Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Postanowiłem napisać artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w JavaScript. W niedługim czasie miną cztery lata publikowania gier, więc uważam, że przedstawiając treść na ten temat dla każdego zainteresowanego, będę co najmniej wiarygodny 👍.

TWORZENIE GIER W JAVASCRIPT. INFORMACJE OGÓLNE

JavaScript jest językiem interpretowanym służącym do obsługi określonych elementów na stronie internetowej wykonując skrypty po stronie klienta (PHP działa na serwerze), zapraszam do serii artykułów na temat języka 😊. "Stoi" obok języków HTML i CSS. Z tego względu, jest on doskonałym kandydatem do tworzenia gier internetowych na platformę HTML5. Ci, co chcą zabrać się za tworzenie gier w JavaScript muszą być świadomi tego, że interpreter obniża nieco wydajność, przez co działa wolniej niż język kompilowany np. C++, natomiast to nie stanowi problemu dla prostych gier, a na takich powinieneś/powinnaś się skupić na samym początku nabierania doświadczenia 🌟.

Logo języka JavaScript

JavaScript jest doskonałym wyborem, jeśli planujemy tworzenie prostych gier internetowych.

Źródło: Wikimedia

LISTA PROGRAMÓW

Jeżeli mamy pewność, że odpowiada nam platforma HTML5, przedstawię teraz szereg dostępnych narzędzi, które znacznie ułatwiają produkcję i dotyczą stricte języka JavaScript. Uwzględniam zarówno darmowe, jak i płatne oprogramowania. Jest ich o wiele więcej, jednak postanowiłem przytoczyć tylko niektóre tytuły. Dzięki nim tworzenie gier w JavaScript jest o wiele łatwiejsze, jednak nikt Ci nie zabroni rysować bezpośrednio na samym płótnie (ang. canvas) 😁!

DARMOWE PROGRAMY

  1. Phaser,
  2. PixiJS,
  3. Babylon.js,
  4. Three.js,
  5. Crafty,
  6. CreateJS,
  7. melonJS,
  8. Ct.js.

PŁATNE PROGRAMY

  1. PlayCanvas,
  2. RPG Maker MV,
  3. RPG Maker MZ.

GARŚĆ PORAD

Po doborze odpowiedniego programu, pozwolę sobie wstawić kilka porad ułatwiających tworzenie gier w JavaScript. Składają się ze swojego doświadczenia kiedy wydawałem gry HTML5 przy użyciu "Phasera".

  • W celu "instalacji", zdecydowana większość narzędzi wymaga dodania skryptu z rozszerzeniem ".js" do lokalnej strony HTML. W związku z tym, należy najpierw utworzyć sobie "index.html", a w sekcji "head" dodać pobrany plik skryptowy i zaimportować go do katalogu.
  • Aby prawidłowo uruchomić stronę i zamieszczoną na niej grę, wymagane jest wstawienie plików na serwer (może być też lokalny). Najlepiej zainstalować sobie Pythona, a następnie w wierszu poleceń przejść do lokalizacji, w której znajduje się Twoja gra ("cd") i wprowadzić poniższe polecenie 👇:
    python -m http.server 8000
    To utworzy tymczasowo lokalny host, który odpalisz z łatwością z dowolnej przeglądarki wpisując:
    localhost:8000/
  • Ekran gry bez wspomagania języka CSS będzie posiadał mały odstęp od lewego górnego rogu. Należy się go pozbyć, gdyż odstęp ten będzie widoczny w każdym serwisie, do którego wstawimy naszą grę. Można to zrobić korzystając z właściwości "margin" i "padding" przypisując im wartość "0px":
    *
    {
        margin: 0px;
        padding: 0px;
    }
  • Wstawiając grę na dowolny serwer, kod źródłowy jest dostępny dla reszty użytkowników. Przy pomocy konsoli JavaScript dostępnej w każdej przeglądarce uruchamianej (zwykle) za pomocą klawisza F12, można bez większych problemów poszperać w katalogach, znaleźć folder z grą i dostać się do skryptów w celu uzyskania dostępu do kodu źródłowego 😦. Jedynym sposobem na częściowe "przykrycie" kodu jest poddanie go tzw. "minifikacji" (określa się to również "obfuscation"). Można znaleźć w sieci wiele narzędzi służących do "skurczania" kodu, żeby odwieść ludzi od kradzieży 👹.

Na koniec, ponownie zaproszę Cię do artykułu wprowadzającego do nauki języka JavaScript 😁.