Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Wprowadzam dzisiaj kolejny nowy wątek, który opisuje program "RPG Maker" od mojej strony. Ten program już od dawna jest mi znany i zawsze odbierałem go pozytywnie. Posiada wiele "edycji" i każda z nich ma swoje plusy i minusy. Może ktoś z Was się zastanawiać którą z nich sobie wypróbować czy ewentualnie kupić. Na ten temat będę się rozpisywał w niniejszym artykule.

DWA SŁOWA O SAMYM "RPG MAKER"

Jest to seria programów produkcji japońskiej. Strona główna znajduje się tutaj, a program pozwala na wygodne tworzenie turowych gier w stylu jRPG bez konieczności pisania kodu źródłowego. Posiada przyjemny interfejs graficzny i tworzenie map na kształt WYSIWYG. Pierwsza wersja programu sięga początku lat .90, a najnowsza wyszła w sierpniu 2020 roku. Sam się interesuję tym oprogramowaniem tylko zawsze mnie irytowało to, że jest dostępny jedynie system walki turowej. Bez własnych skryptów nie można walczyć na mapie jak w ARPG w stylu gier "Diablo" (a szkoda).

Najważniejszym czynnikiem jest możliwość dowolnego modyfikowania swojej gry korzystając z wbudowanego języka programowania (od edycji "XP" wzwyż). Dzięki temu, o ile się znamy na danym języku i o ile jest on wspierany, jesteśmy w stanie zrobić absolutnie wszystko z naszą grą. Wszystko to, co jest niedostępne z poziomu interfejsu i wbudowanych funkcji. Walka na mapie w czasie rzeczywistym, rozdzielczość Full HD oraz wiele innych rzeczy można osadzić w naszym projekcie przy pomocy skryptów (albo "wtyczek" w edycjach od "RPG Maker MV").

Program jest dostępny na platformie Steam i składa się z wielu różnych wydań tej produkcji. Jest taka pochodząca z 1992, z 1997, z 2000, z 2003, z 2005, z 2007, z 2011, z 2015 oraz z 2020 roku. Jeśli głowicie się którą z nich wybrać to postanowiłem wyciągnąć pomocną dłoń i zaprezentować najważniejsze czynniki i różnice oraz umieścić w tabelce celem porównania.

PORÓWNANIE WSZYSTKICH EDYCJI

Darujemy sobie te najstarsze wersje programu "RPG Maker", a uwzględnimy tylko te na PC (program ma również swoje inne edycje na konsole). Zaczniemy od 2000 roku.

WYDANIE DOMYŚLNA ROZDZIELCZOŚĆ ROZMIAR SPRITE'A SYSTEM WALKI JĘZYK PROGRAMOWANIA WSPIERANE PLATFORMY DODATKI DLC*
2000 320x240 16x16 turowy, pierwszoosobowy żaden Windows
Niewspierane
2003 Active Time Battle, widok z boku
XP 640x480 32x32 turowy, pierwszoosobowy Ruby
VX 544x416
VX Ace
Wspierane
MV 816x624 48x48
  • turowy, pierwszoosobowy
  • widok z boku
JavaScript
MZ
  • turowy, pierwszoosobowy
  • Time Progress

* - dotyczy tylko platformy Steam

Oto zestawienie najważniejszych różnic w każdej edycji programu "RPG Maker" od 2000 do MZ. Ze swojej strony mogę tylko zasugerować, że najlepiej interesować się pozycjami począwszy od "MV". Nie dlatego, że są młodsze ale dlatego, że posiadają najwięcej możliwości oraz łatwiejszy język programowania do edycji zawartości gry. W dodatku, oferują najwięcej platform docelowych. Zakup starszych edycji robi się sensowny wyłącznie w sytuacji, gdy chcemy korzystać z zawartości tychże edycji w nowszej wersji programu, po odpowiedniej obróbce (są różnice w wymiarach kafelków).

"RPG Maker 2000" "RPG Maker XP"
"RPG Maker VX Ace" "RPG Maker MV"

Przemyślcie to sobie dobrze i zaopatrzcie się w Wasze ulubione wydanie "RPG Maker".