Ponieważ jeszcze przez dłuższy czas nie będzie żadnych widocznych postępów w pracy, postanowiłem napisać artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w JavaScript. W niedługim czasie miną cztery lata publikowania gier więc uważam, że przedstawiając treść na ten temat dla każdego zainteresowanego, będę co najmniej wiarygodny.

TWORZENIE GIER W JAVASCRIPT. INFORMACJE OGÓLNE

JavaScript jest językiem interpretowanym służącym do obsługi określonych elementów na stronie internetowej wykonując skrypty po stronie klienta (PHP działa na serwerze). "Stoi" obok języków HTML i CSS. Z tego względu, jest on doskonałym kandydatem do tworzenia gier internetowych na platformę HTML5. Ci, co chcą zabrać się za tworzenie gier w JavaScript muszą być świadomi tego, że interpreter obniża nieco wydajność przez co działa troszkę wolniej niż język kompilowany np. C++, natomiast to nie stanowi problemu dla większości gier, o ile konstruujemy kod w sposób sensowny.

Logo języka JavaScript

JavaScript jest doskonałym wyborem jeśli planujemy tworzenie gier internetowych.

Źródło: Wikimedia

LISTA PROGRAMÓW

Jeżeli mamy pewność, że odpowiada nam platforma HTML5, przedstawię teraz szereg dostępnych programów / framework'ów, które zapewniają dużo łatwiejszą produkcję i które dotyczą języka JavaScript. Uwzględniam zarówno darmowe, jak i płatne oprogramowania. Jest ich o wiele więcej jednak postanowiłem przytoczyć tylko niektóre tytuły. Dzięki nim tworzenie gier w JavaScript jest o wiele łatwiejsze, jednak nikt Wam nie zabrania rysować bezpośrednio na samym płótnie ("canvas")!

DARMOWE PROGRAMY

PŁATNE PROGRAMY

GARŚĆ PORAD

Po doborze odpowiedniego programu, pozwolę sobie wstawić kilka porad ułatwiających tworzenie gier w JavaScript. Porady te składają się ze swojego doświadczenia kiedy wydawałem gry HTML5 przy użyciu "Phasera".

  • W celu "instalacji", zdecydowana większość narzędzi wymaga dodania skryptu z rozszerzeniem ".js" do lokalnej strony HTML. W związku z tym, należy najpierw utworzyć sobie "index.html", a w sekcji "head" dodać pobrany plik skryptowy i zaimportować go do katalogu.
  • Aby prawidłowo uruchomić stronę i zamieszczoną na niej grę, przeważnie wymagane jest postawienie serwera lokalnego. Można skorzystać z programu "XAMPP" a po instalacji, wkleić katalog do folderu "htdocs", uruchomić serwer "Apache" i otworzyć stronę z grą podając bezbłędnie adres IP.
  • Ekran gry bez wspomagania CSS'a będzie posiadał mały odstęp od lewego górnego rogu. Należy się go pozbyć, gdyż odstęp ten będzie widoczny w każdym serwisie do którego wstawimy naszą grę. Można to zrobić korzystając z właściwości "margin" i "padding" i przypisując im wartość "0px".
  • Wstawiając grę na dowolny serwer, nasz kod jest narażony na widoczność dla innych użytkowników. Przy pomocy konsoli JavaScript dostępnej w każdej przeglądarce uruchamianej za pomocą klawisza F12, można bez większych problemów poszperać w katalogach, znaleźć folder z grą i dostać się do skryptów w celu uzyskania dostępu do kodu źródłowego. Jedynym sposobem na częściowe "przykrycie" kodu jest poddanie go tzw. "minifikacji". Można znaleźć w sieci wiele narzędzi służących do "skurczania" kodu.

Na koniec, ponownie zostawię link do mojego kursu objaśniającego tworzenie gier w JavaScript, "Phaser: Poradnik dla początkujących". Jeśli ktoś wybierze sobie właśnie "Phasera", może od razu zacząć się uczyć z filmów mojej produkcji. Kliknijcie tutaj, aby poczytać na temat tworzenia gier w języku Lua.