Postanowiłem napisać artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w JavaScript. W niedługim czasie miną cztery lata publikowania gier, więc uważam, że przedstawiając treść na ten temat dla każdego zainteresowanego, będę co najmniej wiarygodny 👍.
TWORZENIE GIER W JAVASCRIPT. INFORMACJE OGÓLNE
JavaScript jest językiem interpretowanym służącym do obsługi określonych elementów na stronie internetowej wykonując skrypty po stronie klienta (PHP działa na serwerze), zapraszam do serii artykułów na temat języka 😊. "Stoi" obok języków HTML i CSS. Z tego względu, jest on doskonałym kandydatem do tworzenia gier internetowych na platformę HTML5. Ci, co chcą zabrać się za tworzenie gier w JavaScript muszą być świadomi tego, że interpreter obniża nieco wydajność, przez co działa wolniej niż język kompilowany np. C++, natomiast to nie stanowi problemu dla prostych gier, a na takich powinieneś/powinnaś się skupić na samym początku nabierania doświadczenia 🌟.
![]() |
JavaScript jest doskonałym wyborem, jeśli planujemy tworzenie prostych gier internetowych.
Źródło: Wikimedia
LISTA PROGRAMÓW
Jeżeli mamy pewność, że odpowiada nam platforma HTML5, przedstawię teraz szereg dostępnych narzędzi, które znacznie ułatwiają produkcję i dotyczą stricte języka JavaScript. Uwzględniam zarówno darmowe, jak i płatne oprogramowania. Jest ich o wiele więcej, jednak postanowiłem przytoczyć tylko niektóre tytuły. Dzięki nim tworzenie gier w JavaScript jest o wiele łatwiejsze, jednak nikt Ci nie zabroni rysować bezpośrednio na samym płótnie (ang. canvas) 😁!
DARMOWE PROGRAMY
PŁATNE PROGRAMY
GARŚĆ PORAD
Po doborze odpowiedniego programu, pozwolę sobie wstawić kilka porad ułatwiających tworzenie gier w JavaScript. Składają się ze swojego doświadczenia kiedy wydawałem gry HTML5 przy użyciu "Phasera".
- W celu "instalacji", zdecydowana większość narzędzi wymaga dodania skryptu z rozszerzeniem ".js" do lokalnej strony HTML. W związku z tym, należy najpierw utworzyć sobie "index.html", a w sekcji "head" dodać pobrany plik skryptowy i zaimportować go do katalogu.
- Aby prawidłowo uruchomić stronę i zamieszczoną na niej grę, wymagane jest wstawienie plików na serwer (może być też lokalny). Najlepiej zainstalować sobie Pythona, a następnie w wierszu poleceń przejść do lokalizacji, w której znajduje się Twoja gra ("cd") i wprowadzić poniższe polecenie 👇:
To utworzy tymczasowo lokalny host, który odpalisz z łatwością z dowolnej przeglądarki wpisując:python -m http.server 8000
localhost:8000/
- Ekran gry bez wspomagania języka CSS będzie posiadał mały odstęp od lewego górnego rogu. Należy się go pozbyć, gdyż odstęp ten będzie widoczny w każdym serwisie, do którego wstawimy naszą grę. Można to zrobić korzystając z właściwości "margin" i "padding" przypisując im wartość "0px":
* { margin: 0px; padding: 0px; }
- Wstawiając grę na dowolny serwer, kod źródłowy jest dostępny dla reszty użytkowników. Przy pomocy konsoli JavaScript dostępnej w każdej przeglądarce uruchamianej (zwykle) za pomocą klawisza F12, można bez większych problemów poszperać w katalogach, znaleźć folder z grą i dostać się do skryptów w celu uzyskania dostępu do kodu źródłowego 😦. Jedynym sposobem na częściowe "przykrycie" kodu jest poddanie go tzw. "minifikacji" (określa się to również "obfuscation"). Można znaleźć w sieci wiele narzędzi służących do "skurczania" kodu, żeby odwieść ludzi od kradzieży 👹.
Na koniec, ponownie zaproszę Cię do artykułu wprowadzającego do nauki języka JavaScript 😁.