Kolejny wpis o języku C# prezentować będzie szczegóły klasy "Console", zatem kolejny powrót do powierzchownie poznanego wątku. "Console" w języku C# jeszcze wiele razy w Waszym życiu będzie wykorzystywane do różnych celów. Nadszedł moment, żeby przyjrzeć się temu bliżej!
Tweet |
"CONSOLE" W JĘZYKU C#. ŚWIAT NIE KOŃCZY SIĘ NA "WRITELINE"
Wiemy już z pierwszych lekcji, że wspomniana klasa "Console" to przede wszystkim wypisywanie łańcucha znaków na strumień wyjściowy:
Console.WriteLine("To jest jakiś tekst.");
jednak to nie jest cały potencjał jaki "kisi" w sobie "Console". Oprócz takich naprawdę najbardziej podstawowych operacji, zawiera w sobie komplet właściwości i wielu innych metod, które także mogą się Wam przydać. No bo bądźmy szczerzy - zanim przejdziecie do programowania aplikacji graficznych, to każdy z Was musi popisać trochę programów konsolowych, które nie wymagają takich bajerów. Graficzny interfejs użytkownika, choć jest naprawdę bardzo ważnym elementem projektowania aplikacji użytkowych, to jest nadal elementem pobocznym w większości programów rozwiązujących postawiony problem.
WŁAŚCIWOŚCI KLASY "CONSOLE" W JĘZYKU C#
Poznajmy zatem tajniki klasy "Console", które nie są wykorzystywane tak często jak metoda "WriteLine". Zacznijmy wpierw od właściwości. Tak, znowu tabelka:
NAZWA | ZNACZENIE | MODYFIKOWALNA |
BackgroundColor | Kolor tła konsoli | tak |
BufferHeight | Wysokość obszaru bufora | |
BufferWidth | Szerokość obszaru bufora | |
CapsLock | Określenie czy klawisz "CapsLock" jest teraz wciśnięty | nie |
CursorLeft | Kolumna, w której znajduje się kursor | tak |
CursorSize | Wysokość kursora w formie procentu (1-100) z wysokości komórki znakowej | |
CursorTop | Wiersz, w którym znajduje się kursor | |
CursorVisible | Ustalenie czy kursor jest widoczny | |
Error | Pobranie standardowego strumienia błędów | nie |
ForegroundColor | Kolor tekstu wypisywanego na konsolę | tak |
In | Pobranie standardowego strumienia wejścia | nie |
InputEncoding | Określenie standardu kodowania znaków podczas odczytu z konsoli | tak |
KeyAvailable | Określenie czy kod naciśniętego klawisza znajduje się w strumieniu wejścia | nie |
LargestWindowHeight | Zwrócenie maksymalnej liczby wierszy w konsoli (zależy ona od rozmiaru czcionki i rozdzielczości ekranu w systemie operacyjnym) | |
LargestWindowWidth | Zwrócenie maksymalnej liczby kolumn w konsoli (zależy ona od rozmiaru czcionki i rozdzielczości ekranu w systemie operacyjnym) | |
NumberLock | Określenie czy klawisz "NumLock" jest teraz wciśnięty | |
Out | Pobranie standardowego strumienia wyjścia | |
OutputEncoding | Określenie standardu kodowania znaków podczas zapisu do konsoli (wyświetlanie) | |
Title | Tytuł okna konsoli | tak |
TreatControlCAsInput | Ustalenie czy kombinacja "Ctrl+C" ma być traktowana jak sygnał przerwania procesu | |
WindowHeight | Wysokość okna konsoli w wierszach | |
WindowLeft | Określenie położenia w poziomie lewego górnego okna w konsoli | |
WindowTop | Określenie położenia w pionie lewego górnego okna w konsoli | |
WindowWidth | Wysokość okna konsoli w kolumnach |
METODY KLASY "CONSOLE" W JĘZYKU C#
A teraz spis metod. Voila:
NAZWA | ZNACZENIE |
Beep | Wydanie dźwięku z systemu operacyjnego |
Clear | Czyszczenie bufora i ekranu konsoli |
MoveBufferArea | Kopiowanie części bufora w określone miejsce |
OpenStandardError | Pobranie referencji do standardowego strumienia błędów |
OpenStandardInput | Pobranie referencji do standardowego strumienia wejścia |
OpenStandardOutput | Pobranie referencji do standardowego strumienia wyjścia |
Read | Odczytanie kolejnego znaku ze standardowego strumienia wejścia |
ReadKey | Pobranie kolejnej wartości (naciśniętego klawisza) ze standardowego strumienia wejścia |
ReadLine | Pobranie łańcucha znaków ze standardowego strumienia wejścia |
ResetColor | Przywrócenie domyślnych kolorów tła i tekstu konsoli |
SetBufferSize | Ustawienie szerokości i wysokości bufora ekranu |
SetCursorPosition | Ustawienie pozycji kursora |
SetError | Ustawienie właściwości "Error" |
SetIn | Ustawienie właściwości "In" |
SetOut | Ustawienie właściwości "Out" |
SetWindowPosition | Ustawienie pozycji okna konsoli |
SetWindowSize | Ustawienie rozmiaru okna konsoli |
Write | Wysłanie łańcucha znaków do standardowego strumienia wyjścia |
WriteLine | Wysłanie łańcucha znaków do standardowego strumienia wyjścia (dodaje na końcu znak nowego wiersza) |
Widzicie ile skarbów? "Console" w języku C# to nie tylko i wyłącznie operacja wypisywania na strumień wyjściowy. Tego jest o wiele wiele więcej! Zastosowania? Ciężko jest mi skonkretyzować przykłady. To może być wszystko i nic. Na przykład ustawianie koloru tekstu na inny może poprawić czytelność wyników co przełoży się na wygodniejsze użytkowanie programu albo sczytywanie danych. Ustawianie kursora w określone miejsce może pomóc programować grę konsolową. Przykładów jest od groma. C# daje Wam całą paletę przeróżnych funkcji i właściwości. Jak Wy z tego skorzystacie, to już wasza brocha.
![]() |
"System.Console" odpowiada za kontrolowanie wyglądu i zachowania okna konsoli. Poza podstawowymi operacjami wejścia-wyjścia, posiada także mnóstwo innych możliwości ułatwiających programowanie nieco bardziej atrakcyjnych aplikacji konsolowych.
Na tym skończymy materiał. Klasa "Console" w języku C# posiada w sobie wiele użytecznych konstrukcji, którymi można się bawić jak klockami LEGO. Przyda się z pewnością podczas programowania aplikacji konsolowych, aby nadać im nową barwę, daleko odbiegającą od "Press any key" (bez urazy oczywiście).