Jesteście gotowi na ostatni wariant menedżera, który zaprezentuję? Trzymamy się kurczowo Javy i biblioteki "Swing", a dzisiaj pokażę Wam najbardziej zaawansowany menedżer układu stanowiący bardziej skomplikowaną wersję poprzednika. Teraz czas na "GridBagLayout" w "Swing", czyli tworzenie nieregularnych siatek komponentów!

Idziemy dalej z menedżerami układów biblioteki "Swing" w języku Java! Dzisiaj zaprezentuję Wam jak za pomocą kolejnej odmiany, "GridLayout" w "Swing", sprawić żeby komponenty układały się w siatkę o konkretnej liczbie rzędów i kolumn.

Czy jesteście gotowi na poznanie kolejnego menedżera układu zaraz po "FlowLayout"? Język Java trochę ich posiada. Jeśli musicie mieć koniecznie po jednym komponencie w danym rzędzie bez względu na to, czy wyczerpuje całą wolną szerokość, czy nie, zaznajomię Was z menedżerem stworzonym do takich celów. Pada nazwa "BoxLayout" w "Swing" i wszystko staje się jasne.

Gorączkowa praca nad programem zakończyła się sukcesem, a zatem pozostało mi jedynie kontynuowanie redagowania artykułów w celu podtrzymania regularnej publikacji postów na Facebooku. Czas wrócić do języka którym się najczęściej teraz posługuję i iść z kolejnymi tematami. Przed Państwem, język Java i "FlowLayout" w "Swing", kolejny menedżer układu występujący w bibliotece.

Druga część o metodzie "paintComponent". Na zakończenie dzisiejszej porcji wiedzy, postanowiłem powrócić do tego samego tematu omawianego wcześniej jednak przybliżę Wam teraz możliwości biblioteki "Swing" i klasy "JPanel" prezentując więcej funkcji rysujących. Konstrukcję podstawową już znacie, zatem nie muszę już dzielić tych tematów na dwie części. Pokażę Wam jak przy pomocy rzutowania instancji typu "Graphics" na "Graphics2D" w "Swing", możecie sobie poszerzyć pole manewrów!

Odczepimy się od technicznych rzeczy, a zajmiemy się artystycznymi. Być może nie wiecie, że "Swing" oferuje również komponent klasy "JPanel", który może posłużyć Wam do rysowania dowolnych kształtów geometrycznych na ekranie. Czy to linia, czy to kółko, okrąg, prostokąt, obrazek pobrany z pliku. Dzięki poznaniu metody "paintComponent" w "Swing", to wszystko staje się możliwe! Trzeba jednak obchodzić się z nią inaczej niż przy całej reszcie innych funkcji. Dalszy ciąg zostawiam w środku.

Idziemy dalej z biblioteką "Swing" i językiem Java! Podczas omawiania poprzednich tematów padło już wielokrotnie hasło: "BorderLayout". I jak zdążyłem wspomnieć, jest to jeden z "układów" dla rozmieszczania mniejszych komponentów na "ramce" o nazwie "JFrame". Ale co to jest "układ"? Co to jest "BorderLayout" w "Swing"? I jakie mogą być jeszcze inne układy jeśli twierdzę, że ten przytoczony to tylko jeden z nich? Niech zawartość artykułu rozwieje te wątpliwości raz na zawsze!

I to już będzie ostatnia część na dzisiejszy dzień, zatem powracamy do tego samego pytania: "jak zaprogramować zdarzenie do przycisku tak, aby po jego naciśnięciu coś się wydarzyło?". Dłuży się to niemiłosiernie, natomiast trzeba aż tak wielu wyjaśnień, aby korzystać z tego świadomie i rozsądnie. Znamy już klasy wewnętrzne, ich budowę, dowiemy się teraz jak mogą nam pomóc w rozwiązaniu problemu. Samo tworzenie zdarzeń w "Swing" określane jest jako "obsługa zdarzeń przycisków" tak jak to mieliśmy z wyjątkami. Przechodzimy do tematu.

Kontynuujemy pisanie o bibliotece "Swing" języka Java. Aby w ogóle robić coś porządnego, trzeba najpierw poznać podstawowe komponenty "Swing". Jeśli zainteresowałem Was tym tematem mającym za sobą ponad 20 lat (i co z tego?), przechodzimy od razu do konkretów. To będzie na razie sama lista z wyjaśnieniami co do czego służy i jak prezentuje się w oknie.