Ponieważ jeszcze przez dłuższy czas nie będzie żadnych widocznych postępów w pracy, postanowiłem napisać artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w JavaScript. W niedługim czasie miną cztery lata publikowania gier więc uważam, że przedstawiając treść na ten temat dla każdego zainteresowanego, będę co najmniej wiarygodny.
Tweet |
TWORZENIE GIER W JAVASCRIPT. INFORMACJE OGÓLNE
JavaScript jest językiem interpretowanym służącym do obsługi określonych elementów na stronie internetowej wykonując skrypty po stronie klienta (PHP działa na serwerze), zapraszam do serii artykułów na temat języka :D. "Stoi" obok języków HTML i CSS. Z tego względu, jest on doskonałym kandydatem do tworzenia gier internetowych na platformę HTML5. Ci, co chcą zabrać się za tworzenie gier w JavaScript muszą być świadomi tego, że interpreter obniża nieco wydajność, przez co działa troszkę wolniej niż język kompilowany np. C++, natomiast to nie stanowi problemu dla prostych gier, o ile konstruujemy kod w sposób sensowny.
JavaScript jest doskonałym wyborem, jeśli planujemy tworzenie prostych gier internetowych.
Źródło: Wikimedia
LISTA PROGRAMÓW
Jeżeli mamy pewność, że odpowiada nam platforma HTML5, przedstawię teraz szereg dostępnych programów / framework'ów, które zapewniają dużo łatwiejszą produkcję i które dotyczą języka JavaScript. Uwzględniam zarówno darmowe, jak i płatne oprogramowania. Jest ich o wiele więcej, jednak postanowiłem przytoczyć tylko niektóre tytuły. Dzięki nim tworzenie gier w JavaScript jest o wiele łatwiejsze, jednak nikt Wam nie zabrania rysować bezpośrednio na samym płótnie ("canvas") ;)!
DARMOWE PROGRAMY
PŁATNE PROGRAMY
GARŚĆ PORAD
Po doborze odpowiedniego programu, pozwolę sobie wstawić kilka porad ułatwiających tworzenie gier w JavaScript. Porady te składają się ze swojego doświadczenia kiedy wydawałem gry HTML5 przy użyciu "Phasera".
- W celu "instalacji", zdecydowana większość narzędzi wymaga dodania skryptu z rozszerzeniem ".js" do lokalnej strony HTML. W związku z tym, należy najpierw utworzyć sobie "index.html", a w sekcji "head" dodać pobrany plik skryptowy i zaimportować go do katalogu.
- Aby prawidłowo uruchomić stronę i zamieszczoną na niej grę, przeważnie wymagane jest postawienie serwera lokalnego. Można skorzystać z programu "XAMPP" a po instalacji, wkleić katalog do folderu "htdocs", uruchomić serwer "Apache" i otworzyć stronę z grą podając bezbłędnie adres IP jakim będzie "localhost".
- Ekran gry bez wspomagania CSS'a będzie posiadał mały odstęp od lewego górnego rogu. Należy się go pozbyć, gdyż odstęp ten będzie widoczny w każdym serwisie, do którego wstawimy naszą grę. Można to zrobić korzystając z właściwości "margin" i "padding" przypisując im wartość "0px".
- Wstawiając grę na dowolny serwer, nasz kod jest narażony na widoczność dla innych użytkowników. Przy pomocy konsoli JavaScript dostępnej w każdej przeglądarce uruchamianej (zwykle) za pomocą klawisza F12, można bez większych problemów poszperać w katalogach, znaleźć folder z grą i dostać się do skryptów w celu uzyskania dostępu do kodu źródłowego. Jedynym sposobem na częściowe "przykrycie" kodu jest poddanie go tzw. "minifikacji" (określa się to również "obfuscation"). Można znaleźć w sieci wiele narzędzi służących do "skurczania" kodu, żeby zniechęcić człowieka do podglądu.
Na koniec, ponownie zostawię link do mojego zestawu artykułów objaśniających pisanie w języku JavaScript. Jeżeli nie odpowiada ten język, kliknij tutaj aby poczytać na temat tworzenia gier w języku Lua.