Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Idziemy dalej! Oto Waszym oczom ukazuje się kolejna seria programów zdolnych do wytworzenia gry FPS. Strzelanki pierwszoosobowe wśród innych gatunków gier nie są takie trudne do złożenia, a ponadto same w sobie do dnia dzisiejszego znajdują zainteresowanie u graczy i programistów. Bez ceregieli przedstawiam Wam programy do tworzenia gier FPS.

PROGRAMY DO TWORZENIA GIER FPS. LISTA WSZYSTKICH PROGRAMÓW

Lista zamieszczona poniżej jest bardzo malutka z racji tego, że występuje mało tytułów jakie znam lub jakie rzucają się w oczy, które są doskonałe do robienia strzelanek pierwszoosobowych. Oto pozycje:

DARMOWE PROGRAMY

  1. FPS Creator
  2. Raycasting Game Maker
  3. Unreal Engine
  4. Godot
  5. Unity

PŁATNE PROGRAMY

Samych w sobie programów skoncentrowanych jedynie na tym gatunku nie ma za wiele, ponieważ większość preferuje ręczne pisanie "raycastingu" w C lub C++ w przypadku zażyczenia sobie stylu "Wolfenstein 3D" (1992). W chwili obecnej nie ma takiego narzędzia, które jest zdolne do wytworzenia środowiska znanego z lat .90, są to jedynie podobizny na ten kształt albo to są już zaawansowane trójwymiarowe światy. Programy do tworzenia gier FPS obecnie się skupiają tylko na takim przedstawieniu grafiki (w końcu dzisiejszy trend to "wpychanie" gigabajtów w grafikę).

FPS JAKO SAM GATUNEK. NA CO JA BYM ZWRÓCIŁ UWAGĘ PODCZAS TWORZENIA?

"First person shooter" i wszystko jasne :). Strzelanki pierwszoosobowe zostały spopularyzowane przez działalność firmy "id Software" będącej autorem takich hitów jak "Doom" (1993) czy "Quake" (1996), które niewątpliwie stanowią trzon całego gatunku, o jakim dyskutujemy. Celem jest zabijanie przeciwników i gromadzenie coraz to lepszego ekwipunku w postaci broni i amunicji celem dotarcia do wyjścia. Jej głównym atutem jest (a przynajmniej powinna być)...rozpierducha :D. Czysta walka o przetrwanie, inaczej będzie wiać nudą. Programy do tworzenia gier FPS pomogą Wam w zakresie odwalenia całej brudnej roboty odnośnie okna gry i całego systemu sterowania, ale to Wy jesteście odpowiedzialni za projektowanie poziomów. Mapy po których będzie chodzić gracz muszą być ciekawe, zawiłe, pełne korytarzy i sekretów. Zamiast przechodzenia "od drzwi, do drzwi", zrobić na przykład konieczność przedostania się na drugą stronę używając korytarza wentylacyjnego. Nie brzmi ciekawiej :)? To pierwsza istotna rzecz. Druga to różnorodność broni przy czym nie mam na myśli jedynie takich aspektów, które od razu przychodzą na myśl, takich jak grafika czy szybkostrzelność. Musimy też zwrócić uwagę na dostosowanie ich słabych i mocnych stron. Chodzi o to, żeby spróbować tak ustawić każdą broń, żeby była ona potrzebna przez cały ciąg gry. A nie jak zdobędziemy pistolet, to posłuży nam na dwa pierwsze "levele" i zapominamy o istnieniu jadąc na "shotgunie" :D. Projektując własnego FPS'a, przyłożyłbym się szczególnie do zbalansowania siły każdej z broni.

Tutaj jesteśmy "zwolnieni" z wątku fabularnego, gdyż on nie jest aż tak istotny jak przy RPG-ach omówionych parę godzin wcześniej, natomiast na pewno nie zaszkodzi jakiś interesujący bieg wydarzeń, który będzie kusić gracza aby przechodził grę, jeśli chce się dowiedzieć jakie są dalsze losy bohaterów :). Jednak najważniejszymi elementami są: duża liczba wrogów i dekoracji do zniszczenia, niebezpieczeństwo czyhające na każdym kroku, niebanalne układy map oraz kilka rodzajów broni różniących się wadami, zaletami i siłą ognia.

"GameGuru"

Strzelanki pierwszoosobowe charakteryzują się niszczeniem otoczenia oraz zabijaniem wszystkiego co się rusza i zmierza w naszym kierunku.


Tutaj treść dobiega końca. Nie martwcie się, że nie ma wielu narzędzi wyspecjalizowanych na tę okoliczność. Da się takie rzeczy zrobić bez problemu w silnikach uniwersalnych, takich jak "Unity", "Unreal Engine" czy "Godot", natomiast tam trzeba umieć samemu zrobić mechanizmy dla gier FPS, które mogą być zaimplementowane w innych programach. Chociaż powiem Wam szczerze, nie są one aż tak rozbudowane jak można przypuszczać :). Wystarczy sięgnąć do historii, pograć i wyciągnąć słuszne wnioski.

PODOBNE ARTYKUŁY