Mamy trzydziestego grudnia!!! Czas najwyższy na zgromadzenie wszystkiego do kupy i podsumowanie tegorocznych tytułów w tym roku. Chodzi oczywiście o gry stworzone w "PICO-8"!
Tweet |
"PICO-8" W ROLI GŁÓWNEJ NA PODSUMOWANIE TEGOROCZNYCH TYTUŁÓW!
Zbliża się koniec roku. Już niedługo fajerwerki będą hałasować dookoła mojej okolicy, aby przywitać 2020 rok z otwartymi ramionami ;). Na ten moment podsumowuję swoją działalność programistyczną i aby to "uczcić", już wrzuciłem stosowny film. Znowu tylko cztery produkcje. Zdaję sobie całkowicie sprawę, że to jest mało jak na 365 dni, ale jednostka choćby nie wiem jak ambitna w tym fachu, sama nie może liczyć na mnóstwo produkcji w ciągu roku. Przed Państwem, "Idle RPG", "Cellonix", "Jason Picross" oraz "Turn Chase" prezentują się po raz ostatni.
Rok sam w sobie był dla mnie wyjątkowo ohydny, nie tylko ze względu na brak oczekiwanych efektów pracy, ale również ze względu na sprawy osobiste, które dotykają mnie już jako człowieka. Tych wydarzeń było tyle, że wykończyły mnie psychicznie wzdłuż i wszerz. Bardzo się cieszę, że to już sama końcówka i mam nadzieję, że przyszły rok będzie dla mnie o wiele łaskawszy. W tym roku to "PICO-8" stał się moim narzędziem do pracy nad grami, co nie znaczy że to on został wybrany jako pierwszy. Myślę, że mogę to już Wam wytłumaczyć.
HISTORIA PRZED WYBOREM PROGRAMU
Zapowiedziałem podsumowanie tegorocznych tytułów, więc opiszę Wam jak wyglądała sprawa z programem. Cofamy się do czerwca 2018 roku. Po porzuceniu framework'a "Phaser", zacząłem się interesować konsolami fantasy, bo teraz kieruję się jedynie motywem ośmiobitowym i taki chcę teraz wprowadzać do swoich gier jeszcze przez wiele lat. Nie chcąc wydawać pieniędzy na żaden komercyjny produkt zacząłem rozglądać się za darmowymi alternatywami i tak natrafiłem na "TIC-80". Bardzo przyjemny program. Zdążyłem napisać w nim jedną całą grę i to jest "Surrounded" który padł już kilka razy na tej stronie. Sama gra wyszła rewelacyjnie tylko był problem z eksportem do HTML'a. Czasami przycinało a ponadto, ówczesna wersja 0.70.6 umożliwiała przejrzenie całego kodu źródłowego w menu pauzy co u mnie nie ma prawa mieć nigdy miejsca. Program musiałem porzucić.
Potem szperając po "Steamie", trafiłem na kolejny program tego typu i to był "BASIC8". Była promocja, a skoro nie można było znaleźć niczego darmowego postanowiłem kupić ten program. Przyjemny interfejs, możliwy eksport do HTML'a, język BASIC którego nie trawię z powodu typu "case-insensitive" też ostatecznie dało się przetrawić. Nie brałem się jednak za przenoszenie "Surrounded" tutaj tylko zabrałem się od razu za "Idle RPG". Tak, ten sam tytuł który ostatecznie powstał z "żebra" "PICO-8". Niżej zostawiam screena jak wyglądał "Idle RPG" w wersji z listopada 2018 roku. Nie przypuszczałem wtedy, że podsumowanie tegorocznych tytułów dotyczyć będzie programu "PICO-8".
Po zrobieniu całego projektu (w którym ostatecznie się okazało, że zostało jeszcze sporo do zrobienia), nadszedł czas na eksport. I znowu kicha! Koszmarny problem z optymalizacją. Wyobrażacie sobie, że już kilka śmiesznych tekstów powodowało drastyczny spadek wydajności? Też się kombinowało i próbowało wielu trików, ale ostatecznie rzuciłem to w kąt, bo nie znalazłem żadnego rozwiązania. W ten sposób dotarłem do "PICO-8", który postanowiłem kupić w grudniu za 20 USD wraz z drugim produktem w zestawie, "Voxatron". Potem już tylko przenoszenie projektu do "PICO-8", zaznajamianie się z interfejsem i tak po nitce do kłębka, aż wydałem go 9 stycznia. Miałem niezły galimatias związany z poszukiwaniem odpowiedniego programu, nie ukrywam. Mam nadzieję, że taka sytuacja już nigdy nie będzie mieć miejsca.
Tak wyglądał "Idle RPG" w listopadzie, 2018 roku.
Na tym się kończy opowieść o "PICO-8", a teraz usiądźcie sobie wygodnie i poświęćcie dwie minuty swojego życia na mój film stanowiący podsumowanie tegorocznych tytułów w ośmiobitowej oprawie.