Poprzednio wziąłem pod lupę język Lua za narzędzie do tworzenia gier. No to teraz bierzemy kolejny język na celownik i tym razem pokażę czym charakteryzuje się tworzenie gier w Java.

TWORZENIE GIER W JAVA. INFORMACJE OGÓLNE

Java oprócz popularnego wizerunku filiżanki kawy, wyróżnia się też niezależnością platformową. Hasło "napisz raz, uruchom wszędzie" stanowi serce tego języka sprawiając, że raz napisany kod jest w stanie odpalić się na każdej innej platformie. Choć to daleko odbiega od takiego stwierdzenia to nie można zaprzeczyć, iż Java mimo wszystko daje sobie świetnie radę na tym polu i pozwala na łatwą przenośność aplikacji na inne platformy. Jak przed chwilą napisałem, są wyjątki. Nie da się go odpalić na konsole przeznaczone do gier na ten przykład. Na HTML5 też nie można przenieść równie łatwo jak chociażby na Maca. Istnieją pewne programy oraz frameworki pozwalające na eksport przez Google Web Toolkit. Wszyscy chcący zacząć przygodę w tworzeniu gier w Java muszą się liczyć z tym, że nic nie ma za darmo i za zapewnienie niezależności platformowej "płaci się" szybkością działania, zatem to nie jest najlepsza pozycja dla masowych i zaawansowanych gier trójwymiarowych. Mimo tego, jest silnie związany z systemem Android zatem w przypadku chęci stworzenia gry mobilnej, lepiej wybrać nie można.

Java

Java jest często wybieranym językiem z powodu dużej przenośności i silnego związku z Androidem, aczkolwiek nie nadaje się do potężnych trójwymiarowych produkcji.

TWORZENIE GIER W JAVA. LISTA PROGRAMÓW

Java również posiada pewne wsparcie oprogramowań dotyczących tworzenia gier. Oto niektóre tytuły pozwalające na tworzenie gier w Java, tym razem tylko darmowe bo żadnych konkretnych płatnych tytułów się nie dopatrzyłem.

DARMOWE

TWORZENIE GIER W JAVA. GARŚĆ PORAD

Na koniec, jak zwykle przedstawiam kilka porad dotyczących tworzenia gier w języku Java:

  • Wszystkie programy zapewniające eksport na wiele platform naraz, korzystają z technologii Gradle lub Maven. Polegają one na każdorazowym synchronizowaniu projektu gry w oparciu o plik konfiguracyjny sprawdzając m.in. czy nie ma nowszej wersji programu (a tak naprawdę, pakietu) do pobrania, o ile jesteśmy podłączeni do Internetu.
  • Eksportując grę na Androida, musimy zaopatrzyć się w Android Studio bez względu na to, czy będziemy ręcznie pisać grę mobilną, czy program podejmie próbę wykonania dla nas eksportu.
  • Java budując aplikację, nie wytwarza pliku wykonywalnego tylko archiwum z rozszerzeniem JAR. Jeśli chcemy mieć prawdziwy plik "exe", trzeba skorzystać z programu konwertującego archiwum na plik wykonywalny pod określony system. Również wykorzystywane programy mogą być zaopatrzone w takie konwertery, które automatycznie dokonują eksportu na konkretny OS.

Artykuł o tym, jak zacząć tworzenie gier w Java dobiegł końca. Obejdzie się teraz bez odnośnika bo nie dysponuję obecnie żadnym kursem na temat Javy, zatem sugeruję poszukać w internecie informacji na temat upatrzonego kandydata. Już jutro w poniedziałek dzielę się informacjami odnośnie tworzenia gier przy pomocy Pythona.