Poddajemy analizie następny język. Wczoraj opisywałem tworzenie gier w Pythonie, a teraz stwierdzam jak wygląda tworzenie gier w C! Czystym C, nie C++.

TWORZENIE GIER W C. INFORMACJE OGÓLNE

Język C powstały we wczesnych latach .70 przez Briana Kernighana i Dennisa Ritchiego do dziś jest wykorzystywany w aplikacjach, analizach i jak najbardziej, w grach. Takie hity jak Quake (1996) czy Return to Castle Wolfenstein (2001) korzystały przynajmniej częściowo z języka C. Łatwa przenośność kodu, dostęp do niskopoziomowych operacji, najszersze wsparcie ze strony społeczności. Czego chcieć więcej? Co prawda, częściej wybierany jest C++ do pisania programów i gier jak również dużo częściej spotykany w oprogramowaniach przeznaczonych do tworzenia gier, natomiast tworzenie gier w języku C również jest pomysłem doskonałym. Jeżeli stawiamy na pierwszym miejscu kompilację na wiele platform oraz szybkość działania, patrzymy w tej chwili na język idealny do takich zadań.

Język C

Język C powstały w latach .70 jest niezastąpionym kandydatem do tworzenia zarówno prostych, jak i bardzo zaawansowanych gier.

TWORZENIE GIER W C. LISTA PROGRAMÓW

Sam język C oferujący jedynie programowanie strukturalne nie posiada tak wiele programów czy framework'ów jak jego "bliźniak" z dwoma plusami na końcu, aczkolwiek obecnie można znaleźć trochę narzędzi, które wspierają ten język. Trzeba sobie uzmysłowić, że na tworzenie gier w C znajdziemy więcej bibliotek niż "pełnych" programów.

DARMOWE

TWORZENIE GIER W C. GARŚĆ PORAD

Jeśli decydujemy się na tworzenie gier w C, to znowu mam kilka porad na początek.

  • Język C (jak również C++) nie jest przeznaczony dla amatorów. Aby umiejętnie się nim posługiwać, wymagana jest znajomość manualnego zarządzania pamięcią. Każda biblioteka / framework korzysta ze wskaźników w większym lub mniejszym zakresie.
  • Kompilator nie uchroni przed wszystkimi błędami w kodzie. Program może zostać uruchomiony, ale może posiadać błędy podczas funkcjonowania programu najczęściej związane z niepoprawnym alokowaniem pamięci. Mało tego, język C nie posiada zdolności "identyfikowania" długości tablicy czy listy. Musimy o to zadbać samodzielnie.
  • Każda biblioteka jest zdolna do wieloplatformowego eksportu, natomiast konieczne jest zaopatrzenie się w odpowiednie narzędzia. Android na przykład będzie potrzebował pakietu Android NDK, a kompilacja do HTML'a będzie dostępna tylko poprzez kompilację Emscripten. Należy zajrzeć do dokumentacji wykorzystywanej biblioteki i kierować się podawanymi wskazówkami co trzeba doinstalować i wykonać.
  • Wybór architektury systemowej (32 lub 64 bity) w tym języku MA znaczenie! Nie tylko powoduje to dylemat niekompatybilności dla systemów z powodu niewłaściwej architektury, ale także może zmienić zakresy niektórych typów danych, przez co na jednej wersji będzie chodzić perfekcyjnie, a na drugiej może dojść do przekroczenia zakresu liczb całkowitych.

Tak się sprawy mają. Narzędzi za dużo nie ma, natomiast tworzenie gier w C jest rewelacyjnym pomysłem do pisania gier wszelakiego rodzaju. Już jutro, kolejny powszechnie znany język rozbudowany o paradygmat obiektowy, C++!

53760
Dzisiaj / TodayDzisiaj / Today107
Wczoraj / YesterdayWczoraj / Yesterday104
Tydzień / WeekTydzień / Week809
Miesiąc / MonthMiesiąc / Month2699