Sobota ma być dniem przyjemnym z powodu początku weekendu. Aby odejść trochę od tworzenia gier, napiszę z tej okazji na całkiem odmienny temat, który jest związany z językiem C i jego jedną z podstawowych funkcji dla danych wyjściowych. Mam tu na myśli "printf" (tu jest wyjaśnienie do czego to służy). Jeśli kogoś intryguje tworzenie gier w języku C, niech klika tutaj.

KRÓTKI OPIS FUNKCJI "PRINTF"

Metoda służy do podstawowej obsługi danych wyjściowych w celu konwersji określonego typu danej na łańcuch tekstowy nanoszony na ekran. Chciałem podkreślić, iż język C nie należy do najprostszych języków między innymi z powodu konieczności podania odpowiednich specyfikatorów formatu w tak zwanym "łańcuchu sterującym". Nie ma tak wygodnie jak w Javie na ten przykład, gdzie wrzucamy byle co do jednej funkcji, a reszta robi się sama. "printf" w języku C wymaga "prowadzenia za rękę" i trzeba podać właściwy specyfikator. Tutaj nic nas nie uchroni przed pomyłką, zatem jeden błąd może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji w postaci wypisania nieoczekiwanych danych.

printf

Funkcja "printf" umożliwia konwertowanie danych wejściowych na tekst wypisywany w strumieniu wyjściowym "stdout".

SPECYFIKATORY FORMATU FUNKCJI "PRINTF"

To nie jest artykuł tłumaczący bezpośrednio zasadę działania wyżej wymienionej funkcji. Tutaj przedstawiam jedynie tabelę specyfikatorów formatu "printf" przeznaczoną dla programistów posiadających już wiedzę w tym kierunku, aby wszystkie typy (przynajmniej te najważniejsze) były w jednym miejscu.

Specyfikator Przeznaczenie
%hd liczba całkowita w systemie dziesiętnym ze znakiem (signed short int)
%hu liczba całkowita w systemie dziesiętnym bez znaku (unsigned short int)
%d / %i liczba całkowita w systemie dziesiętnym ze znakiem (signed int)
%u liczba całkowita w systemie dziesiętnym bez znaku (unsigned int)
%ld liczba całkowita w systemie dziesiętnym ze znakiem (signed long int)
%lu liczba całkowita w systemie dziesiętnym bez znaku (unsigned long int)
%lld liczba całkowita w systemie dziesiętnym ze znakiem (signed long long int)
%llu liczba całkowita w systemie dziesiętnym bez znaku (unsigned long long int)
%o liczba całkowita w systemie oktalnym (ósemkowym)
%x / %X liczba całkowita w systemie heksadecymalnym (szesnastkowym)
%f liczba zmiennoprzecinkowa w systemie dziesiętnym (float / double)
%e / %E liczba zmiennoprzecinkowa w notacji naukowej
%c pojedynczy znak
%s łańcuch znaków
%p wskaźnik jako adres (*)
%% znak procentu

Artykuł trochę wyjęty z kieszeni, aby nie być tak monotematycznym, że tylko tworzenie gier i tworzenie gier. Dzisiaj zapoznaliście się ze specyfikatorami formatu dla funkcji "printf". Na koniec dodam od siebie dwa słowa na odrębny temat. Od tej pory podnoszę częstotliwość wydawania nowych artykułów i będziecie mogli dostrzec nowy wątek każdego dnia, nawet w niedzielę.

62208
Dzisiaj / TodayDzisiaj / Today219
Wczoraj / YesterdayWczoraj / Yesterday217
Tydzień / WeekTydzień / Week692
Miesiąc / MonthMiesiąc / Month1888