To już będzie ostatni artykuł z serii przedstawiania swoich porad i poglądów na temat tworzenia gier w określonym języku oraz jakie są wady i zalety. Na końcówkę zostawiłem omówienie opcji dla tych, którzy chcą kompletnie uniknąć programowania i móc stworzyć coś w oparciu o samo klikanie. W dzisiejszych czasach, tworzenie gier bez programowania JEST możliwe! Jeśli bardziej odpowiada Wam pisanie gier przy użyciu języka C#, klikajcie tutaj.

TWORZENIE GIER BEZ PROGRAMOWANIA. INFORMACJE OGÓLNE

Pierwsze edytory zdolne do tworzenia gier bez pisania ani jednej linijki kodu zaczęły powstawać w latach .90 i szybko stały się źródłem zainteresowania wśród ludzi niepotrafiących programować. Jednym z pierwszych oprogramowań jest The Games Factory produkcji firmy Clickteam, która w chwili obecnej posiada na swoim koncie kilka programów tego typu tylko unowocześnionych i jeszcze bardziej zaawansowanych. Obecnie jest mnóstwo narzędzi wyręczających człowieka od czarnej roboty i ręcznego pisania tysięcy linijek kodu "ubierając" skomplikowane wyrażenia w eleganckie zdania w stylu "usuń obiekt X jeśli dojdzie do kolizji z obiektem Y". Uważam tę opcję za najbardziej opłacalną dla każdego osobnika chcącego tworzyć gry, a który nie chce jeszcze uczyć się określonego języka co nie znaczy, że może od tego uciekać przez całe życie. Wierzcie mi, że programowanie prędzej czy później jest nieuniknione.

Tworzenie gier bez programowania

Tworzenie gier bez programowania stało się możliwe w połowie lat dziewięćdziesiątych. Jednym z pierwszych oprogramowań tego typu jest The Games Factory wydany w 1996 roku.

TWORZENIE GIER BEZ PROGRAMOWANIA. LISTA PROGRAMÓW

Czy to Steam, czy itch.io, gdzie się nie obejrzycie znajdziecie sporą ilość programów. Tym razem darmowe i płatne tytuły pozwalające na tworzenie gier bez programowania.

DARMOWE

PŁATNE

TWORZENIE GIER BEZ PROGRAMOWANIA. GARŚĆ PORAD

Następne kilka wskazówek ze swojej strony jak miałem okazję bawić się takimi programami. To, że istnieje tworzenie gier bez programowania to wcale nie znaczy, że taki program to "anioł święty". Kilka rzeczy musicie mieć na względzie.

  • Mnóstwo programów tego typu oferuje możliwość wyeksportowania naszej gry na kilka platform jednocześnie, zatem o ile program ten został zbudowany na nasz system operacyjny, nie musimy się przejmować przenoszeniem projektu.
  • Dobrze jest wybrać taki program, który poza wizualnym edytorem zdarzeń oferuje też ręczne pisanie kodu, ponieważ gdy będzie brakować czegoś, czego twórcy nie uwzględnili, możemy sami to dodać do aplikacji za pomocą języka programowania. Choćby z tego względu warto już wtedy uczyć się kodowania.
  • Niektóre z programów mogą być zaopatrzone w swój unikatowy język programowania, który przeważnie jest połączeniem składni kilku języków. To może powodować ten dylemat, że trzeba się będzie uczyć języka który, wraz z opuszczeniem tego programu, przestanie być już użyteczny.

Powtarzam. Jeśli ktoś z Was chce już teraz tworzyć gry, to niech wybierze takie narzędzie, które go najbardziej wyręczy od brudnej roboty takiej jak delta time, renderowanie grafiki czy eksport do różnych platform. Uwierzcie mi, to już tak poszło w górę, że wystarczy praktycznie wybranie innej platformy z listy oraz kliknięcie przycisku i wtedy wszystko robi się samo. Tworzenie gier bez programowania jest jak najbardziej pożyteczną opcją, skupiacie się na konkretach. To już koniec tej serii artykułów. Wykonałem ją specjalnie w taki sposób, aby trochę sobie kupić czasu i znacznie później wrócić do mojej aktywności i przedstawić wreszcie jakieś efekty finalne. Szczegóły na ten temat zawarte są tutaj.