Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Na dzisiaj garść informacji celem ponownego rozwiania wątpliwości. Teraz chcę przedstawić stanowisko, jeśli chodzi o gry na HTML5 i ich publikację w 2020 roku. Ktoś z Was może się zastanawiać czy się w ogóle opłaca fatyga publikowania gierki na serwer. Moim zdaniem, jak najbardziej, o ile nie dotyczy to technologii "Adobe Flash"!

GRY NA HTML5. POCZĄTKI POWSZECHNEGO ZAINTERESOWANIA

Zainteresowanie platformą HTML wzrosło tak od 2006 roku kiedy to zaczęły pojawiać się na potęgę różne serwisy stanowiące "przechowalnię" gier na serwerze, jak choćby Kongregate, który powstał właśnie w 2006 roku. Pamiętam jak dziś kiedy grało się w różne gry na potęgę, których nie trzeba było nawet instalować siedząc do późnych godzin wieczornych :). Od tego momentu stanowiło to dla wielu deweloperów doskonałe źródło nabywania potencjalnych fanów zainteresowanych ich działalnością. Z biegiem czasu konkurencja zaczęła narastać przez co szansa na szybki rozwój stopniowo malała. W połączeniu z masowym wzrostem możliwości procesora, gry online stały się potężniejsze, a gracze zaczęli częściej kręcić nosem przy mniejszych produkcjach. Gdy technologia "WebGL" stała się codziennością (2011), pojawiały się coraz częściej trójwymiarowe produkcje.

Logo języka HTML5

Gry na HTML5 nabrały popularności w okolicach 2006 roku kiedy odkryto, że platforma HTML może stanowić świetną reklamę dla producentów.

Źródło: Wikimedia

KORZYŚCI Z DYSTRYBUCJI ONLINE

Streściłem historię rozwoju gier online, aby uświadomić że jeszcze nie wszystko jest stracone. Gry internetowe moim zdaniem jeszcze przez jakiś czas nie będą wypadać z obiegu, o ile będziemy się trzymać z daleka od Adobe Flash, co wyjaśniam w kolejnym akapicie. Ja sam nie zamierzam rezygnować z platformy HTML5, ponieważ daje mi to w pewnym sensie darmową reklamę, która krąży gdzieś tam po Internecie.

Jeszcze przed wypuszczeniem gry na HTML5 "Vemux" wiedziałem, że ta platforma będzie doskonała jak dla amatora takiego jak ja. To jest główny powód dla którego nie powinniście rezygnować z wypuszczania własnej gry online. Oczywistą sprawą jest, że nic nie da tak przejrzystego widoku oceny gry jak choćby puszczona na serwer jakaś wersja demonstracyjna. To z pewnością będzie dużo ciekawsze od suchych artykułów. Dodatkowym plusem jest to, że możecie swoją grę umieścić na dowolnym serwisie, a nawet na swojej stronie, aby podnieść swoje szanse na przyciągnięcie ludzi. Miejcie też na względzie to, że może to Wam pomóc podczas szukania pracy, bo możecie dodać sobie link do CV! Gry na HTML5 to zawsze dobra inwestycja, nawet jeśli sam tytuł nie zostanie dobrze odebrany, bo chociaż stanie się pewnym "billboardem" Waszej aktywności że coś robiliście, a nie pierdzicie w stołek :D.

CHCESZ PUBLIKOWAĆ GRY W INTERNECIE? TO BEZ ADOBE FLASH

Na koniec przestrzegam przed jednym "ale". Dopóki Wasza gra nie będzie wyeksportowana na platformę "Adobe Flash", wszystko będzie kolorowo. Przestrzegam przed tym, ponieważ Adobe zapowiedziało już dawno, że pod koniec 2020 roku, wszystkie gry online "podpięte" pod tę platformę, nie będą działać! Większość deweloperów już rok temu opublikowało porty swoich popularnych gier na HTML5, aby uchronić się przed zamknięciem projektów. Jedynym sposobem na uniknięcie z tego tytułu dylematów jest tworzenie gier online wyłącznie na platformę HTML5 przy użyciu tzw. "płótna" ("canvas"), bądź za pomocą technologii "WebGL", jeśli mówimy o trójwymiarze.


Oto zakończenie moich wniosków. Czy warto wypuszczać gry na HTML5? Tak, warto!

PODOBNE ARTYKUŁY