Dzisiejszy artykuł przechodzi do kolejnego rozdziału niniejszej serii jakim będzie wyrażenie lambda w języku Kotlin, potężna broń będąca nieśmiertelnym składnikiem programowania funkcyjnego. Dowiecie się co to jest, jak to wygląda, jaki takie coś posiada typ oraz jak można z tego skorzystać. Cóż innego zrobić jak nie przeczytać całości?

Kochani, oto ostatni wycinek wiedzy na temat stosowania typów generycznych. Po przedstawieniu kontrawariancji, przyjrzymy się teraz operacji w drugą stronę, czyli jak utworzyć kowariancję, co ona nam daje i pod jakimi warunkami można ją zrealizować. Zatem na scenę wchodzi słowo kluczowe "out" w języku Kotlin, a Państwa zapraszam do czytanki!

Po pierwszym poruszeniu tematu typów generycznych, zapraszam na drugą część opisującą jak tworzona jest funkcja sparametryzowana w języku Kotlin! Zaprezentuję dwa przypadki: kiedy funkcja jest częścią klasy oraz kiedy funkcjonuje niezależnie od jakiejkolwiek (na zewnątrz).

Po krótkiej przerwie zapowiedzianej na Facebooku, otwieramy kolejny dział wiedzy z Kotlina! Teraz czas na "genericsy"! Tak, tak. Jeden z tematów wysoce zaawansowanych przy których już bez kitu trzeba dłużej posiedzieć i zrozumieć sens działania. Jako pierwszy artykuł na ten temat, prezentuję dzisiaj czym jest klasa sparametryzowana w języku Kotlin! Czytać uważnie, bo tu będą się dziać skomplikowane rzeczy!

Szósta i ostatnia część kolekcji dotyczyć będzie funkcji "mutableMapOf" w języku Kotlin. Zapewne już się domyślacie do czego to, jak się stosuje i czym się może różnić od poprzednika.

Ostatni dwuetapowy cykl na temat kolekcji! Zainteresujemy się teraz trzecią odmianą popularnej struktury danych jaką jest mapa! Przedstawię Wam jak funkcja "mapOf" w języku Kotlin może zrealizować utworzenie mapy niemodyfikowalnej!

Ponowne odwiedziny zbiorów tylko teraz zaprezentuję zbiór modyfikowalny, czyli co piszczy w "mutableSetOf" w języku Kotlin. Łatwo zauważyć, że nazwy są do siebie bardzo podobne! Nie dziwcie się, jeśli w tym artykule dopatrzycie się WIELU oczywistych oczywistości.

Pogadanki o kolekcjach czas zacząć! Przyjrzymy się teraz zbiorowi, kolejnej ze struktur danych jakie poznamy. Zobaczymy jak to się je w Kotlinie. "setOf" w języku Kotlin bez owijania w bawełnę!

Potraktujcie ten wpis jako drugą część wpisu poprzedniego. Wcześniej była lista niemodyfikowalna, a teraz zajmiemy się taką z możliwością dodawania, modyfikowania i usuwania z niej elementów. "mutableListOf" w języku Kotlin - oto czego Wam potrzeba!

W dniu dzisiejszym przechodzimy do następnego tematu podzielonego na kilka osobnych materiałów. Sięgniemy po informacje dotyczące kolekcji. Będę Wam wykładać na temat trzech struktur danych występujących także w Javie, zatem ci co już zaczynają sobie przypominać o co chodzi, to część opanowania najlepszych zastosowań mają już z głowy. Aby nie ponawiać tego samego, zostawiam link do artykułu, w którym tłumaczę zastosowania list, zbiorów i map. Starczy tego wstępu. Oto pierwsza część nawijki o kolekcjach, a na scenę wychodzi jako pierwsza funkcja "listOf" w języku Kotlin, czyli tworzenie listy niemodyfikowalnej.

Zakończyliśmy wspólnie serię artykułów na temat wartości "null", a także jak sobie z nimi radzić przy pomocy słów kluczowych i operatorów oraz jak zapobiegać problemom powstałym w wyniku ich występowania. Nim przejdziemy do następnego "działu" wiedzy, zrobimy jeszcze mały przystanek przy konfrontacji dwóch operatorów porównania, gdyż nawet tutaj może się czaić na Was niespodzianka! Dowiedzcie się podstawowych informacji jak działają dwa operatory porównania obiektów w języku Kotlin, strukturalny i referencyjny!!!

Powrócimy teraz na moment do bezpiecznego rzutowania. Wiecie już jak Kotlin robi to automatycznie, a także jak możecie to zrobić samodzielnie kiedy inteligentne rzutowanie się zawali. A wiecie, że macie trzeci sposób rzutowania? Poznajcie słowo kluczowe "as?", czyli bezpieczne rzutowanie jawne w języku Kotlin.

Przechodzimy do przedostatniego wątku związanego poniekąd z wartościami "null" i uprzedzam, że tym razem nie będzie wcale takich malutkich rozmiarów! Co może zająć dużo czasu na zrozumienie? Przechwytywanie wyjątków w języku Kotlin oraz znane słowa kluczowe "try", "catch" oraz "finally". Część wiedzy została pobrana z języka Java, a część została "doklejona" do języka którego się teraz uczymy i moim zadaniem jest Wam ją rzetelnie przedstawić. Trzymajcie się mocno zanim otworzycie ten wpis!

Asercja wartości niepustej w języku Kotlin stanowi odrębny fragment tematu wartości "null" i ich takiej obsługi, żeby nie trzeba było liczyć się z dużą ilością błędów. Poznajcie tajniki wspomnianego pojęcia i wykorzystajcie to jak najszybciej w praktyce!

Następna część poznawania sztuczek na wartości "null" rozpoczęta! Niniejszy artykuł może wzbudzić nieco większą ciekawość z powodu pewnej niespodzianki. Dowiecie się jak operator Elvis w języku Kotlin może nam pomóc rozprawiać się "z bugami" spowodowanymi przez wartości "null", a także co ma z tym wspólnego popularny "Król Rock and Rolla" lat .50 XX wieku!

Gotowi na trzeci rozdział opowiastki o prawidłowym obchodzeniu się z wartościami "null"? Teraz zerkniemy na "klucz" otwierający nam drzwi nie tylko do kilku bezpiecznych odwołań naraz, ale także na wykonywanie całego bloku instrukcji na obiekcie akceptującym wartości "null". Dodajecie od dzisiaj do drzewka wiedzy słowo kluczowe "let" w języku Kotlin!

Następny artykuł jaki będzie wyjątkowo "lightowy", który stanowi dalszą część pogawędki o wartościach "null". Temat to bezpieczne odwołanie w języku Kotlin dla typów akceptujących wartość "null". Innymi słowy, to jest...zobaczcie sami!

Rozpoczynamy następny rozdział języka Kotlin! Sprawy od tej pory będą wydawać się dla Was bardzo oryginalne co do zapisu i użycia więc ostrzegam, że teraz znajomość Javy może niewiele pomóc. Taka wartość "null" w języku Kotlin na przykład to temat rzeka, z którym trzeba się obchodzić ZUPEŁNIE INACZEJ. A słyszał ktoś z Was o typie akceptującym wartości puste? Wątpię. Dlatego tym bardziej zachęcam do zapoznania się z materiałem, to jest na razie krótki wstęp! Preludium.

Następny krótki wątek dotyczący Kotlina. Ci, którzy śledzą moje redagowanie na bieżąco, wiedzą że wstępnie przedstawiłem ten wątek już trochę wcześniej, mianowicie w artykule o metodzie "copy" w klasach danych. Omówimy sobie teraz znacznie dokładniej do czego służą argumenty nazwane w języku Kotlin oraz jak wygląda ich programowanie w kodzie. Gorąco zachęcam do lektury!

Przed Wami, kolejny ze znacznie lżejszych tematów jeśli chodzi o Kotlina, bo cały czas będę o nim pisał aż do wyczerpania zestawu materiału. Dowiecie się jak wartości domyślne w języku Kotlin mogą nam uprzyjemnić ten trudny, wyczerpujący i zarazem czasochłonny fach jakim jest programowanie! Czytajcie resztę!

Zakończyliśmy wspólnie epizod z klasami danych. Teraźniejszy artykuł będzie poświęcony kolejnej sprawie pobocznej, która może się przydać w rozbudowanych klasach, ale już tych zwykłych. Pada teraz kolej na słowo kluczowe "constructor" w języku Kotlin, czyli programowanie konstruktorów dodatkowych!

Przed nami ostatnia część krótkiego epizodu związanego z klasami danych w Kotlinie. Innowacji w tym języku co nie miara, gdyż zademonstruję następną nowość której nie znajdziecie w Javie. Temat niniejszego artykułu brzmi: "Destrukturyzacja obiektu danych przy użyciu metody »componentN« w języku Kotlin". Brzmi fajowo? To nie czekajcie ani chwili i nabywajcie wiedzy!

Kontynuacja istotnego tematu związane z klasą danych. Poznajcie teraz metodę "copy" w języku Kotlin, którą jesteście w stanie wywoływać z poziomu obiektu klasy danych. Artykuł już nie będzie taki długi jak poprzedni. Słowo!

Poznacie teraz coś, co jest absolutną premierą jeśli chodzi o oferowane przez język wysokiego poziomu części składni. Możecie nawet nie przypuszczać, że Kotlin oferuje alternatywną odmianę definiowania klasy. Poza tą "zwykłą", pozwala także na tworzenie klas danych. Zatem opiszę grubo do czego służy "data class" w języku Kotlin, czym to się różni od zwykłej klasy oraz jakie mogą być jej najlepsze zastosowania!

Mogliście ujrzeć w ostatnich artykułach poruszenie jednego z kolejnych tematów jakim jest klasa "Any" w języku Kotlin. Poświęcimy niniejszy artykuł na nieco bardziej szczegółowe wyjaśnienie tego tematu. Zapraszam do środka!

Skoro poruszyłem wątek z rzutowaniem typów w poprzednim artykule, najlepiej będzie teraz napisać o drugim słowie kluczowym na to pozwalającym. Poznajcie teraz słowo "as" w języku Kotlin, czyli jak i w jakim wypadku trzeba rzutować typ jawnie.

Idziemy dalej z koksem! Przedstawię Wam teraz jak wygląda sprawa z rzutowaniem typu. Co powiecie na słowo kluczowe "is" w języku Kotlin, które w pewnych sytuacjach może to zrobić za Was, a Wasza rola sprowadzi się tylko do instrukcji warunkowej, co? Jeśli ciężko Wam jest to sobie wyobrazić, to tym bardziej nalegam, żeby zajrzeć do szczegółów.

Gotowi na nową porcję wiedzy z Kotlina? Na wieczór przygotowałem dla Was tłumaczenie i wykorzystywanie funkcji "readline" w języku Kotlin! Temat króciutki i zwięzły. Zapraszam do środka!

Odejdziemy tym razem od dziedziczenia, polimorfizmu i tym podobnych wynalazków i zajmiemy się czymś pobocznym. Znacie język Python? Jeśli tak, to z pewnością polubicie temat niniejszego artykułu. Pokażę Wam jak działa coś takiego, co nosi nazwę "REPL" w języku Kotlin. Wyjaśni się także jak nawet powierzchowna znajomość Pythona może Wam pomóc w zrozumieniu działania tego tworu.

Temat dziedziczenia zakończyliśmy oficjalnie! Weźmiemy teraz pod lupę dodatek do wątku dziedziczenia, abyście mieli już pełnię możliwości do wykorzystania. Przedstawiam Wam słowo kluczowe "interface" w języku Kotlin jako sposób definiowania interfejsów, takich samych jak w Javie.

Czy jesteście gotowi na poznanie kolejnego słowa kluczowego dotyczącego dziedziczenia w Kotlinie? "final" w języku Kotlin nie różni się w zastosowaniu absolutnie niczym od języka Java więc ci, którym programowanie we wspomnianym języku nie jest niczym przerażającym, będą mogli szybciutko skorzystać z tego słowa również tutaj! Zapraszam do środka na zapoznanie się z niniejszym materiałem!

Kontynuacja miniserii dziedziczenia w Kotlinie. Skieruję Waszą uwagę na kolejne słowo kluczowe powiązane z dziedziczeniem, a konkretniej z klasami. Przedstawiam Wam "abstract" w języku Kotlin i korzyści płynące z tego, co nam daje programowanie abstrakcji.

Witajcie! To już dwudziesty pierwszy artykuł dotyczący języka Kotlin, a na dzisiaj przyszykuję Was do poznania kolejnego słowa kluczowego, które tym razem istnieje w paru innych językach i nie jest żadnym "exclusive". Oto przesłanianie właściwości i funkcji, czyli "override" w języku Kotlin!

Oto następny wpis na temat Kotlina. Wpis o słowie kluczowym "open" w języku Kotlin. Wpis o klasie otworzonej. Wpis o właściwości otworzonej. Wpis o metodzie otworzonej oraz co nam to wszystko daje. Serdecznie zapraszam do środka!

Rozpoczynamy od dzisiaj rozdział związany z dziedziczeniem! Podzielimy to sobie na kilka artykułów, a każdy z nich będzie stanowił nowy element w całej układance. Dziedziczenie w języku Kotlin to już całkiem seryjny temat i dlatego wymaga fragmentacji, a to jest pierwsza część. Zapraszam!

Nie rozstajemy się z Kotlinem ani na chwilę, a dzisiaj króciutki wątek o tym, co nam daje słowo kluczowe "lateinit" w języku Kotlin. Sprawdźcie sami do czego można to zakwalifikować.

Czy jesteście gotowi na kolejną cześć poznawania Kotlina? Niech nie zepsuje Wam nastroju wiadomość, że zaprezentuję kolejną innowację której nie znajdziecie w calutkiej Javie, chociaż możecie ją kojarzyć z innego języka, o którym można napisać że jest "spokrewniony". Przedstawiam Wam "get" i "set" w języku Kotlin, czyli akcesory i mutatory.

Dzisiaj brniemy dalej z wątkiem dotyczącym klas w Kotlinie. To, co zobaczyliście w poprzednim artykule jest przedsmakiem tego, czego będziecie świadkami w kolejnych rozdziałach. Temat dzisiejszego wywodu to blok inicjalizatora, czyli słowo kluczowe "init" w języku Kotlin. Wygląda bardzo podobnie do inicjalizatora statycznego w Javie, aczkolwiek ma bardziej użyteczne zastosowanie i NIE JEST tym samym.

Nowy artykuł o Kotlinie! Przechodzimy teraz do części obiektowej prezentując Wam w jaki sposób definiuje się klasy przy użyciu "class" w języku Kotlin. Na początek same podstawy budulcowe. Jak utworzyć klasę? Jak tworzy się konstruktor? Jak "wyglądają" dane składowe czyli właściwości klasy? Jak bardzo różni się składnia odnośnie funkcji? Siadać, czytać, Jason da Wam odpowiedź.

Następne informacje sprzyjające nauce Kotlina! Dzisiaj trochę się cofniemy co do poznawania materiału i przybliżymy sobie czym się charakteryzuje słowo kluczowe "in" w języku Kotlin. Jest to o tyle ważne, że można je podstawiać do kilku sytuacji, a każda z nich nadaje temu inne znaczenie. Poznajcie jakie i zacznijcie bardziej świadome programowanie.

Otwieramy nowy artykuł! Przyjrzymy się instrukcji "switch" nazwanej także "instrukcją wielokrotnego wyboru" jak ona wygląda w Kotlinie i jak wygląda jej programowanie. Poprawka na starcie, żaden "switch" nie istnieje, a zastępuje go "when" w języku Kotlin, który jest jeszcze potężniejszy! Zapraszam po wyjaśnienia.

Czy już macie pojęcie, że słowo kluczowe "fun" w języku Kotlin pozwala na programowanie funkcji? Język i w tym przypadku poszedł innymi śladami niż jego poprzednik i określa swoją własną składnię. Poznajcie same najpotrzebniejsze detale, abyście mogli zaraz po przeczytaniu wdrożyć nową wiedzę do projektu. Gwarantuję, że będziecie mieli z tego niezły "fun"!

Pniemy się coraz wyżej z Kotlinem! Na dzisiejszy dzień przygotowałem dla Was materiał poświęcony nieco ciekawszemu zagadnieniu. Dowiecie się jak funkcjonuje pętla "for" w języku Kotlin, do czego ona służy, jak ją rozumieć, czym się różni programowanie tutaj od składni w języku Java i jakie są jej najlepsze zastosowania. Wchodźcie, a nie pożałujecie!

W niniejszym artykule weźmiemy pod lupę znacznie "chudszy" temat, a mianowicie szablon łańcuchowy w języku Kotlin. To kolejna nowa funkcjonalność której nie znajdziecie w języku Java pozwalająca na przyjemniejsze programowanie formatowania łańcuchów znaków w połączeniu z wartościami innych typów bez stosowania bezpośredniego łączenia przy użyciu znaku plusa.

Witam wszystkich w moim kolejnym artykule z cyklu nauki języka Kotlin. Teraz przyjrzymy się budowie tablicy, jak utworzyć tablicę, jaki jest jej typ danych, a także dowiecie się jak uzyskiwać dostęp do pojedynczych argumentów przy pomocy indeksu. Tablice w języku Kotlin wyglądają zupełnie inaczej w stosunku do Javy, jeśli chodzi o sposób zapisu!

W kolejnej części o języku Kotlin dowiecie się jak wygląda instrukcja warunkowa w języku Kotlin, a także czym się charakteryzuje tak zwane "wyrażenie warunkowe", wygodny "skrótowiec" do przypisywania wartości kiedy warunek jest lub nie jest spełniony. Zapraszam serdecznie!

W poprzednim artykule podyskutowaliśmy o występujących typach danych w języku Kotlin. Dzisiaj chcę przybliżyć Wam dokładniej metody przenoszenia z jednego na drugi, tylko tym razem posiedzimy przy tym znacznie dłużej. Konwersja typów danych w języku Kotlin to jedyna droga, aby móc transformować dane na inny rodzaj. Weźmiemy także pod lupę problem przy przypisywaniu wartości liczbowych wykraczających poza zakres oraz jakie konsekwencje może przynieść konwersja z większego typu liczbowego na mniejszy.

Interesują Was podstawowe typy danych w języku Kotlin? To dobrze trafiliście! Przedstawię Wam je wszystkie i krótko omówię czym się różnią między sobą. Przedstawiciele języka Java będą się czuć jak u siebie w domu jednakże istnieją drobne różnice, które trzeba mieć na względzie. Serdecznie zapraszam do środka!

Kotlina ciąg dalszy! Zakładam, że przeczytaliście poprzedni artykuł zanim podejdziecie do obecnego. Oto druga część tłumaczenia natury zmiennych w tym języku, a dzisiaj będziemy kontynuować zagadnienie związane ze stwierdzeniem, że "wszystko jest obiektem". Dowiecie się jakie drugie dno się za tym kryje i jakie skutki wiążą się z tym, że każda zmienna w języku Kotlin jest obiektem! Programowanie również może zaskakiwać!

Kontynuacja nauki o języku Kotlin. Wiecie już jak wygląda struktura funkcji uruchomieniowej "main", od której zaczyna się działanie aplikacji. Rzucimy teraz okiem na deklarowanie i definiowanie zmiennych. Użytkownicy języka JavaScript mogą się ucieszyć, gdyż nawet oni wyłapią coś charakterystycznego dla siebie w języku Kotlin. Poznajcie wszyscy czym się różnią od siebie słowa kluczowe "var" i "val" w języku Kotlin oraz jakich zasad trzeba przestrzegać podczas definiowania zmiennych. Zapraszam!

Oto kolejny wpis na temat Kotlina, a dopiero dzisiaj ujrzycie pierwszy kod źródłowy i pierwszy program w języku Kotlin. Jak to zaczyna się najczęściej, na początek coś banalnego. Proszę do środka.

Witam wszystkich widzów czytających prawdziwe wprowadzenie do języka Kotlin! Nim rzucimy się do poznawania kodu źródłowego i zaczniemy patrzeć na programowanie, pozwolę sobie rozpocząć od czegoś teoretycznego. Poznacie dzisiaj cechy języka Kotlin oraz w czym może okazać się lepszy od swojego poprzednika, Javy. Zainteresowani?

Gry poszerzyły się o tytuł "Surrounded" więc przechodzimy do następnego zadania, które zostało zapowiedziane już dawno temu. Od jutra, Kotlin staje się głównym tematem zamieszczanych tutaj wpisów. Będzie to wyglądać tak samo, jak było z językiem Python. Nie czekajcie ani chwili, wchodźcie do środka wpisu i zapoznajcie się z nadchodzącymi zdarzeniami.