Godzina dwunasta, zatem piszę po raz drugi. Wracając do tamtego artykułu trzeba opisać kolejny obcy termin na który wtedy zwróciłem Waszą uwagę. Serializacja obiektów w Javie wiąże się z dużą odpowiedzialnością. To nie jest temat, który powinien być w rękach kompletnej amatorszczyzny. Po czym rozpoznać doświadczonego od początkującego w tym temacie? Jeden wstawi ważną stałą "serialVersionUID" do klasy, a drugi nie. Wyjaśnienia i szczegóły w środku.

Na pierwszy strzał idzie wyjaśnienie jednej z kilku nieścisłości, które pojawiły się w tym artykule. Pakiety w języku Java są szeroko wykorzystywane tylko nie każdy wie z jakich powodów. Może Wy jesteście zainteresowani dlaczego stosujemy pakiety i jakie są zasady ich wykorzystywania?

UWAGA!!!

Ze względu na stwarzanie problemów przez Joomlę z powodu korzystania z samego słowa "Java" pisanego z małej litery, będę przez całość artykułu posługiwał się tą nazwą pisaną wielką literą. Przepraszam za utrudnienia jednak to prawdopodobnie wynika z kolizji nazw i Joomla musi jakoś korzystać z tego słowa podczas przetwarzania treści artykułu.

Trzeci raz z rzędu piszę do Was tego samego dnia. Odejdźmy teraz od złożonych rzeczy i skupmy się na czymś prostszym. Jest jeszcze tyle tematów w języku Java, a nie zostały one omówione. Taka pętla "foreach" na przykład. Nazywana jest również pętlą rozszerzoną. Debiut miał miejsce właśnie w Javie i pozwala na wygodniejszy sposób obsługi wszelkich tablic i list, czyli zmiennych przechowujących wiele danych. To będzie ostatni wpis na dzisiaj.

Zaprezentuję teraz drugi wariant zapisu i odczytu danych. Język Java oferuje dodatkowo obiekty zdolne do przetwarzania danych zapisanych w pliku tekstowym. Tutaj procedura jest zdecydowanie bardziej rozbudowana i uprzedzam, że może sprawiać duże trudności w rozumieniu, gdyż kod przeze mnie prezentowany będzie od razu zaopatrzony w funkcje których mogliście nie widzieć jeszcze na własne oczy. Skoro już Państwa uprzedziłem, przechodzimy do rozpoczęcia tematu. Zapis i odczyt z pliku tekstowego.

Nie opuszczamy Javy ani na moment, zmienimy jedynie temat. Na początek mam jedno pytanko. Czy ktoś z Was wie do czego służy serializacja obiektów? Wiecie w ogóle że jest taki termin? Jeśli drapiecie się po głowie, to czytajcie uważnie. Nie mówię, że jest to podstawa w rozumieniu języka, natomiast przechowywanie danych w celu zapisu i odczytu może być ciekawym eksperymentem. To co, przekonałem do zmiany decyzji?

Czy wiecie, że w języku Java można również zrobić przeciążanie konstruktorów? Stosując identyczną sztuczkę z metodami, jesteśmy w stanie to "nanieść" również na konstruktory. Aczkolwiek trzeba wiedzieć jak to robić dobrze, gdyż konstruktory wyróżniają się nie tylko zastosowaniem, ale także innym doborem słów kluczowych. Zapraszam każdego zainteresowanego do dalszego ciągu.

Niniejszy artykuł będzie robił za podsumowanie tego "sznurka" poprzednich wpisów na temat samego dziedziczenia w języku Java. Być może przypomni mi się coś jeszcze istotnego a na razie, wypuszczam ostatnią planowaną część na temat dziedziczenia w której polimorfizm wkracza do akcji. Polimorfizm i dziedziczenie to dwa fundamenty programowania obiektowego stojące obok hermetyzacji. Zakończmy wreszcie to, co zaczęliśmy już dawno temu!

Jesteście gotowi na następną część z tematu dziedziczenia? Podnosimy poprzeczkę i zaprezentuję Wam kolejne słowo kluczowe umożliwiające łączenie przesłaniania metody z wywoływaniem jej "wersji pierwotnej". Dziedziczenie w języku Java to jeden z szerszych tematów który co gorsza, jest elementarną podstawą do umiejętnego wykorzystywania paradygmatu obiektowego.

Przystępujemy do następnej części z cyklu "Dziedziczenie w języku Java". Jak wiemy z poprzedniej części, klasa abstrakcyjna pozwala nałożyć zabezpieczenie na tworzenie zbyt ogólnych obiektów. Teraz zapoznam Was z zabezpieczaniem od drugiej strony czyli sprawienie, aby dana klasa była ostatnim "potomkiem" w drzewie. Klasa finalna - oto czego Wam potrzeba!

Oto część druga dotycząca mechanizmu paradygmatu obiektowego jakim jest dziedziczenie w języku Java. Poprzednio wprowadziłem Was w ten temat bardzo powierzchownie, a teraz zapoznacie się z kolejnym elementem, który bądź co bądź może stanowić jedynie "dekorację" aczkolwiek mogącą zabezpieczyć przed tworzeniem instancji zbyt ogólnego obiektu. Dowiecie się co to jest klasa abstrakcyjna, czym się ona różni od "zwykłej" oraz jak ona wpływa na przebieg pisania kodu w Javie.