Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Spróbuję odejść na nieco dłuższy czas od języka C i wrócić do porad odnośnie rozpoczęcia czy szlifowania tworzenia gier. Na dzisiaj sporządzę listę programów do tworzenia gier, ale tym razem według interesującego Was gatunku zamiast języka programowania. Z powodu dostrzeżenia dużo większej szansy na pierwsze miejsca w rankingach Google u artykułów o tworzeniu gier w języku X, postanowiłem zrobić kolejną serię na kształt wyżej wymienionych, aby postawić "kropkę nad i" i może jeszcze bardziej podnieść zainteresowanie. Dzisiaj programy do tworzenia gier RPG. Zapraszam!

PROGRAMY DO TWORZENIA GIER RPG. LISTA WSZYSTKICH PROGRAMÓW

Podszedłem do tego specyficznie. Jeżeli mowa o RPG, to mam na myśli te programy, które są stworzone PRZEDE WSZYSTKIM dla gier tego gatunku bez żadnych drastycznych zmian w kodzie (o ile dany program pozwala na edycję kodu źródłowego). Tak wyglądają listy programów, darmowych i płatnych:

DARMOWE PROGRAMY

  1. Unreal Engine
  2. Godot
  3. Unity
  4. RPG Paper Maker
  5. Wolf RPG Editor
  6. RPG Playground
  7. Flare
  8. Solarus

PŁATNE PROGRAMY

  1. RPG Maker
  2. RPG in a Box
  3. Smile Game Builder
  4. SRPG Studio
  5. 001 Game Creator
  6. RPG World - Action RPG Maker

Wziąłem pod lupę same tytuły, które rzucają się w oczy i są dość popularne.

RPG JAKO SAM GATUNEK. NA CO JA BYM ZWRÓCIŁ UWAGĘ PODCZAS TWORZENIA?

Aby ten artykuł nie wypadł "sucho", warto dodać kilka słów o samym gatunku. "Role-playing game" czyli sławny skrót "RPG" to gatunek gier, w którym najogólniej pisząc steruje się głównym bohaterem i przemierza różne krainy celem zgładzenia głównego bossa czy osiągnięcia jakiegoś innego celu. Gry RPG dzielą się na turowe, strategiczne i walki czasu rzeczywistego. Każda z tych odmian ma swoje indywidualne czynniki odbiegające od "korzenia" gatunku i można wymieniać tytuły bez końca, jednak to nie jest moim celem. Powyższe programy do tworzenia gier RPG nie wyodrębniają jednych od drugich. Od takiej gry wymaga się dobrego wątku fabularnego, gdyż na jego podstawie opiera się przechodzenie gry poprzez eksplorację świata i tworząc taką grę, położyłbym na to duży nacisk. Otwarty świat to kolejna cecha gier RPG, które dzisiaj stało się już praktycznie codziennością i każda gra wysokobudżetowa zawiera "open world", chociaż po części. Charakterystyczne dla tego gatunku jest również ulepszanie postaci poprzez system doświadczenia i osiąganie wyższych poziomów, a także otrzymywanie i wypełnianie zadań (tzw. "questów") od innych postaci nazywanych "bohaterami niezależnymi".

Jeśli chodzi o mechanikę, to KLUCZOWYM aspektem jest zachowanie liniowości progresji potęgi postaci. Chodzi o takie dostosowywanie różnych wartości takich jak punkty zdrowia czy zadawane obrażenia, żeby stopień trudności rósł liniowo i powoli. Jak dacie postaci pierścień podnoszący obrażenia tak wysoko, że załatwi jakiegoś bossa jednym uderzeniem, to delikatnie pisząc będzie znaczyło, że coś jest nie tak :D. Na Waszym miejscu bardzo bym się postarał zrobić to dobrze, gdyż balans gry to według mnie jeden z najtrudniejszych etapów podczas tworzenia gry, niekoniecznie RPG! Trzeba tak długo dostosowywać cyferki rosnące pod wpływem np. atrybutów postaci, aby gracz nie miał przesadnej potęgi nad siłami zła, ale jednocześnie żeby nie poczuł, że wywalił punkty w błoto :D.

"RPG Maker MV"

Gry RPG wymagają bogatej i ciekawej fabuły, charakteryzują się wykonywaniem zadań na zlecenie innych postaci oraz gromadzeniem punktów doświadczenia. Balans gry MUSI być tak dostosowany, żeby poziom trudności rósł liniowo!


To koniec zestawienia. Obecne programy do tworzenia gier RPG spełniają niemal każdą zachciankę deweloperską, choć nieraz trzeba ją dostosować do swoich potrzeb.

PODOBNE ARTYKUŁY