To już czterdziesty artykuł o Pythonie i dopiero czterdziesty zarazem. Ostatni z ustalonego przeze mnie cyklu. Na swoim Facebooku ogłosiłem, że zmieniam główny temat pisanych artykułów po napisaniu 40 premierowych materiałów. Kolejny raz programowanie graficznego interfejsu użytkownika, w skrócie GUI (ang. "Graphical User Interface"). Jeśli "EasyGUI" nie spełnia Waszych oczekiwań, sięgnijcie po pakiet "PyQt5", specjalny "binding" w Pythonie potężnego zestawu bibliotek o nazwie "Qt". Niniejszy artykuł rozwieje wątpliwości odnośnie tworzenia okna, zmiany jego pozycji i rozmiaru, zmiany tytułu okna, dodania komunikatu, dodania przycisku, dodania metody wywołującej się po jego kliknięciu ("callback"), a także jak wprowadzać tabelkę oraz dane do jej komórek. Informuję, że temat wymaga podstawowego pojęcia na temat programowania obiektowego w Pythonie.

OSTRZEGAM, ten artykuł jest o wiele większy niż zdecydowana większość artykułów jakie w życiu napisałem!

W porządku, moi drodzy. Doszliśmy do ostatniego "rodzaju" tematu z cyklu artykułów o Pythonie (jak na razie). Jest nim tworzenie GUI (ang. "Graphical User Interface"), graficznego interfejsu użytkownika. Programowanie GUI jest również obowiązkiem w tworzeniu oprogramowań, w których nie wystarczy wiersz poleceń. Pokażę Wam w niniejszym artykule co pakiet "EasyGUI" oferuje w kwestii tworzenia takiego interfejsu.

Pora przyjrzeć się następnemu narzędziu! Python posiada w swojej "garderobie" pewien cosik zdolny do obsługiwania klipów wideo, to znaczy do odtwarzania, przycinania, eksportowania i tym podobne. Poznajcie się, to jest pakiet "moviepy", zdolny do prostych manipulacji filmami!

Przechodzimy znowu do Pythona po dłuższej nieobecności! Ostatnim razem napisałem Wam co nieco na temat tworzenia wątków i wykorzystywania ich do wykonywania podanej funkcji. Oto przed Wami druga część programowania współbieżnego, czyli rzut okiem na pakiet "concurrent" w Pythonie! Dowiecie się czym się różni programowanie przy pomocy "concurrent" od poznanego modułu "threading" i co można dzięki temu uzyskać.

Zainteresowani jesteście programowaniem współbieżnym w języku Python? Jakbyście nie zostali do tej pory poinformowani, język ten oprócz oferowania pisania w kilku paradygmatach, wspiera także wielowątkowość. To Wam zapewni między innymi moduł "threading" w Pythonie jakim się teraz zajmiemy! I wbrew pozorom, programowanie współbieżności wcale nie wygląda na takie trudne u Pythona.

Następny artykuł na temat nabywania wiedzy o Pythonie. Tym razem jednak będzie to łatwiejszy rozdział, gdyż dotyczy on funkcji matematycznych występujących we wbudowanym module "math". Aby uatrakcyjnić ten wpis i nie skończyć tylko na torpedowaniu Was nazwami funkcji, opowiem Wam dlaczego wyjątkowo tego modułu w postaci skryptu nie znajdziecie w całym zainstalowanym Pythonie! Moduł "math" w Pythonie istnieje tylko w zupełnie innej postaci! Zaciekawieni?

Wspinamy się coraz wyżej z Pythonem! Język ten jest ceniony również z powodu możliwości pisania w jednym z kilku paradygmatów programowania. Zatem klasy i obiekty w Pythonie są jak najbardziej na miejscu, przy czym to nie jest jedyne rozwiązanie. Będziecie następnymi osobami, które poznają drogę do pisania w paradygmacie obiektowym. Zapraszam serdecznie!

Nareszcie przyjdzie moment na artykuł o Pythonie o jakim już dawno chciałem napisać. Nauczymy się wspólnie definiować własne funkcje w Pythonie. Poznamy słowo kluczowe "def" oraz jak je prawidłowo wykorzystywać w każdym kodzie źródłowym. Jak zainteresowany jeden z drugim, to zapraszam do środeczka!

Interesuje Was tworzenie plików zarchiwizowanych? W Pythonie robi się to bardzo łatwo i wystarczy Wam tylko jeden moduł: moduł "zipfile"! Usiądźcie sobie wygodnie i przeczytajcie treść niniejszego artykułu, a uzyskacie garść podstawowych informacji w jaki sposób utworzyć pełnoprawny plik typu archiwum ZIP.

Przedstawiłem Wam w poprzednich artykułach już trochę informacji o języku Python. Kolejny materiał na ten sam temat opisze teraz do czego służy słowo kluczowe "with" w Pythonie. To w pewnym stopniu nawiązuje do artykułu o obsłudze wyjątków w Pythonie więc przypomnijcie sobie powierzchownie o co w ogóle chodzi. Wchodźcie do środka, aby dowiedzieć się fundamentalnych informacji o bardziej unikatowym słowie kluczowym!

Wchodzimy na wyższy "level"! Python wspiera przechwytywanie wyjątków i w dzisiejszym artykule poruszę właśnie ten temat. Poznacie znaczenie trzech nowych słów kluczowych mających związek z wyjątkami: "try", "except" oraz "finally". Ponadto, dowiecie się w jakim celu się je stosuje. Zajrzyjcie do wnętrza wpisu, dowiedzcie się informacji i zacznijcie wdrażać kolejną wiedzę w życie!

Jak się powiedziało "A", trzeba powiedzieć "B"! Tak teraz robię i po szczegółowym wyjaśnieniu w jaki sposób odczytać dowolny plik tekstowy w Pythonie, zrobimy na odwrót czyli wykonamy zapis do pliku tekstowego. Programowanie zapisu też nie należy do najtrudniejszych zadań intelektualnych. Szczegóły w środku!

Spragnieni wiedzy na temat postępowania przy otwieraniu plików tekstowych w Pythonie? Pomogę Wam je ugasić. Niniejszy artykuł zaprezentuje Wam jak krok po kroku zaprogramować odczyt pliku tekstowego. Programowanie takich rzeczy może budzić lęk i obawy co do stopnia trudności, natomiast w języku Python jest to proste i bezbolesne. Zapraszam.

Znowu Python tylko teraz w odświeżonym stylu strony głównej! Sprawdzimy sobie dzisiaj co w trawie piszczy i jak wygląda konwertowanie na inne systemy liczbowe. Język ten doskonale Was wyręczy od ręcznego obliczania co nie znaczy, że nie powinniście umieć robić tego samodzielnie. Do wyjaśnień zapraszam!

Czas prześwietlić funkcje matematyczne w Pythonie! Dawno nie było słowa o funkcjach więc teraz będzie okazja, aby powrócić do tego wątku i zabrać się programowanie z ich udziałem. Poznacie możliwość zaokrąglania liczb, otrzymania wartości bezwzględnej oraz parę innych rzeczy.

Dzisiaj trudny temat języka Python. Prezentacja jak wyglądają tablice dwuwymiarowe oraz jak wygląda prawidłowe ich programowanie. Sprawdźcie sami do czego one służą, jak je rozumieć oraz jak się po nich poruszać w kodzie źródłowym. Zapraszam!

Na 31 marca, przygotowałem dla Was materiał dotyczący następnej fundamentalnej rzeczy bez której programowanie wielu funkcjonalności byłoby nawet niemożliwe do zrealizowania. Zaprezentuję Wam jak wygląda, do czego służy oraz w jakich sytuacjach najlepiej sprawdza się pętla "for" w Pythonie. Dowiecie się również czym się ona różni od omawianej wcześniej pętli "while".

Gotowi na kolejną porcję wiedzy z zakresu biblioteki "pygame"? To już będzie ostatnia z rzędu, słowo. Wyświetlanie tekstu za pośrednictwem modułu "pygame.font", ale nie tylko. Programowanie tekstu do gry jest już prostsze niż to, co było z obrazkiem. Zobaczcie sami. Dobrze jest jeszcze przypomnieć sobie jak wygląda tworzenie pustego okna "pygame", aby mieć przygotowany szablon do pracy, bo tutaj koncentrować się będę wyłącznie na części tworzenia tekstu.

Kontynuujemy dalej programowanie w Pythonie! Zajmiemy się teraz zagadnieniem związanym z rysowaniem obrazów importowanych z pliku zewnętrznego takich formatów jak JPEG, BMP czy PNG. Czym byłyby gry bez grafiki (z szacunkiem do gier konsolowych)? Przejdziemy przez wszystkie etapy, bo wczytywanie pliku graficznego wymaga troszkę trudniejszych posunięć. Traktujcie to jako kolejną część wpisu na temat rysowania figur w "pygame". Zapraszam do środeczka!

Powracam do pisania artykułów po dłuższej nieobecności! Zwiastun kanału na rok 2021 jest już w całości przygotowany o czym głośno informowałem na swoim Facebooku, zatem plan dnia w końcu obluzował się na tyle, aby móc napisać nowy wpis na mojej stronce. Sięgniemy znowu do biblioteki "pygame" w Pythonie ułatwiającej utworzenie gry, ale teraz zajrzymy do paru metod jakie udostępnia moduł "pygame.draw", czyli programowanie rysowania obiektów. Przeczytanie pierwszej części o "pygame" wysoce przeze mnie wskazane, zanim sięgniecie po niniejszą treść.

Gotowi jesteście na poznanie następnego pakietu Pythona? Rzucimy teraz okiem na pakiet "pygame" o którym z całą pewnością słyszeliście chociaż jeden raz w życiu jeśli interesuje Was programowanie (tworzenie gry w szczególności) i nauka języka Python nie od dziś. Zaznaczam na samym początku, że tu będą przedstawiane same podstawy, aby każdy czytelnik mógł przejść przez ten artykuł jak najmniej dotkliwie.

W tym artykule poruszymy sobie kolejny "pobieralny" pakiet w Pythonie (czyt. niedostępny po samej instalacji Pythona) poprzez system "pip" jakim jest pakiet "progressbar" oraz jak wygląda programowanie w jego "towarzystwie". Pozwólcie, że zaprezentuję Wam jego podstawowe działanie oraz trzy metody.

Przechodzimy do poznania pierwszej kolekcji języka Python! Wyjaśnimy sobie w niniejszym artykule jak wygląda, do czego służy oraz jakie ma zastosowania lista w Pythonie. Do tego poznamy niektóre metody klasy "list" którą reprezentuje każda zmienna przyjmująca listę. Do dzieła!

Temat lekki i przyjemny jeśli chodzi o programowanie. Jak tworzyć komentarze w Pythonie oraz jaki może być sens ich stosowania w kodzie. Dowiecie się także czym się różni komentarz liniowy od blokowego. Szczegóły są w środku.

Języka Python ciąg dalszy! Przedstawię Wam w tym artykule kolejną ważną konstrukcję bez której istnienie zdecydowanej większości programów byłoby co najmniej wątpliwe. Tym zagadnieniem będzie pętla "while". Pętla "while" w Pythonie nie różni się praktycznie niczym od jej pierwotnej struktury jeśli chodzi o jej programowanie. Ale więcej szczegółów na temat tego, co oznacza pętla "while", znajdziecie w środku tego wpisu, do którego teraz zapraszam.

Dzisiaj porozmawiamy sobie o jednym z pakietów jaki nie zawiera się w standardowej bibliotece języka Python w związku z czym, konieczna będzie jego instalacja w systemie o nazwie "pip". Pokażę Wam na czym polega pakiet "pydub" w Pythonie oraz jak dzięki niemu możemy odtwarzać dźwięk, w tym klipy muzyczne. Może zainteresuje Was programowanie od strony dźwiękowej?

Przechodzicie do nauki języka Python z innego języka programowania? Z pewnością niejeden raz popełnialiście pewne błędy składniowe których trudno się trzymać przychodząc z jakiegoś innego języka wysokiego poziomu. Początkujący mają jeszcze gorzej, gdyż nie dosyć że Python ma swoje zasady, to trzeba jeszcze uważać na pozostałą gamę pułapek niewidocznych na pierwszy rzut oka. Poznajcie 8 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących programistów w Pythonie (oraz tych przychodzących od innych języków jeśli już przerobili wstępnie programowanie) i sprawdźcie czy mówimy o tych samych.

Następny moduł jaki mam do zaprezentowania dla początkujących "Pythonowców" to jest moduł "random". "random" również posiada pewien zestaw metod przeznaczonych do losowania liczb oraz danych. Dowiecie się z tego artykułu jak otrzymywać losowe liczby i jak odbywa się losowanie liczb w Pythonie.

W poprzednim artykule omówiliśmy sobie szczegółowo pochodzenie, budowę oraz zastosowanie metody "gmtime". Teraz przedstawię Wam sam moduł "time" jaki występuje w języku Python do którego należy wcześniej przytoczona metoda.

W tym artykule weźmiemy pod lupę jedną z metod modułu "time". "gmtime" w Pythonie zwraca zestaw wartości z których się składa nasz obecny czas systemowy. Jesteście ciekawi jak Python może dowiedzieć się o aktualnym czasie? Siądźcie wygodnie i przeczytajcie ten wpis, a się dowiecie. On nie jest skandalicznie długi.

Kolejny temat to moduły w Pythonie. Traktujcie to jako następny podstawowy budulec bez którego nie powstałby żaden program wykraczający poza ambicje na poziomie "Hello, world!" (bez urazy). Dowiecie się czym jest moduł, z czego się składa, jak wygląda, do czego on należy, a także jak rozróżniać w tym wszystkim pakiet oraz bibliotekę. Do dzieła!

Lecimy dalej z Pythonem. Najwyższy czas na opowieść o zmiennych. Zmienne w Pythonie również wymagają osobnego wpisu ze względu na niezbędne wyjaśnienia w ich definiowaniu. Poznajcie zasady definiowania zmiennych jakie trzeba sobie przyswoić, aby nie popełniać w życiu żadnych gaf.

Następny temat jaki mam do opisania to jest instrukcja warunkowa w Pythonie. Musicie wiedzieć, że Python rządzi się swoimi prawami jeśli chodzi o programowanie. Stało się normą, że w danym języku w niektórych miejscach są inne słowa kluczowe, inne sposoby zapisu oraz inne konwencje nazewnicze. Natomiast ten język idzie znacznie dalej co do oryginalności składni i dlatego podzielimy to sobie na część teoretyczną i praktyczną. Jak wygląda "if" w języku Python? Na co trzeba uważać? Czy są jakieś rozróżnienia co do słów kluczowych? Artykuł przyniesie odpowiedź na każde z tych pytań.

Przypatrzymy się teraz paru funkcjom operującym na łańcuchach znaków opisanych szczegółowo parę dni temu. Metody klasy "string" są łatwe do wykorzystywania w Pythonie więc temat wydaje się odpowiedni dla początkujących. Sięgajcie do środka bez wahania!

Niniejszy artykuł będzie stanowił dalszą część o typach danych omówionych wczoraj. Rzucimy światło na sprawę "przenoszenia" z jednego typu na drugi. Konwersja typów danych w Pythonie jest dziecinnie prosta i właśnie na niej się skoncentrujemy. To nie będzie długi wywód.

Następny temat jaki mam zapisany w kolejności to typy danych w Pythonie, czy też typy zmiennych. Każdy język programowania ma swoją własną "paletę" słów kluczowych, a my skupimy się na języku Python, który również i od tej strony został uproszczony, żeby nie stanowił komplikacji dla początkujących. Poznajcie się z podstawowymi typami danych, żeby wiedzieć co reprezentują i od czego to zależy.

Skoro ostatni raz napisało się o funkcji wyjściowej, dzisiaj poświęcę temat na funkcję działającą w drugą stronę, czyli przechowującą wprowadzony przez użytkownika łańcuch znaków. Poznajcie "input" w języku Python, kolejną funkcję Pythona zaliczaną do tych najbardziej podstawowych.

W tym artykule opiszę Wam nieco dokładniej działanie funkcji "print" w języku Python. W 99% przypadków to właśnie ona będzie pierwszą poznaną przez każdego początkującego. Pozwólcie jednak wtrącić parę własnych akapitów celem poszerzenia o istotne informacje z nią związane. Być może jest coś, o czym nie wiecie.

Rzucimy teraz okiem na łańcuchy znaków w Pythonie przedstawiając Wam ich strukturę, z czego się składają, jak je tworzyć i jak nimi manipulować. Wyjaśnimy sobie czym jest konkatenacja łańcuchów, a także w jaki sposób możemy je przycinać w sposób nad wyraz abstrakcyjny (czyt. występujący tylko w Pythonie). Więcej informacji w środku artykułu.

Witam wszystkich na pierwszym faktycznym wpisie na temat języka Python. Na sam początek będą same podstawy, tak żeby zachęcić każdego do rozpoczęcia przyswajania wiedzy. Operatory w Pythonie mogą pochwalić się nieco większą gamą, bo wśród nich znajdziecie takie, których nie ma w większości języków programowania. Ponadto, są również zapisane w sposób mniej powszechny. Zatem zaprezentuję Wam dwa rodzaje operatorów: arytmetyczne i logiczne. Zapraszam!

Stało się! Po wielu tygodniach przekładania na później z powodu egzaminu Cambridge, wracam do Was z nowymi artykułami, które będą się pojawiać KAŻDEGO DNIA bez wyjątku, nawet w weekendy. Od jutra, na scenę wkraczają wpisy dotyczące języka Python. Po więcej informacji, sięgajcie do środka artykułu.