Wprowadzam dzisiaj kolejny nowy wątek, który opisuje program "RPG Maker" od mojej strony. Ten program już od dawna jest mi znany i zawsze odbierałem go pozytywnie. Posiada wiele "edycji" i każda z nich ma swoje plusy i minusy. Może ktoś z Was się zastanawiać którą z nich sobie wypróbować czy ewentualnie kupić. Na ten temat będę się rozpisywał w artykule.

DWA SŁOWA O SAMYM "RPG MAKER"

Jest to seria programów produkcji japońskiej. Strona główna znajduje się tutaj, a program pozwala na wygodne tworzenie turowych gier w stylu jRPG bez konieczności pisania kodu źródłowego. Posiada przyjemny interfejs graficzny i tworzenie map na kształt WYSIWYG. Pierwsza wersja "RPG Maker" sięga początku lat .90, a najnowsza wyszła w październiku 2015 roku. Sam się interesuję tym oprogramowaniem tylko zawsze mnie irytowało to, że jest dostępny jedynie system walki turowej. Bez własnych skryptów nie można walczyć na mapie jak w ARPG. 

Najważniejszym czynnikiem jest możliwość dowolnego modyfikowania swojej gry korzystając z wbudowanego języka programowania. Dzięki temu, o ile się znamy na danym języku i o ile jest on wspierany, jesteśmy w stanie zrobić absolutnie wszystko z naszą grą. Wszystko to, co jest niedostępne z poziomu interfejsu i wbudowanych funkcji. Walka na mapie w czasie rzeczywistym, rozdzielczość Full HD oraz wiele innych rzeczy można osadzić w naszym projekcie przy pomocy skryptów (albo "wtyczek" w edycji MV).

Program jest dostępny na platformie Steam i składa się z wielu różnych wydań tej produkcji. Jest taka pochodząca z 1992, z 1997, z 2000, z 2003, z 2005, z 2007, z 2011 oraz z 2015 roku. Jeśli głowicie się którą z nich wybrać to postanowiłem wyciągnąć pomocną dłoń i zaprezentować najważniejsze czynniki i różnice oraz umieścić w tabelce celem porównania.

"RPG MAKER". PORÓWNANIE WSZYSTKICH EDYCJI

Darujemy sobie te najstarsze wersje, a uwzględnimy tylko te na PC (program ma również swoje inne edycje na konsole). Zaczniemy od 2000 roku.

Wydanie Rozdzielczość Rozmiary sprite'ów System walki Język skryptowy Wspierane platformy Dodatki DLC*
RPG Maker 2000 320x240 16x16 turowy, pierwszoosobowy żaden Windows X
RPG Maker 2003 Active Time Battle, widok z boku
RPG Maker XP 640x480 32x32 turowy, pierwszoosobowy Ruby
RPG Maker VX 544x416
RPG Maker VX Ace V
RPG Maker MV 816x624 48x48
  • turowy, pierwszoosobowy
  • widok z boku
JavaScript

* - dotyczy tylko platformy Steam

Oto zestawienie najważniejszych różnic w każdej edycji programu "RPG Maker" od 2000 do MV. Ze swojej strony mogę tylko zasugerować, że najlepiej wziąć sobie najnowszą edycję. Nie dlatego, że jest najmłodsza, ale dlatego, że posiada najwięcej możliwości oraz łatwiejszy język programowania do edycji zawartości gry. W dodatku, oferuje najwięcej platform docelowych.


Przemyślcie to sobie dobrze i zaopatrzcie się w Wasze ulubione wydanie.

PODOBNE ARTYKUŁY