Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Powracamy do listy programów do tworzenia gier. Nie dopatrzyłem się więcej kategorii gier posiadających oprogramowania do zrobienia gry wyłącznie tego typu. Zatem doszedłem do wniosku, że mogę również pokazać programy do tworzenia gier pixelowych jako motyw produkcji, czyli gierki retro. Może natrafię na jeszcze jakąś kategorię, która posiada "paletę" programów i wtedy szybko o tym napiszę. Na tę chwilę skupimy się na tworzeniu gier w stylu retro z lat .80 i .90.

PROGRAMY DO TWORZENIA GIER PIXELOWYCH. LISTA WSZYSTKICH PROGRAMÓW

Tu nie będzie koncentrowania się na gatunku, tylko na motywie, zatem tu będzie dużo szersze pole do manewrów. Zdecydowana większość oprogramowań do tworzenia gier tego typu jest "konsolą fantasy", programem symulującym środowisko konsoli retro z narzuconymi ograniczeniami sprzętowymi, takimi jak rozdzielczość czy liczba kanałów audio. Oto zbiór znalezionych przeze mnie tytułów, które umożliwiają tworzenie gier pixelowych:

DARMOWE PROGRAMY

  1. Unreal Engine
  2. Godot
  3. Unity
  4. HaxeFlixel
  5. LÖVE (polecam :D!)
  6. TIC-80
  7. LIKO-12
  8. GB Studio
  9. Bitmelo
  10. quadplay
  11. SCRIPT-8
  12. pyxel
  13. WASM-4

PŁATNE PROGRAMY

  1. PICO-8
  2. PixelVision 8
  3. BASIC8
  4. Bitty Engine
  5. Nesmaker
  6. PQ93

Takich programów jest o wiele więcej, natomiast przytoczyłem tylko te najistotniejsze i aktualizowane do dnia dzisiejszego. Programy do tworzenia gier pixelowych mnożą się na potęgę jak króliki :D. Od siebie dodałem też trzy najpopularniejsze silniki do tworzenia gier: "Unity", "Unreal Engine" oraz "Godot", gdyż są one tak rozbudowane i uniwersalne, że bez problemu można utworzyć w nich grę retro.

MOTYW PIXELOWY GIER RETRO

Bardzo lubię pixel art. Jest tani, łatwy do zrobienia i mający swój urok w prostocie. Ludzie do dziś chętnie wybierają programy do tworzenia gier pixelowych, bo chcą wrócić do tamtych dekad i zobaczyć przynajmniej w części jak to jest zrobić coś interaktywnego z garści zmieniających się pikseli. To jest moim zdaniem najlepsze połączenie: zachowanie staromodnej grafiki w połączeniu z językiem wysokiego poziomu, bez bawienia się w język asemblera. Jedynie co mnie wkurza, to moim zdaniem zbyt przesadzone limity w niektórych konsolach fantasy, dlatego też osobiście polecam framework "LÖVE", jeśli nadal chcecie pisać sam kod bez wizualnych wspomagaczy, ale już bez ograniczeń ;).

"TIC-80"

Zdecydowana większość programów przeznaczonych do tworzenia gier retro to tzw. "konsole fantasy". Łączą one staromodną prostotę możliwości technicznych ze współczesnym językiem wysokiego poziomu. Jednym z takich darmowych programów jest "TIC-80".

Źródło: GitHub


Wszystko na temat programów dla gier retro. Dla mnie to bardzo dobry pomysł zrobić sobie pierwsze gry w takim graficznym stylu, gdyż nie jest wymagający. Nawet jeśli nie jesteś artystą, jest większa szansa że z pojedynczych pikseli zrobisz coś wyglądającego przyzwoicie :)!

PODOBNE ARTYKUŁY