Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Ponownie wypowiem się o programowaniu, jednak teraz podam wszystkie najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier. Przypominam: to jest tylko moja opinia i każdy ma prawo zaprezentować swój własny punkt widzenia.

CZTERY NAJPOPULARNIEJSZE JĘZYKI PROGRAMOWANIA

C#

C# jest językiem obiektowym pochodzącym z "żebra" Microsoftu. Jego cechy to tworzenie "getter'ów" i "setter'ów", duże podobieństwo do Javy, mnóstwo bibliotek oraz szerokie wykorzystywanie w silnikach gier i frameworkach. Ponadto wyręcza od ręcznej alokacji pamięci czyniąc pracę dużo łatwiejszą niż ma to miejsce w C i C++ (choć wspiera taką możliwość poprzez słowo kluczowe "unsafe"). Na front wysuwa się wszystkim znane "Unity", ale na nim świat się nie kończy. Występuje także w "MonoGame", "Godot" oraz w paru innych narzędziach do "game dev'u". Tu znajdziecie szczegóły na temat tworzenia gier w C#.

Logo języka C#

C# swoją popularność zawdzięcza częstemu wykorzystywaniu przez różne silniki gier czyniące go przydatnym w toku pisania kodu źródłowego. Najbardziej znanym silnikiem do tworzenia gier wykorzystującym C# jest "Unity".

Źródło: CDNLogo

C++

Pytając o najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier nie może zabraknąć najbardziej oczywistego. Kolejnym "zawodnikiem" jest C++, nie powinien budzić nawet cienia zdziwienia. Bliski "kontakt" z niskimi warstwami systemu, obsługa wielu paradygmatów jednocześnie, duża ilość bibliotek i struktur danych. Ponadto jest rozwijany i standaryzowany do chwili obecnej. Jeżeli pragniemy zrobić grę, która będzie "zasobożerna", która będzie posiadała mnóstwo efektów wizualnych i dźwiękowych, tekstury w jakości Full HD, miliony trójwymiarowych obiektów oraz ważyła ponad 50GB, tylko ten język (oraz C) będzie w stanie zapewnić maksimum wydajności podczas działania. Więcej informacji na temat tworzenia gier w C++ znajdziecie w tym artykule.

Logo języka C++

Język C++ powstał już we wczesnych latach .80, a jest do dzisiaj bardzo popularnym i często wykorzystywanym językiem do pisania wszelkiego rodzaju nad wyraz potężnych gier wymagających mnóstwa zasobów komputera.

Źródło: Wikimedia

JAVA

Java mimo swoich wad również ma swoje miejsce jeśli chodzi o najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier. Główne atuty to niezależność platformowa, silny związek z systemem Android, paradygmat obiektowy oraz cała gromada gotowych pakietów. Ma też jedną wielką wadę: "zapłatą" za wygodę w postaci niezależności jest obniżona wydajność aplikacji. Kliknijcie tutaj, aby zasięgnąć dodatkowych szczegółów dotyczących tworzenia gier w Javie.

Logo języka Java

Java pozwala "napisać raz, uruchomić wszędzie", jednakże aby się tak stało, wirtualna maszyna musi otrzymać kod bajtowy, żeby go zinterpretować na odpowiednią platformę. Cierpi na tym wydajność.

Źródło: Wikimedia

JAVASCRIPT

Ostatnią pozycją w mojej opinii jeśli chodzi o najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier, jest język JavaScript. Język w pełni interpretowany, który nie jest już tak często wykorzystywany do zaawansowanych gier. Ma jednak jeden plus. Idealnie pasuje do stron internetowych. W związku z tym, pozwala na tworzenie gier w HTML5 nawet przy użyciu zwykłego płótna (element "canvas"), natomiast przy użyciu technologii "WebGL", można też zrobić coś trójwymiarowego. Sam w sobie jest jedyny i niezastąpiony u wszystkich narzędzi pozwalających na tworzenie gier online. Jeżeli przymkniemy oko na interpretowanie kodu "w locie" (co czyni go mniej efektywnym od języków kompilowanych), to summa summarum będziemy zadowoleni z możliwości języka. Tu znajdziecie artykuł w całości poświęcony tworzeniu gier w JS.

Logo języka JavaScript

Gry online? To najlepiej JavaScript! Wszystkie frameworki przeznaczone do tworzenia gier online korzystają z tego języka, a dzięki jego "przynależności" do przeglądarki internetowej, można stworzyć grę przy użyciu samego płótna w HTML (ang. "canvas").

Źródło: Wikimedia


Tak w moim odczuciu wygląda zestawienie jakie są moim zdaniem najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier. Jak napisałem: to jest tylko moja opinia oparta o doświadczenie.

PODOBNE ARTYKUŁY