Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Na dzisiaj przygotowałem kolejny materiał o tworzeniu gier dla początkujących. Rozpatrzymy który język programowania jest najprostszy moim zdaniem i dlaczego. Wątek ten również może rodzić dyskusje, gdyż jest to po części kwestia gustu, ale nie o gustach teraz porozmawiamy.

LUA TO NAJPROSTSZY JĘZYK PROGRAMOWANIA DO TWORZENIA GIER!

Patrząc przez pryzmat moich doświadczeń to język Lua postawiłbym przed szereg jako propozycja dla każdego początkującego. Nie mylicie się, w rzeczy samej patrzę na prostą składnię którą opanuje się zdecydowanie szybciej niż np. Java. Kolejnym dużym plusem jest szerokie wsparcie przez wiele oprogramowań przeznaczonych do tworzenia gier i chyba żaden inny prosty język nie ma takich szerokich pleców jak ten :). Ponadto jest podobny do Pythona, czyli bardzo podobnie wygląda kod, pisze się funkcje, tworzy zmienne oraz posiada możliwość pisania obiektowego (ale nie tylko!).

Uprzedzę od razu w kwestii wad jakie posiada ten najprostszy język programowania. Nie jest on kompilowany, tylko interpretowany. Co to znaczy dla Was? To, że błędy w funkcjach nie zostaną znalezione przed uruchomieniem aplikacji, ale dopiero podczas jej działania w chwili, gdy się tę funkcję wywoła. Choć to może powodować niemałe problemy, to da się to jakoś tolerować i się przyzwyczaić do takiej sytuacji. Oprócz tego, interpretacja jest wykonywana instrukcja po instrukcji "na żywo", a to z kolei niekorzystnie wpływa na wydajność. Ale z racji tego, że ten język jest przeznaczony dla każdego zaczynającego w tej dziedzinie, nie będzie raczej próbował stworzyć jakiejś potężnej produkcji 3D. Straci tylko czas. To w końcu ma być najprostszy język programowania. Kiedy się poćwiczy parę lat i wyda się kilka produkcji, wtedy proponuję się przesiąść na język C# :).

Logo języka Lua

Język Lua jest bardzo mocno wspieranym językiem przez wiele programów przeznaczonych do tworzenia gier, a jego składnia jest prosta i łatwa do zrozumienia.

Źródło: Wikimedia

DLACZEGO LUA, A NIE PYTHON?

Bo Python nie jest tak przystosowany do tworzenia gier jak Lua, mimo faktu że też może się kwalifikować jako najprostszy język programowania. Jest rzadkim "gościem" w programach i nawet jeśli ma jakieś biblioteki do tego przeznaczone, to nie ma nawet szans na normalne wyeksportowanie gotowej gry na żadną znaną platformę bez korzystania z zewnętrznych narzędzi (szczegóły tutaj). Dlatego sugeruję wybrać język Lua, bo jest bardzo zbliżony do Pythona, a oferuje dużo dużo więcej.


To wszystko. Mam nadzieję, że moja opcja wygląda na uzasadnioną i nie poczujecie się pokrzywdzeni. Sądzę, że dla wszystkich początkujących będzie to najlepsza opcja jako najprostszy język programowania dla twórców gier.

PODOBNE ARTYKUŁY