Jason. Cała informatyka w jednym miejscu!

Kolejna garść wykładu dotycząca tworzenia gier. Teraz poruszę wątek, który dotyczy bezpośrednio podejmowania decyzji jeszcze przed rozpoczęciem prac nad projektem. Gdy tworzycie grę musicie mieć na względzie to, że gatunki gier również mają własny "stopień trudności"! Oto lista gatunków gier komputerowych wraz z moim subiektywnym spojrzeniem które z nich tworzy się najłatwiej.

WPŁYW NA ZŁOŻONOŚĆ PROJEKTU

Gdy zaczynałem wtajemniczanie się w tworzenie gier, myślałem sobie: "Co to za różnica czy zrobię jakiś arcade, czy RPG?". Po zmarnowaniu wielu miesięcy czasu na rozpoczynanie projektu i porzucanie go po kilku dniach zrozumiałem, że to jednak ma kolosalne znaczenie! Zwłaszcza dla takiego amatora jak ja. "Vemux" na ten przykład jest połączeniem strzelanki z lotu ptaka z systemem doświadczenia pobranym z RPG. Nie uważacie, że stanowczo za wcześnie wziąłem na barki taką hybrydę? Nie dość, że sam system rozwoju postaci oraz balans trudności gry stał się masową udręką (i ostatecznie nie udało się tego zrobić porządnie), to jeszcze połączyłem to z zupełnie inną kategorią. Fakt, że udało się skleić to w jakąś logiczną całość to jednak jest niezaprzeczalne, że to było za skomplikowane dla mnie w tamtym czasie.

Stąd mój pomysł, aby powstała taka lista gatunków gier komputerowych, żeby chociaż częściowo pomogła Wam uniknąć wielotygodniowego siedzenia nad naprawdę małym projektem. Wiem co piszę i dlatego przestrzegam wszystkich wszem i wobec: wybierajcie starannie gatunki kolejnych gier jakie tworzycie! Jedne są banalnie proste do złożenia, a drugie tak ciężkie, że można to rzucić w cholerę prędzej niż myślicie. Nasuwa się teraz pytanie "które z nich są łatwe, a które nie?". Odpowiadam na podstawie swoich doświadczeń.

"Cellonix" "Turn Chase"

Wybór kategorii gier ma istotne znaczenie i początkujący deweloperzy powinni starannie podejmować decyzję co do wyboru gatunku.

LISTA GATUNKÓW GIER KOMPUTEROWYCH I STOPNIE TRUDNOŚCI

Trochę za prędko o tym piszę z racji tego, że nie wypróbowałem wszystkich kategorii jakie są dostępne, jednak o kilkunastu mogę się spokojnie wypowiedzieć. Oto lista prezentująca gatunki gier, które W MOIM PRZEKONANIU są łatwe lub trudne do skończenia.

ŁATWE GATUNKI GIER KOMPUTEROWYCH

  • platformowa
  • planszowa
  • strzelanka z lotu ptaka
  • strzelanka z boku
  • logiczna (w stylu "picross")
  • przygodowa typu "wskaż i kliknij"
  • zręcznościowa (w stylu "Pacman")
  • breakout ("Arkanoid")
  • quiz
  • idle

ŚREDNIE GATUNKI GIER KOMPUTEROWYCH

  • strzelanka pierwszoosobowa (FPS)
  • obrona wieży ("tower defense")
  • logiczna (dopasowanie trzech tych samych elementów w stylu "Bejeweled")
  • wyścigowa
  • wąż
  • "boulder dash"

TRUDNE GATUNKI GIER KOMPUTEROWYCH

  • bijatyka
  • strategia turowa
  • strategia czasu rzeczywistego (RTS)
  • muzyczna
  • sportowa
  • RPG
  • GTA

Powyższa lista gatunków gier komputerowych z całą pewnością nie odzwierciedla wszystkich przypadków z podziałem na gatunki gier (na przykład logiczna gra może być stworzona na tysiąc sposobów), natomiast może dać jakiś punkt zaczepienia od których kategorii trzymać się z daleka, jeżeli będziesz zajmował(a) się projektem po raz pierwszy w życiu.


To wszystko z mojej strony.

PODOBNE ARTYKUŁY