Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Przygotowani na kolejną serię programów? To teraz pójdziemy na całość i zaprezentuję całą "tęczę" oprogramowań przeznaczonych dla każdego wielbiciela gier "płaskich", czyli gier dwuwymiarowych :). W ten sposób utworzymy kolejną selekcję znanych i nieznanych tytułów, które mogą przybić Was dłużej do fotela. Oto programy do tworzenia gier 2D DOWOLNEGO typu.

WAŻNA INFORMACJA!

Dzisiaj odkryłem możliwość "chowania" zawartości artykułu, jeśli nie kliknie się odnośnika do niego. Szukałem takiej sposobności na Joomla od bardzo dawna, bo chciałem unikać wyświetlania całych treści na stronie głównej. Postanowiłem to od razu wcielić w życie i korzystać z tego, zatem nie dziwcie się jeśli widzicie zaledwie mały skrawek artykułu. Po prostu kliknijcie w powyższy tytuł a zobaczycie całość. Tak robią wszystkie strony, aby sobie podbijać wyświetlenia w przypadku zaciekawienia, zatem co mi szkodzi wstawić coś takiego :D?

PROGRAMY DO TWORZENIA GIER 2D. LISTA WSZYSTKICH PROGRAMÓW

Po oficjalnym poinformowaniu Was o mogącej budzić zdziwienie zmianie, przechodzimy do listy. Jak napisałem, tutaj jedynym "filtrem" wyszukiwań jest możliwość tworzenia gier głównie 2D. Oto spis tych najważniejszych tytułów jakie przekopałem w Internecie:

DARMOWE PROGRAMY

  1. Godot
  2. Phaser
  3. Cocos2D-x
  4. GDevelop
  5. LÖVE (polecam :D!)
  6. Orx

PŁATNE PROGRAMY

  1. Clickteam Fusion 2.5
  2. RPG Maker
  3. GameMaker Studio
  4. BASIC8
  5. Bitty Engine

W rzeczywistości jest o wiele więcej pozycji. Na przykład do tworzenia w 2D można równie dobrze korzystać z frameworków do gier online opisanych tutaj, jak również przekonać się do retro i zabrać się do tworzenia gier pixelowych wypisanych szczegółowo tutaj. Po prostu nie chciałem już powielać tych samych tytułów, które przytoczyłem już wcześniej.

DWUWYMIAR TEŻ MOŻE WCIĄGAĆ

Dzisiejsze produkcje bardzo kuszą zaawansowanymi technologiami, efektami wizualnymi i gigabajtami danych plików gry. To nie jest dobry pomysł, aby podążać tym śladem i zabierać się od razu za trójwymiarowe środowisko pomijając programy do tworzenia gier 2D. Chcę podkreślić każdemu czytelnikowi, że małe gry 2D też są piękne i na nich też można przytulić kasę. Charakteryzują się brakiem głębi dając nam jedynie osie X i Y zgodnie z kartezjańskim układem współrzędnych. Jedna oś mniej bardziej skraca robotę niż możliwości. Najlepsze jest to, że nawet mając dwa wymiary jesteśmy w stanie stworzyć dużo mniej kosztowną iluzję trójwymiaru. Trzeba tylko wiedzieć jak się za to zabrać. Czy mam przypomnieć, że już gry na NES posiadały zaprogramowane iluzje trójwymiarowości? Zwłaszcza gry wyścigowe gdzie asfaltowa droga zawsze "dyndała" z jednej strony do drugiej :D. Teraz to może wzbudzać śmiech, ale wtedy to był "łoł", coś niespotykanego. Wierzę, że dzisiaj nadal można opierać się na grach 2D i nie sięgać od razu do skomplikowanych shaderów czy cieni w czasie rzeczywistym, żeby wzbudzić ciekawość, czy żeby iść tylko za tym trendem jaki narzucany jest przez rynek. Dobry pomysł na grę wystarczy. Uwierzcie mi.

Układ dwuwymiarowy

Tworzenie gier w układzie dwuwymiarowym jest o WIELE prostsze niż w środowisku trójwymiarowym. Sam trójwymiar nie podniesie zainteresowania graczy (nawet jeśli komercyjna branża gier w większości przypadków skupia się na 3D), trzeba mieć po prostu dobry pomysł!


To tyle na dzisiaj, jeśli chodzi o programy do tworzenia gier 2D.

PODOBNE ARTYKUŁY