Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Poprzednio wziąłem pod lupę język Lua za narzędzie do tworzenia gier. No to teraz bierzemy kolejny język na celownik i tym razem pokażę czym charakteryzuje się tworzenie gier w Java ;).

TWORZENIE GIER W JAVA. INFORMACJE OGÓLNE

Java oprócz popularnego wizerunku filiżanki kawy, charakteryzuje się niezależnością platformową. Hasło "napisz raz, uruchom wszędzie" stanowi serce tego języka sprawiając, że raz napisany kod jest w stanie odpalić się na każdej innej platformie. Choć to daleko odbiega od takiego stwierdzenia to nie można zaprzeczyć, iż Java pozwoli na łatwą przenośność aplikacji na Androida. Z resztą może być problem.

Nie da się go odpalić na konsole przeznaczone do gier na ten przykład. Na HTML5 też nie można przenieść równie łatwo jak chociażby na Windowsa. Istnieją pewne programy oraz frameworki pozwalające na eksport przez "Google Web Toolkit". Wszyscy chcący zacząć przygodę w tworzeniu gier w Java muszą się liczyć z tym, że nic nie ma za darmo i za zapewnienie niezależności platformowej "płaci się" szybkością działania, zatem to nie jest najlepsza pozycja dla masowych i zaawansowanych gier trójwymiarowych. Mimo tego, jest silnie związany z systemem Android zatem w przypadku chęci stworzenia gry mobilnej, wybór będzie słuszny.

Logo języka Java

Java jest często wybieranym językiem z powodu dużej przenośności i silnego związku z Androidem, aczkolwiek nie nadaje się do potężnych trójwymiarowych produkcji.

Źródło: Wikimedia

LISTA PROGRAMÓW

Java również posiada pewne wsparcie oprogramowań dotyczących tworzenia gier, jednak jeśli mam być szczerym, nie stoi wysoko jako kandydat do tworzenia w nim gier (to nie jest jego "konik"). Zdecydowanie lepszym wyborem będzie język C#, który także jest językiem kompilowanym, a on sam chętniej wykorzystywany do "game dev'u" - nie mam na myśli wyłącznie "Unity".

Oto niektóre darmowe tytuły pozwalające na tworzenie gier w Java (nie dopatrzyłem się żadnych konkretnych płatnych tytułów):

  1. libGDX
  2. jMonkeyEngine
  3. LWJGL
  4. FXGL
  5. PlayN
  6. LITIENGINE
  7. mini2Dx

GARŚĆ PORAD

Na koniec, jak zwykle przedstawiam kilka porad dotyczących tworzenia gier w języku Java:

  • Wszystkie programy zapewniające eksport na wiele platform naraz, korzystają z technologii "Gradle" lub "Maven". Polegają one m.in. na każdorazowym synchronizowaniu projektu gry w oparciu o plik konfiguracyjny sprawdzając m.in. czy nie ma nowszej wersji programu (a tak naprawdę, pakietu) do pobrania, o ile jesteśmy podłączeni do Internetu, a także kompilacji pod kilka platform jednocześnie.
  • Eksportując grę na Androida, musimy zaopatrzyć się w "Android NDK", zestaw narzędzi eksportujących aplikację na APK/AAB (można także pobrać "Android Studio" i tam sobie pobrać "toolkit" używając menedżera pakietów).
  • Java budując aplikację, nie wytwarza pliku wykonywalnego, tylko archiwum z rozszerzeniem JAR. Jeśli chcemy mieć prawdziwy plik ".exe", trzeba skorzystać z programu konwertującego archiwum na plik wykonywalny pod określony system. Również wykorzystywane programy mogą być zaopatrzone w takie konwertery, które automatycznie dokonują eksportu na konkretny OS.

Artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w Java dobiegł końca. W tym artykule dzielę się informacjami odnośnie tworzenia gier przy pomocy Pythona.

PODOBNE ARTYKUŁY