Obiekt "Math" w języku JavaScript będzie teraz naszym "obiektem zainteresowania", że się tak wyrażę. Poznacie serię metod matematycznych którymi możecie się posłużyć do rozwiązania jakiegoś problemu wymagającego matematyki. A jak większość doskonale wie, matematyka to algorytmika. Tam gdzie problem wymaga algorytmu, tam wkracza królowa nauk!
Tweet |
"MATH" W JĘZYKU JAVASCRIPT, POKAŻ CO W SOBIE MASZ!
"Math" to jest obiekt w rozumieniu typów danych JavaScript (o nich będzie bardzo niedługo). Jest to taki "kontener" dla zmiennych i funkcji tak jednym zdaniem. To jest obiekt o globalnym zasięgu, a to oznacza że możecie z niego skorzystać w dowolnym miejscu kodu źródłowego. Każdą metodę wywołujecie w następujący sposób:
Math.[metoda]([parametry]);
Tyle tytułem wstępu, a teraz parę metod jakie możecie znaleźć w obiekcie "Math" w języku JavaScript. Nazywam je "metodami" ze względu na przebywanie w obiekcie, a tak prawidłowo określa się funkcje "siedzące" w dowolnej innej strukturze.
ABS
"abs" to skrót od wartości bezwzględnej (ang. "absolute value"). Zwraca ona wartość bezwzględną podanej wartości liczbowej. W dużym skrócie, wartość bezwzględna zwróci dodatnią wartość liczby, jeśli jest ona ujemna, a w przypadku liczby dodatniej będzie taka sama:
const x = -5.42;
console.log(Math.abs(x)); // 5.42
POW
Teraz "power", czyli potęgowanie. To jest to samo co operator potęgowania tylko w postaci metody:
const x = 5;
const power = 3;
console.log(Math.pow(x, power)); // 125 = 5*5*5
MIN
"min" zwraca najmniejszą z podanych wartości. Dla przykładu mając do wyboru -3 i 9, zwróci -3. Można wstawiać dowolną liczbę wartości:
const x = 6;
const y = -3.15;
const z = 18.7;
console.log(Math.min(x, y, z)); // -3.15
MAX
I odwrotnie - "max" zwróci największą wartość spośród podanych. Niektóre metody "Math" w języku JavaScript jakie znajdziecie występują na zasadzie przeciwieństw (pewne operacje można wykonać w obie strony):
const x = 6;
const y = -3.15;
const z = 18.7;
console.log(Math.max(x, y, z));
LOG
Kto z Państwa kojarzy logarytmy z matmy :)? Bez problemu wyszukacie je i tutaj. "log" zwróci logarytm naturalny podanej w parametrze liczby (podstawą jest liczba Eulera):
const x = 6.7;
console.log(Math.log(x));
LOG2
Inną odmianą tej metody jest "log2" i to służy do zwracania logarytmu z podanej liczby przy podstawie 2:
const x = 6.7;
console.log(Math.log2(x));
LOG10
Moment! Na dokładkę jeszcze jedna metoda o logarytmach. Jest jeszcze zwracanie logarytmu z podanej liczby przy podstawie 10:
const x = 6.7;
console.log(Math.log10(x));
SIN
Funkcja trygonometryczna sinus także ma swoje miejsce w obiekcie "Math" w języku JavaScript. Zwrot wartości z podanego kąta alfa "leży w rękach" metody "sin":
const x = 1;
console.log(Math.sin(x));
Uwaga! Zarówno parametr liczbowy jak i wartość wyjściowa, są w radianach!!!
COS
Cosinus też występuje wśród innych metod. "cos", a jak inaczej mogłaby się nazywać :D?
const x = 1;
console.log(Math.cos(x));
RANDOM
I na deserek, losowanie liczby! Korzystając z "random" bezparametrowo, otrzymacie losową wartość w przedziale <0; 1):
console.log(Math.random());
Jeśli chcecie zwracać losowo wartości z określonego przedziału, polecam posiłkowanie się kodami źródłowymi z oficjalnej dokumentacji Mozilla. Tak naprawdę, powinno się to prawidłowo określać "pseudolosowością". Zobaczcie dlaczego.
"Math" to obiekt o globalnym dostępie zawierający w sobie zestaw metod matematycznych!
Więcej metod z rodziny "Math" w języku JavaScript możecie znaleźć w wyżej załączonej dokumentacji. Wszystko na ten temat!