Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Na dzisiaj przygotowałem kolejny materiał o tworzeniu gier dla początkujących. Rozpatrzymy który język programowania jest najprostszy moim zdaniem i dlaczego. Wątek ten również może rodzić dyskusje, gdyż jest to po części kwestia gustu, ale nie o gustach teraz porozmawiamy.

LUA TO NAJPROSTSZY JĘZYK PROGRAMOWANIA DO TWORZENIA GIER!

Patrząc przez pryzmat moich doświadczeń to język Lua postawiłbym przed szereg jako propozycja dla każdego początkującego. Nie mylicie się, w rzeczy samej patrzę na prostą składnię którą opanuje się zdecydowanie szybciej niż np. Java. Kolejnym dużym plusem jest szerokie wsparcie przez wiele oprogramowań przeznaczonych do tworzenia gier. Mnóstwo programów typu "konsola fantasy" posiada wbudowany język Lua. Ponadto, jest podobny do Pythona czyli tak samo łatwo tworzy się listy i słowniki oraz posiada możliwość pisania obiektowego.

Uprzedzę od razu w kwestii wad jakie posiada ten najprostszy język programowania. Nie jest on kompilowany, ale interpretowany. Co to znaczy dla Was? To, że błędy w funkcjach nie zostaną znalezione przed uruchomieniem aplikacji, ale dopiero podczas jej działania w chwili, gdy się tę funkcję wywoła. Choć to może powodować niemałe problemy, to da się to jakoś tolerować i się przyzwyczaić do takiej sytuacji. Oprócz tego, interpretacja jest wykonywana instrukcja po instrukcji "na żywo", a to z kolei niekorzystnie wpływa na wydajność. Ale z racji tego, że ten język jest przeznaczony dla każdego zaczynającego w tej dziedzinie, nie będzie raczej miał szans na stworzenie jakiejś potężnej produkcji 3D. Straci tylko czas. To w końcu ma być najprostszy język programowania.

Logo języka Lua

Język Lua jest bardzo mocno wspieranym językiem przez wiele programów przeznaczonych do tworzenia gier.

Źródło: Wikimedia

DLACZEGO LUA, A NIE PYTHON?

Bo Python nie jest tak przystosowany do tworzenia gier jak Lua, mimo faktu że też może się kwalifikować jako najprostszy język programowania. Jest rzadkim "gościem" w programach i nawet jeśli ma jakieś biblioteki do tego przeznaczone, to nie ma szans na normalne wyeksportowanie gotowej gry na żadną znaną platformę bez korzystania z zewnętrznych narzędzi (szczegóły tutaj). Dlatego sugeruję wybrać język Lua bo jest bardzo zbliżony do Pythona, a oferuje dużo dużo więcej.


To wszystko. Mam nadzieję, że moja opcja wygląda na uzasadnioną i nie poczujecie się pokrzywdzeni. Sądzę, że dla wszystkich początkujących będzie to najlepsza opcja jako najprostszy język programowania dla twórców gier.

PODOBNE ARTYKUŁY