania "CSharpa"!

PODOBNE ARTYKUŁY