Odejdziemy tym razem od dziedziczenia, polimorfizmu i tym podobnych wynalazków i zajmiemy się czymś pobocznym. Znacie język Python? Jeśli tak, to z pewnością polubicie temat niniejszego artykułu. Pokażę Wam jak działa coś takiego, co nosi nazwę "REPL" w języku Kotlin. Wyjaśni się także jak nawet powierzchowna znajomość Pythona może Wam pomóc w zrozumieniu działania tego tworu.

"REPL" W JĘZYKU KOTLIN PRZYDATNE DO PROSTYCH TESTÓW

Drodzy Państwo! To, o czym wspominam to interaktywna powłoka do wprowadzania poleceń jeden po drugim. Dlatego napomknąłem o Pythonie, gdyż działa ona tak samo, tylko pozwala także na wpisywanie wielu poleceń naraz i to bez stosowania żadnych sztuczek. Skrót jaki zdążyłem napisać, to jest akronim od ciągu słów "Read, Eval, Print, Loop" (odczyt, przetwarzanie, wypisanie, powtórzenie), dlatego że można podawać instrukcje w nieskończoność celem zweryfikowania naszych podejrzeń albo zwyczajnego popisania sobie kodu bez konieczności tworzenia od razu całego świeżego projektu.

Zademonstruję jak to działa używając znanego i bardzo wygodnego środowiska programistycznego, "IntelliJIDEA" autorstwa JetBrains, choć można także uruchomić powłokę z wiersza poleceń.

URUCHAMIANIE "REPL" W JĘZYKU KOTLIN

Mając otwarty projekt w programie "IntelliJIDEA" przechodzimy do zakładki "Tools", "Kotlin" i wybieramy opcję "Kotlin REPL". Już mamy przygotowaną powłokę.

"REPL" w języku Kotlin w programie "IntellijIDEA"

Okno powitalne powłoki "REPL" w programie "IntelliJIDEA".

Jak można zauważyć na załączonym obrazku, tuż pod napisami powitalnymi ze wskazówkami, znajduje się napis "<Ctrl+Enter> to execute". Aby przesłać polecenia do wykonania, trzeba skorzystać ze wspomnianej kombinacji, gdyż samo Enter spowoduje jedynie przejście do następnej linii, dzięki czemu będzie można zająć się pisaniem kolejnego polecenia. Tak działa "REPL" w języku Kotlin. Napiszmy parę przykładowych poleceń!

PRZYKŁADY POLECEŃ WPROWADZANYCH DO "REPL"

Klikając na napis "<Ctrl+Enter> to execute", on zniknie a na jego miejsce wkroczy migający kursor do wprowadzania poleceń jeden po drugim. Wpiszmy sobie teraz prosty "println" z tekstem jaki Wam pierwszy wpadnie do głowy:

println("Hello, REPL!")

Po bezbłędnym wpisaniu wywołania funkcji, wystarczy wcisnąć kombinację klawiszy "Ctrl + Enter", a Waszym oczom ukaże się tekst jaki wprowadziliście.

A teraz przykład z kilkoma poleceniami naraz i kończymy. Wyobraźmy sobie, że pragniecie poznać sumę dwóch liczb całkowitych przechowywanych w zmiennych. "REPL w języku Kotlin" pozwoli Wam to zrealizować za jednym zamachem. Wystarczy wprowadzić jedną zmienną i zatwierdzić Enterem:

val a = 756

potem drugą zmienną i zatwierdzić Enterem:

val b = 438

Aż dojdziemy do trzeciej instrukcji, w której wywołujecie ponownie "println", a za parametr podajecie wyrażenie sumy obu liczb:

println(a + b)

To już wszystko! Ponownie wciskacie "Ctrl + Enter" i w ten sposób poznajecie sumę liczb "a" i "b" bez tworzenia osobnego projektu, to bardzo ważne!


Jest faktem, że nie upchniecie w powłoce całego nawet prostego projektu powiedzmy, z setką linijek kodu. "REPL" w języku Kotlin sprawdza się świetnie przy szybkich testach krótkich (góra kilkunastu) wyrażeń albo gdy chcemy tak sobie napisać trochę kodu dla zabawy. Prosząc Was o zapamiętanie tej informacji, uznaję temat za zakończony i dzięki za przeczytanie w całości!

PODOBNE ARTYKUŁY