Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Nastał wielki dzień dla mnie i mojej działalności!!!!! Mamy 20 października, a to oznacza, że premiera "Surrounded" jest DZISIAJ!!! Gra została już przeze mnie opublikowana na serwisy Newgrounds, itch.io oraz po raz pierwszy, na Google Play!!! Programowanie jeszcze nigdy nie było dla mnie aż tak męczące. Jestem cholernie ciekawy czy inna platforma może zdziałać cuda. Zapraszam Was do środka!

PREMIERA "SURROUNDED" TO WIELKI KROK DLA JASONA

Oto przed Wami ujawnia się czternasty dopiero tytuł ode mnie po ponad sześciu miesiącach harówy, a w rzeczywistości ponad dwa lata, ponieważ jak już dobrze wiecie, zaliczyłem kilka "przeprowadzek" w narzędziach do tworzenia gier celem wybrania tego jak najodpowiedniejszego. "Love2D" jak się okazało podczas tych sześciu miesięcy, też ma swoje wady i powątpiewałem czy będę chciał z nim "kontynuować współpracę". Zdecydowałem się zrobić przynajmniej jeszcze jeden projekt, ponieważ zrozumiałem, że tegoroczne prace "Surrounded" to był w rzeczywistości nakład pracy "szablon + gra", a nie sama gra. Gdybym miał już wcześniej przygotowany w finalnej formie w jakiej jest on teraz, z pewnością ten czas nie byłby tak wydłużony i premiera "Surrounded" przyszłaby wcześniej, może nawet o dwa miesiące. Dlatego postanowiłem dać temu narzędziu jeszcze jedną szansę, aby kolejny projekt "pokazał" mi rzeczywisty czas pracy nad grą. Ewentualnie żeby kończyło się tylko na ekspresowych poprawkach w szablonie.

Nie o tym jednak mowa. Piszę o wielkim kroku ze względu na to, że od tej produkcji poszerzam wachlarz wdrażania swoich tytułów dla Was o dodatkową platformę, Android i o dodatkowy serwis, Google Play. Konto programisty już od dawna "leżało" zakupione (wymagane wpłacenie 25 USD celem rejestracji, że traktujecie to "na serio") i przyszło mi czekać ponad cały boży rok, żeby przekonać się czy wsparcie dla platform mobilnych pomoże mi rozkręcić zainteresowanie wokół mojej ponad pięcioletniej aktywności. W przeciągu tygodnia powinienem już wiedzieć czy przybędzie więcej ludzi, czy to też ściema na kicie, że dzięki temu los się całkowicie odmieni.

ZASZŁY PEWNE ZMIANY W PROJEKCIE

W czasie pomiędzy wypuszczenia ostatniego obrazka na swoim Facebooku, na którym informowałem o wprowadzonych modyfikacjach w projekcie, a czasem, zanim nastąpiła premiera "Surrounded", parę razy musiałem edytować zawartość kodu i dokonać niezbędnych poprawek. Oto ich niewielka lista:

  • dostosowanie trudności w etapie #2, #13 oraz #16
  • dodanie możliwości powrotu z menu potwierdzenia ("Na pewno?") przy pomocy prawego przycisku myszki
  • poprawki w kodzie źródłowym

Podczas testowania na smartfonie, stwierdziłem że wyżej wymienione etapy nie były jeszcze dostatecznie skorygowane w pewnych falach i trzeba było dokonać podwyższeń. Etap szesnasty wyjątkowo mnie zaskoczył, gdyż był znacznie trudniejszy niż parę następnych więc osiągnęło to wysoki priorytet i trzeba było na nowo wyeksportować oraz przesłać aplikację.

Podpunkt drugi to pomysł jaki mi przyszedł podczas rekonstrukcji szablonu na podstawie projektu (to jest to, czym się teraz zajmuję). Mogłoby to być denerwujące, że nie można szybko wcisnąć PPM lub klawisza "Escape", aby nie musieć ponownie zaznaczać opcji "Nie". Niby malutka rzecz jednakże zmusiłem się do ponownej procedury wstawienia aktualizacji i zbudowania na nowo instalatorów. Od teraz to funkcjonuje i nie będzie zmartwień.

TRZY RÓŻNE EDYCJE GIER

Jak dobrze wiecie, premiera "Surrounded" otwiera Wam drogę do trzech różnych wersji gry:

  • demonstracyjna (HTML5)
    • mały wycinek mający na celu podarowanie graczowi "reklamówki" produktu
  • darmowa (PC)
    • większa część gry dostępna do pobrania za darmo dla ludzi, których zainteresował dalszy ciąg produktu
  • Premium (PC & Android)
    • płatna wersja gry "otwierająca" całą zawartość produktu

Jak możecie zauważyć, na każdą z edycji jest przydzielona inna platforma. Wersja demo jest tylko na HTML5, ponieważ nie wymaga od gracza jakiegokolwiek doinstalowywania. Wstukuje tytuł w wyszukiwarkę, klika i gra. Pobranie edycji darmowej to dla mnie sygnał, że projekt kogoś zainteresował na dłużej i stąd ten podział. "Uzbrojona" w instalator pozwala na przechowywanie postępów gry i "rozbicie" grania na kilka partyjek po kilkanaście minut czy godzin. Edycja Premium to pełnia funkcjonalności gry bez żadnych ograniczeń, mikropłatności ani reklam. Nie jestem za wkurzaniem człowieka reklamami. Nie znajdziecie ich nawet w edycji darmowej. Możecie spokojnie grać.

Edycja Premium kosztuje w okolicach dwudziestu złotych. Piszę "w okolicach", ponieważ na itch.io nie jestem w stanie podać kwoty w walucie PLN. Mogę tylko w dolarach amerykańskich, a że kursy zmieniają się dynamicznie, nie mogę dzień po dniu bawić się w kalkulacje ile dokładnie wyjdzie w USD przeliczając 20 złotych. Zatem:

  • PC: 4,99 USD
  • Android: 20 PLN

Kwota nieco wyższa od poprzednich gier tworzonych w "PICO-8" z kilku powodów. Premiera "Surrounded" to w pewnym stopniu rewolucja w mojej działalności. Minęły ponad dwa lata, zmieniłem narzędzie do tworzenia gier, zadbałem o szczegóły, ulepszyłem projekt, a co najważniejsze, do platform dodaję również Androida. Aby uszanować swój karkołomny wysiłek, podniosłem kwotę do dwudziestu złotych, bo wiem jak dużo pracy do tego wniosłem aby uzyskać taki efekt, jaki został przedstawiony w trailerze.

ODNOŚNIKI DO "SURROUNDED"

Gra jest już całkowicie dostępna na Newgrounds, itch.ioGoogle Play oraz u siebie.

Logo gry "Surrounded"

"Surrounded" jako pierwszy projekt będzie dostępny do kupienia również na platformie Google Play!

JAKI NASTĘPNY PROJEKT I KIEDY?

Jestem rękami i nogami za poszerzaniem tej skromnej tabelki z grami raz po raz, aczkolwiek teraz będę chciał sobie dłużej odpocząć od tworzenia gier. Nic się nie zmienia w planie ogłoszonym na początku tego roku, będzie teraz "ASCBIIM". Ta gra też będzie trzy lata w plecy, bo miała wyjść w 2019 roku. Przez fochy "PICO-8" do tego nie doszło, więc teraz będzie okazja napisać, ulepszyć, poprawić i wydać ten projekt ostatecznie. Wstępnie będę chciał rozpocząć prace w drugim półroczu 2022 roku. Nie wiem jak się życie potoczy w niedalekiej przyszłości, natomiast to może ulec zmianie i być może zasiądę do tego wcześniej. Nie zapominajcie, że teraz trzeba nadrobić serie artykułów na temat języków programowania...


Moim zdaniem, napisałem Wam o wszystkich niezbędnych szczegółach dotyczących projektu. Premiera "Surrounded" jest dzisiaj więc możecie już zagrać w demo.

PODOBNE ARTYKUŁY