Ponieważ jeszcze przez dłuższy czas nie będzie żadnych widocznych postępów w pracy, postanowiłem napisać artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w JavaScript. W niedługim czasie miną cztery lata publikowania gier więc uważam, że przedstawiając treść na ten temat dla każdego zainteresowanego, będę co najmniej wiarygodny.

TWORZENIE GIER W JAVASCRIPT. INFORMACJE OGÓLNE

JavaScript jest językiem interpretowanym służącym do obsługi określonych elementów na stronie internetowej wykonując skrypty po stronie klienta (PHP działa na serwerze). "Stoi" obok języków HTML i CSS. Z tego względu, jest on doskonałym kandydatem do tworzenia gier internetowych na platformę HTML5. Ci, co chcą zabrać się za tworzenie gier w JavaScript muszą być świadomi tego, że interpreter obniża nieco wydajność przez co działa troszkę wolniej niż język kompilowany np. C++, natomiast to nie stanowi problemu dla większości gier, o ile konstruujemy kod w sposób sensowny.

Tworzenie gier w JavaScript

JavaScript jest doskonałym wyborem jeśli planujemy tworzenie gier internetowych.

TWORZENIE GIER W JAVASCRIPT. LISTA PROGRAMÓW

Jeżeli mamy pewność, że odpowiada nam platforma HTML5, przedstawię teraz szereg dostępnych programów / framework'ów, które zapewniają dużo łatwiejszą produkcję i które dotyczą języka JavaScript. Uwzględniam zarówno darmowe, jak i płatne oprogramowania. Jest ich o wiele więcej jednak postanowiłem przytoczyć tylko niektóre tytuły.

DARMOWE

PŁATNE

TWORZENIE GIER W JAVASCRIPT. GARŚĆ PORAD

Po doborze odpowiedniego programu, pozwolę sobie wstawić kilka porad ułatwiających tworzenie gier w JavaScript. Porady te składają się ze swojego doświadczenia kiedy wydawałem gry HTML5 przy użyciu Phasera.

  • W celu "instalacji", zdecydowana większość narzędzi wymaga dodania skryptu z rozszerzeniem ".js" do lokalnej strony HTML. W związku z tym, należy najpierw utworzyć sobie "index.html", a w sekcji "head" dodać pobrany plik skryptowy i zaimportować go do katalogu.
  • Aby prawidłowo uruchomić stronę i zamieszczoną na niej grę, przeważnie wymagane jest postawienie serwera lokalnego. Można skorzystać z programu "XAMPP" a po instalacji, wkleić katalog do folderu "htdocs", uruchomić serwer Apache i otworzyć stronę z grą podając bezbłędnie adres IP.
  • Ekran gry bez wspomagania CSS'a będzie posiadał mały odstęp od lewego górnego rogu. Należy się go pozbyć, gdyż odstęp ten będzie widoczny w każdym serwisie do którego wstawimy naszą grę. Można to zrobić korzystając z właściwości "margin" i "padding" i przypisując im wartość "0px".
  • Wstawiając grę na dowolny serwer, nasz kod jest narażony na widoczność dla innych użytkowników. Przy pomocy konsoli JavaScript dostępnej w każdej przeglądarce uruchamianej za pomocą klawisza F12, można bez większych problemów poszperać w katalogach, znaleźć folder z grą i dostać się do skryptów w celu uzyskania dostępu do kodu źródłowego. Jedynym sposobem na częściowe "przykrycie" kodu jest poddanie go tzw. "minifikacji". Można znaleźć w sieci wiele narzędzi służących do "skurczania" kodu.

Na koniec, ponownie zostawię link do mojego kursu objaśniającego tworzenie gier w JavaScript, Phaser: Poradnik dla początkujących. Jeśli ktoś wybierze sobie właśnie Phasera, może od razu zacząć się uczyć z filmów mojej produkcji. Jutro kolejny artykuł tego typu, tym razem na temat tworzenia gier w języku Lua.