Drugi artykuł w dniu dzisiejszym poświęcony będzie znowu językowi C. Zamiast prezentowania kodu, zwrócę uwagę teraz na pewien słowniczek pojęć z nim związanych. Usłyszeliście na lekcji czy wykładzie jakiś termin, który wprawił Was w mocne zdezorientowanie? Mam nadzieję, że jeden z nich będzie przedstawiony tutaj, a Wasze kłopoty zostaną zażegnane. Przed Wami, język C i spora garść terminologii!
Tweet |
Język C składa się z masowej terminologii, której część przewija się wśród nowszych języków. Niektóre z nich wypada znać, gdyż często się pojawiają w artykułach i na sprawdzianach.
JĘZYK C. TERMINOLOGIA
Żeby nie było wątpliwości: to nie będzie cała encyklopedia pojęć bo nie chodzi o to, żeby jeden artykuł próbował zastąpić całą książkę o podobnej tematyce. Chcę tylko przytoczyć kilkanaście zjawisk czy znaków językowych, które widzimy dosyć często, a nie przyszło nam nigdy do głowy to, jak możemy je ubrać w słowa. Oto zbiór pojęć z którymi język C ma wiele wspólnego:
- KOD STARTOWY
- interfejs pomiędzy napisanym przez nas programem, a systemem operacyjnym
- PLIK OBIEKTOWY
- skompilowany kod źródłowy przez działanie kompilatora tłumaczony na asemblera, bądź język maszynowy
- KOMPILACJA
- dokonywanie tłumaczenia kodu źródłowego zrozumiałego dla człowieka na język maszynowy zrozumiały dla komputera
- KONSOLIDACJA
- łączenie kodu startowego, napisanego kodu źródłowego oraz funkcji pochodzących z plików nagłówkowych w jeden plik wykonywalny
- BŁĄD SKŁADNIOWY
- rodzaj błędu charakteryzujący się zapisem niezgodnym z regułami jakimi rządzi się język C (np. niedomknięcie nawiasu przy wywołaniu funkcji, brak średnika)
- BŁĄD SEMANTYCZNY
- rodzaj błędu, który nie narusza zasad języka C, natomiast polega on na nieprawidłowym działaniu programu (np. program miał policzyć pole trójkąta, a policzył jego obwód)
- INSTRUKCJA
- pojedyncze polecenie wydawane komputerowi (przeważnie zakończone średnikiem)
- WYRAŻENIE
- kombinacja operatorów i operandów
- STAN PROGRAMU
- zbiór wartości wszystkich zmiennych w danej chwili wykonywania programu
- OBIEKT DANYCH
- zaalokowane miejsce w pamięci
- SKUTEK UBOCZNY
- modyfikacja obiektu danych
- PUNKT SEKWENCYJNY
- moment, w którym wszystkie skutki uboczne zostały zakończone
- SEKWENCJA STERUJĄCA
- jeden ze znaków specjalnych poprzedzony backslashem (\)
- język C oraz wiele innych dysponuje między innymi znakiem '\n' (przejście do nowego wiersza) oraz '\t' (tabulator poziomy)
- INKREMENTACJA
- zwiększenie liczbowej wartości zmiennej dokładnie o 1
- DEKREMENTACJA
- zmniejszenie liczbowej wartości zmiennej dokładnie o 1
- MODYFIKOWALNA L-WARTOŚĆ
- nazwa identyfikująca zaalokowane miejsce w pamięci (obiekt danych)
- R-WARTOŚĆ
- wartość istniejąca jako stała, która występuje tylko w jednym miejscu w kodzie, a następnie jest usuwana z pamięci
- PARAMETR (PARAMETR FORMALNY)
- zmienna lokalna występująca w ciele danej funkcji
- ARGUMENT (PARAMETR AKTUALNY)
- zmienna lub stała wartość wprowadzana do funkcji w odpowiednie miejsce
- OBCINANIE
- "pozbycie się" części ułamkowej w momencie przypisywania wartości zmiennoprzecinkowej do zmiennej całkowitej (takich czynności dokonują języki słabej typizacji)
- FUNKCJA
- podprogram wykonujący określone czynności mający na celu wydzielenie kodu źródłowego oraz wielokrotne powtórzenie tej samej czynności bez ponownego pisania; może zwracać wartość
- PRZEKIEROWANIE
- skierowanie danych wejściowych i wyjściowych innymi "kanałami"
- STRUMIEŃ
- przepływ danych, do którego przypisane jest źródło
- PLIK
- skończony obszar pamięci przechowujący dane
- RODATA (READ-ONLY DATA)
- segment danych przeznaczony tylko do odczytu
Na tym się kończy artykuł, który miał jedynie na celu przybliżenie tych najważniejszych terminów. Starałem się to jakoś łatwo ubrać w słowa, aby definicja nie traciła znaczenia. Chcę jeszcze podkreślić, iż z upływem czasu powyższa lista może jeszcze urosnąć w celu uzupełnienia o dodatkowe słownictwo. Póki co, zostawiam to w takiej postaci.