Kolejna garść wykładu dotycząca tworzenia gier. Teraz poruszę wątek, który dotyczy bezpośrednio podejmowania decyzji jeszcze przed rozpoczęciem prac nad projektem. Gdy tworzycie grę musicie mieć na względzie to, że gatunki gier również mają własny "stopień trudności"!

GATUNKI GIER I WPŁYW NA ZŁOŻONOŚĆ PROJEKTU

Gdy zaczynałem wtajemniczanie się w tworzenie gier, myślałem sobie: "Co to za różnica czy zrobię jakiś arcade, czy RPG?". Po zmarnowaniu wielu miesięcy czasu na rozpoczynanie projektu i porzucanie go po kilku dniach zrozumiałem, że to jednak ma kolosalne znaczenie. Zwłaszcza dla takiego amatora jak ja. "Vemux" na ten przykład jest połączeniem strzelanki z lotu ptaka z systemem doświadczenia pobranym z RPG. Nie uważacie, że stanowczo za wcześnie wziąłem na barki taką hybrydę? Nie dość, że sam system rozwoju postaci oraz balans trudności gry stał się masową udręką, to jeszcze połączyłem to z zupełnie inną kategorią. Fakt, że udało się skleić to w jakąś logiczną całość to jednak jest niezaprzeczalne, że to było za skomplikowane dla mnie w tamtym czasie. Dlatego przestrzegam wszystkich wszem i wobec: wybierajcie starannie gatunki kolejnych gier jakie tworzycie! Jedne są banalnie proste do złożenia, a drugie tak ciężkie, że łatwo można to rzucić w cholerę, prędzej niż myślicie. Nasuwa się teraz pytanie "które z nich są łatwe, a które nie?". Odpowiadam na podstawie swoich doświadczeń.

Niektóre gatunki gier można zrobić dużo szybciej od pozostałych Niektóre gatunki gier można zrobić dużo szybciej od pozostałych

Wybór kategorii gier ma istotne znaczenie i początkujący deweloperzy powinni starannie podejmować decyzję co do wyboru gatunku.

GATUNKI GIER. LISTA I STOPIEŃ TRUDNOŚCI

Trochę za prędko o tym piszę z racji tego, że nie wypróbowałem wszystkich kategorii jakie są dostępne jednak o kilkunastu mogę się spokojnie wypowiedzieć. Oto lista prezentująca gatunki gier, które W MOIM PRZEKONANIU są łatwe lub trudne do skończenia.

GATUNKI GIER (ŁATWE)

  • platformowa
  • planszowa
  • strzelanka z lotu ptaka
  • strzelanka z boku
  • logiczna (picross)
  • przygodowa typu "wskaż i kliknij"
  • zręcznościowa ("Pacman")
  • breakout ("Arkanoid")
  • quiz
  • idle

GATUNKI GIER (ŚREDNIE)

  • strzelanka pierwszoosobowa (FPS)
  • obrona wieży (tower defense)
  • logiczna (dopasowanie trzech tych samych elementów)
  • wyścigowa
  • wąż
  • boulder dash ("Supaplex")

GATUNKI GIER (TRUDNE)

  • bijatyka
  • strategia turowa
  • strategia czasu rzeczywistego
  • muzyczna
  • sportowa
  • RPG
  • GTA

Powyższa lista z całą pewnością nie odzwierciedla wszystkich przypadków z podziałem na gatunki gier (na przykład logiczna gra może być stworzona na tysiąc sposobów), natomiast może dać jakiś punkt zaczepienia od których kategorii trzymać się z daleka, jeżeli początkujący będzie zajmował się projektem po raz pierwszy w życiu.


To wszystko z mojej strony. Pojutrze przyjdzie kolejny artykuł.

62221
Dzisiaj / TodayDzisiaj / Today232
Wczoraj / YesterdayWczoraj / Yesterday217
Tydzień / WeekTydzień / Week705
Miesiąc / MonthMiesiąc / Month1901