Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Przyszedł kolejny dzień i z samego ranka zabrałem się za artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w Pythonie, zgodnie ze wczorajszą zapowiedzią. Klikając tutaj, można zobaczyć co sądzę o języku Java.

TWORZENIE GIER W PYTHONIE. INFORMACJE OGÓLNE

Język Python jako taki jest językiem interpretowanym wyróżniającym się inną składnią podobną do języka Lua, natomiast posiada konieczność tworzenia wcięć w celu utworzenia bloku funkcji czy pętli zamiast klamerek. Jest doskonały do obsługi baz danych czy rozwiązywaniu problemów dotyczących sztucznej inteligencji, natomiast w temacie tworzenia gier daleko mu do stanu powszechnej używalności.

Nie ma za dużego wsparcia ze strony narzędzi przeznaczonych do produkcji gier nie tylko ze względu na wysoką abstrakcję języka powodującą obniżenie wydajności ale również dlatego, że Python nie potrafi zapewnić szerokiej niezależności platformowej. Do uruchomienia programu potrzebny jest Python. Każdy inny, kto będzie chciał zagrać w grę stworzoną w Pythonie, musi mieć Pythona. Tylko nieliczne narzędzia są w stanie chociaż częściowo zapewnić użytkownikowi wieloplatformowość. Warto jednak mieć na uwadze, że dotyczyć to głównie (najczęściej) będzie systemu Windows, Mac i Linux. I to wszystko. Tworzenie gier w Pythonie nie oferuje tak wielkich możliwości jak choćby C++.

Logo języka Python

Język Python prezentuje się bardzo dobrze jako język łatwy, lekki i przyjemny, natomiast jako język do tworzenia gier pozostawia wiele do życzenia.

Źródło: Wikimedia

LISTA PROGRAMÓW

Język Python nie posiada dużej palety narzędzi przeznaczonych do tworzenia w nim gier, bo po prostu nie jest to jego główne przeznaczenie. Mimo wszystko, posiada kilka darmowych pozycji i poniżej są one zaprezentowane umożliwiające tworzenie gier w Pythonie:

DARMOWE PROGRAMY

GARŚĆ PORAD

Na koniec, tradycyjnie wrzucam kilka porad dotyczących wszystkich chcących zacząć tworzenie gier w Pythonie.

  • Python ze względu na "nadprzyjemną" składnię, nie może zapewnić wysokiej wydajności aplikacji, dlatego też jest sens tworzyć w nim gry wyłącznie proste i nieskomplikowane (na kształt konsoli "NES").
  • Python nie posiada żadnej możliwości eksportu gry na pożądaną platformę. W celu wygenerowania pliku wykonywalnego (w przypadku Windowsa) czy pliku kompatybilnego z konkretnym systemem i tym samym, usunięcia konieczności wymagania instalowania Pythona, trzeba skorzystać z osobnych narzędzi konwertujących.
  • Ze względu na "bycie" językiem interpretowanym, Python w przypadku błędu zgłosi go programiście dopiero podczas działania aplikacji. Nie da się sprawdzić kodu przed jego uruchomieniem, tak jak ma to miejsce w językach kompilowanych.

Moim zdaniem, Python nie powinien być w ogóle brany pod uwagę jeśli chodzi o poważne tworzenie gier jako potężnych dużych produkcji. Jeżeli jednak wzbudzi zainteresowanie i chęć stworzenia w nim czegoś małego w stylu retro, na sam początek jak najbardziej wystarczy. Oczywiście żeby nie brzmiało to złowrogo, nie mam nic do Pythona, jest to silny język ogólnego przeznaczenia i z całą stanowczością uważam go za wartego uwagi. Koniec wypowiedzi tłumaczącej tworzenie gier w Pythonie. Tutaj przedstawiam kolejny język do analizy nadający się dużo lepiej do omawianych zastosowań, język C!

PODOBNE ARTYKUŁY