Ponownie wypowiem się o programowaniu, jednak teraz podam wszystkie najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier. Przypominam: to jest tylko moja opinia i każdy ma prawo zaprezentować swój własny punkt widzenia.
Tweet |
CZTERY NAJPOPULARNIEJSZE JĘZYKI PROGRAMOWANIA
C#
C# jest językiem obiektowym pochodzącym z "żebra" Microsoftu. Jego cechy to tworzenie "getter'ów" i "setter'ów", duże podobieństwo do Javy, mnóstwo bibliotek oraz szerokie wykorzystywanie w silnikach gier i frameworkach. Ponadto wyręcza od ręcznej alokacji pamięci czyniąc pracę dużo łatwiejszą niż ma to miejsce w C i C++ (choć wspiera taką możliwość poprzez słowo kluczowe "unsafe"). Na front wysuwa się wszystkim znane "Unity", ale na nim świat się nie kończy. Występuje także w "MonoGame", "Godot" oraz w paru innych narzędziach do "game dev'u". Tu znajdziecie szczegóły na temat tworzenia gier w C#.
C# swoją popularność zawdzięcza częstemu wykorzystywaniu przez różne silniki gier czyniące go przydatnym w toku pisania kodu źródłowego. Najbardziej znanym silnikiem do tworzenia gier wykorzystującym C# jest "Unity".
Źródło: CDNLogo
C++
Pytając o najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier nie może zabraknąć najbardziej oczywistego. Kolejnym "zawodnikiem" jest C++, nie powinien budzić nawet cienia zdziwienia. Bliski "kontakt" z niskimi warstwami systemu, obsługa wielu paradygmatów jednocześnie, duża ilość bibliotek i struktur danych. Ponadto jest rozwijany i standaryzowany do chwili obecnej. Jeżeli pragniemy zrobić grę, która będzie "zasobożerna", która będzie posiadała mnóstwo efektów wizualnych i dźwiękowych, tekstury w jakości Full HD, miliony trójwymiarowych obiektów oraz ważyła ponad 50GB, tylko ten język (oraz C) będzie w stanie zapewnić maksimum wydajności podczas działania. Więcej informacji na temat tworzenia gier w C++ znajdziecie w tym artykule.
Język C++ powstał już we wczesnych latach .80, a jest do dzisiaj bardzo popularnym i często wykorzystywanym językiem do pisania wszelkiego rodzaju nad wyraz potężnych gier wymagających mnóstwa zasobów komputera.
Źródło: Wikimedia
JAVA
Java mimo swoich wad również ma swoje miejsce jeśli chodzi o najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier. Główne atuty to niezależność platformowa, silny związek z systemem Android, paradygmat obiektowy oraz cała gromada gotowych pakietów. Ma też jedną wielką wadę: "zapłatą" za wygodę w postaci niezależności jest obniżona wydajność aplikacji. Kliknijcie tutaj, aby zasięgnąć dodatkowych szczegółów dotyczących tworzenia gier w Javie.
Java pozwala "napisać raz, uruchomić wszędzie", jednakże aby się tak stało, wirtualna maszyna musi otrzymać kod bajtowy, żeby go zinterpretować na odpowiednią platformę. Cierpi na tym wydajność.
Źródło: Wikimedia
JAVASCRIPT
Ostatnią pozycją w mojej opinii jeśli chodzi o najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier, jest język JavaScript. Język w pełni interpretowany, który nie jest już tak często wykorzystywany do zaawansowanych gier. Ma jednak jeden plus. Idealnie pasuje do stron internetowych. W związku z tym, pozwala na tworzenie gier w HTML5 nawet przy użyciu zwykłego płótna (element "canvas"), natomiast przy użyciu technologii "WebGL", można też zrobić coś trójwymiarowego. Sam w sobie jest jedyny i niezastąpiony u wszystkich narzędzi pozwalających na tworzenie gier online. Jeżeli przymkniemy oko na interpretowanie kodu "w locie" (co czyni go mniej efektywnym od języków kompilowanych), to summa summarum będziemy zadowoleni z możliwości języka. Tu znajdziecie artykuł w całości poświęcony tworzeniu gier w JS.
Gry online? To najlepiej JavaScript! Wszystkie frameworki przeznaczone do tworzenia gier online korzystają z tego języka, a dzięki jego "przynależności" do przeglądarki internetowej, można stworzyć grę przy użyciu samego płótna w HTML (ang. "canvas").
Źródło: Wikimedia
Tak w moim odczuciu wygląda zestawienie jakie są moim zdaniem najpopularniejsze języki programowania do tworzenia gier. Jak napisałem: to jest tylko moja opinia oparta o doświadczenie.