JASON. GRY, MUZYKA, KURSY, ARTYKUŁY, PROGRAMY I FILMY!

Lecimy z następnym tematem Javy. Weźmiemy pod lupę dwa terminy, które wbrew pozorom nie są synonimiczne. Przeciążanie a przesłanianie w języku Java to pojęcia bardzo podobne do siebie, a oznaczają dwie zupełnie różne rzeczy. Macie przed sobą rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko programisty w tym języku? Bądźcie gotowi na to, że to pytanie może paść!

PRZECIĄŻANIE A PRZESŁANIANIE W JĘZYKU JAVA. RÓŻNICA NIECO ZASADNICZA

Wyjaśnijmy sobie najpierw terminy:

Przeciążanie (ang. "overloading") polega na dodaniu kolejnej metody o tej samej nazwie umieszczonej w tej samej klasie (lub w drzewie dziedziczenia), która MUSI różnić się parametrami i MOŻE reprezentować inny typ zwracanej wartości. W ten sposób występuje kilka różnych metod o tej samej nazwie mogących wykonywać inne instrukcje. W poprzednim artykule pokazałem przykład wykorzystujący przeciążanie, a przesłanianie pokażę dopiero teraz.

Przesłanianie czy nadpisywanie (ang. "overriding") z kolei to sytuacja nadpisywania istniejącej metody pochodzącej z klasy nadrzędnej własną zawartością. To znaczy, że ta sama metoda o tych samych parametrach może wykonywać albo coś zupełnie innego, albo to samo co klasa nadrzędna, albo też może pobierać wszystkie czynności z metody "pierwotnej" + dodany własny blok kodu! W języku Java niemożliwe jest przesłanianie konstruktorów.

Łatwo można poplątać jedno z drugim. Mi też się czasami zdarza pomyłka terminów, dlatego też przypominam sobie słowa po angielsku i wtedy mi łatwiej rozróżnić: "overriding" - nadpisywanie, "overloading" - przeciążanie.

PRZYKŁAD KODU ŹRÓDŁOWEGO

Pokazywałem poprzednio przeciążanie konstruktorów, ale dla porządku zaprezentuję to jeszcze raz tylko na "zwykłych" metodach. Oto przykłady programów pokazujące jak wyglądają obie operacje. Najpierw kod pokazujący przeciążanie metod:

KLASA "MAIN"

public class Main
{
	public static void main(String[] args)
	{
		Example a = new Example();

		a.printText(6);
		a.printText(15.4f);
		a.printText(true);
	}
}

KLASA "EXAMPLE"

public class Example
{
	public void printText(int n)
	{
		System.out.println("Wypisuję liczbę całkowitą: " + n);
	}

	public void printText(float n)
	{
		System.out.println("Wypisuję liczbę zmiennoprzecinkową: " + n);
	}

	public void printText(boolean n)
	{
		System.out.println("Wypisuję wartość logiczną: " + n);
	}
}

A teraz program ukazujący przesłanianie metod:

KLASA "MAIN"

public class Main
{
	public static void main(String[] args)
	{
		ExampleParent p = new ExampleParent();
		ExampleChild c = new ExampleChild();

		p.printText(13);
		c.printText(18);
	}
}

KLASA "EXAMPLEPARENT"

public class ExampleParent
{
	public void printText(int n)
	{
		System.out.println("Wypisuję liczbę całkowitą: " + n);
	}
}

KLASA "EXAMPLECHILD"

public class ExampleChild extends ExampleParent
{
	@Override
	public void printText(int n)
	{
		super.printText(n);
		System.out.println("A oto dalszy ciąg tekstu!");
	}
}

Widzicie sami, że przeciążanie a przesłanianie w języku Java robi różnicę i wcale nie wygląda tak podobnie do siebie. Pierwszy kod ukazuje kilka metod o tej samej nazwie, które wykonują odrębne zestawy instrukcji, a drugi obrazuje "podmienianie" zawartości tej samej metody własną inną zawartością. Częstym manewrem (i zarazem bardzo użytecznym) jest przesłanianie metody "toString". Adnotacja "@Override" informuje kompilator, że dana metoda jest nadpisywana (przesłaniana). Słowo kluczowe "super" oznacza "zwrócenie się" do swojego rodzica i wywołanie bazowej wersji metody o tej samej nazwie. "super" ma wiele znaczeń i działa nie tylko w tym kontekście, szczegóły są prezentowane w osobnym artykule. Napiszę jedynie, że jeśli sobie to zakomentujecie, to ukaże się jedynie drugi tekst niepobierający liczby z parametru.


Tak się sprawy mają. Zapamiętajcie sobie raz na zawsze: przeciążanie a przesłanianie to są dwie ZUPEŁNIE RÓŻNE czynności w Javie! Nie wyłóżcie się na rozmowie kwalifikacyjnej!

PODOBNE ARTYKUŁY