W tę sobotę postanowiłem podzielić się wstępnymi spostrzeżeniami po publikacji pierwszych pięciu odcinków kursu "PICO-8. Podstawy".

PICO-KLAPA

Przeglądając jeszcze dzisiaj wyniki oglądalności pierwszych pięciu filmów kursu o "PICO-8", nie musiałem się szczególnie wysilać nad policzeniem ilości wyświetleń. Licząc od dnia dzisiejszego suma wyświetleń wynosi zaledwie 57. Jak to w YouTube, najwięcej odnotowano przy pierwszym odcinku (16). Nie to mnie dziwi. Dziwi mnie to, że mimo wyszczególnionych opisów, odpowiednich tagów, licznych artykułów, widoczności filmu na pierwszej stronie na YouTube poprzez słowo kluczowe "pico-8", udostępnień na Facebooku, Twitterze oraz poście na oficjalnej stronie twórców, to nadal idzie to jak krew z nosa, podczas gdy u całej reszty idzie co najmniej po dwa tysiące. Dla mnie to jest niesprawiedliwe i nienormalne. Właśnie w taki sam sposób padł "Phaser: Poradnik dla początkujących" i chyba się szykuje powtórka z rozrywki. W dodatku, YouTube zdaje się ma jakąś usterkę, bowiem po polubieniu przez kogoś dwóch z odcinków, dokładnie w tym samym czasie liczba subskrypcji obniżyła mi się o dwa! Nie chcę mi się wierzyć w to, że ktoś mnie "polubił" za film, a po chwili znienawidził za całokształt działalności. Wysłałem do nich opinię w tej sprawie, na razie cisza.

JEŚLI NIE "PICO-8", TO CO?

Nie mam najmniejszego zamiaru przedwcześnie ferować wyroków. To jest dopiero pierwszy tydzień i rozumiem, że filmy mogły się jeszcze nie zsynchronizować do reszty. Sądzę jednak, że to nie jest główną przyczyną braku oglądalności. Najgorsze jest to, że nawet nie mam pojęcia czy coś robię nie tak. Będąc autorem dowolnej pracy muszę wiedzieć gdzie popełniam błąd i czy w ogóle, a tak, to nawet nie mogę się nikogo spytać, bo po prostu nie mam publiki. W przypadku niewystarczającej ilości wyświetleń, pozostanie mi jedynie "odciąć się" od tworzenia dalszych kursów skoro nie przynoszą mi niczego cennego, a na dodatek suby mi spadają w wyniku ich polubienia. Fakt, to dopiero początek, ale ja już spodziewam się nieprzyjemnego zakończenia w sprawie "PICO-8". Miesiące pracy, zero efektów i definitywne zakończenie. Potem to już tylko muzyka rap i gry online. Aby zdążyć ze zrobieniem kolejnej serii, muszę zacząć prace już od stycznia przyszłego roku, dlatego też w grudniu będę zmuszony podjąć decyzję, która uzależniona jest od wyników.


To wszystko jak na razie. Do zobaczenia w poniedziałek o godz. 18:00!

Na YouTube jest już zamieszczony premierowy materiał mojego długo oczekiwanego kursu, PICO-8. Podstawy! Już teraz zachęcam do oglądania!

PICO-8. PODSTAWY DOCZEKAŁ SIĘ PREMIERY NA YOUTUBE!

Dużo zapowiedzi, postów i mojej ciężkiej pracy, której dobiega kres. Teraz nadszedł moment, aby ukoronować te wysiłki dwudziestoma odcinkami całkiem nowego materiału na temat całkiem innego programu. Od dzisiaj, PICO-8 będzie również posiadało polski poradnik wśród wszystkich filmów na YouTube. Odcinek pilotażowy jest tylko wprowadzeniem, jak wspominałem w poprzednim artykule. Oglądajcie choćby teraz na YouTube! Zamieszczam link do playlisty kursu. Przy okazji, zerknijcie też na listę odcinków na mojej stronie, która stopniowo zacznie się poszerzać.

REGUŁY PUBLIKACJI PICO-8. PODSTAWY

Przypomnę. Od poniedziałku do piątku dokładnie o godzinie 18:00 będę wypuszczał jeden nowy odcinek aż do ich "wyczerpania", czyli dwadzieścia filmów. W chwili publikacji ostatniego odcinka w serii PICO-8, wypuszczam post wraz z liczbą oczekiwanych przeze mnie wyświetleń. Tak jak pisałem wcześniej, jeśli będzie brakować kilkudziesięciu, nie będę robił z tego afery i będę pracować nad kolejną porcją materiału. W przeciwnym razie, gdy będzie sporo brakować, po prostu zapominamy o całej sprawie, ja zajmuję się sobą i traktuję wydawanie kursów za "niewypał". Nietypowe podejście, wiem, ale równie dziwnym jest fakt, że przykładam się do tego wyjątkowo starannie, a ja nadal nie mogę przebić się przez konkurencję, która w zdecydowanej większości wypuszcza filmy wyglądające jak "wyjęte psu z gardła". Zobaczymy jak to się potoczy. Liczę na Was!!!

PICO-8. PODSTAWY I ANGIELSZCZYZNA

Na zamieszczonych przeze mnie postach na angielskich serwisach, kilka osób pytało na temat wypuszczenia napisów angielskich z powodów nad wyraz oczywistych, dlatego powtórzę się jeszcze raz tutaj: na razie, nie zamierzam wypuszczać żadnych napisów przedwcześnie. Dopiero po wypuszczeniu wszystkich odcinków PICO-8 i przy dużym zainteresowaniu kursem. Przy poprzednim kursie też zabierałem się za napisy i niczego dużego one nie przyniosły. Musicie wiedzieć, że wypuszczając to jako drugi kurs, staram się nie popełniać tych samych błędów i wysilać się tylko wtedy, gdy faktycznie może mi to coś dać. Mam już dosyć pracowania ponad miarę bez żadnych dodatkowych korzyści.


Oglądajcie już teraz pierwszy odcinek i czekajcie na kolejne! Godzina 18:00!

To już ostatni dzień sierpnia! Ostatni weekend dzieli od publikacji odcinków, zatem przyszedł czas na dodatkowe uzupełnienie informacji o nadchodzących odcinkach przygód z PICO-8! Przedstawiam pięć pierwszych odcinków, które zostaną wydane w nadchodzącym tygodniu!

PICO-8. PODSTAWY - ODCINEK PIERWSZY

W pierwszym odcinku kursu, Jason opisuje znaczenie terminu "konsola fantasy", a także sposób działania tego typu programów. Przedstawia również plan prezentowania odcinków kursu "PICO-8. Podstawy" oraz oczekiwania związane z potencjalną kontynuacją. Czym jest "konsola fantasy"? Co można zrobić w takim programie? Czy faktycznie można choć trochę poczuć się jak w latach osiemdziesiątych? Na te wszystkie pytania Jason przyniesie odpowiedź w pierwszym odcinku!

PICO-8. PODSTAWY - ODCINEK DRUGI

Drugi odcinek poświęcony jest stawianiu pierwszych kroków w programie czyli jakimi poleceniami konsoli można się posługiwać, aby móc wykonywać podstawowe czynności. Tworzenie katalogów, zapisywanie kartridży, eksportowanie gry oraz wiele innych rzeczy. Fundamentalne polecenia konsoli, które każdy przyszły deweloper musi opanować. Co można zrobić za pomocą takich poleceń? Jak łączyć ze sobą parametry? Które z nich są znane z innych programów, a które zawarte w tylko w PICO-8?

PICO-8. PODSTAWY - ODCINEK TRZECI

Trzecia część zmagań z programem ukazuje poruszanie się po edytorze kodu - podstawowym narzędziu umożliwiającym pisanie kodu w języku Lua służącemu za język podstawowy obowiązujący w każdej "konsoli fantasy". Oprócz tłumaczenia interfejsu i przycisków zamieszczonych w edytorze kodu, poświęcimy chwilę uwagi działaniu interpretera, a także do czego on służy. Nadarzy się również okazja do pierwszego pisania kodu. Czym jest interpreter? Jak działa interpretowanie kodu? Czym się różni interpretacja od kompilacji?

PICO-8. PODSTAWY - ODCINEK CZWARTY

Czwarty film kursu wprowadza funkcje wbudowane w PICO-8, które są wymagane do prawidłowego działania każdej gry. Jason przedstawia trzy funkcje: "init", "update" oraz "draw", a także opisuje ich zastosowanie jak je należy pisać i jak prawidłowo rozdzielić kod. Jak prawidłowo zapisywać funkcje wbudowane? Do czego one służą? Czy jest wśród nich taka, która niekoniecznie musi występować?

PICO-8. PODSTAWY - ODCINEK PIĄTY

Piąty odcinek kursu jest wyjątkowo dłuższy, ponieważ poświęcony jest nauczania podstaw języka Lua. Szczegółowe przedstawienie czym się różni składnia w Lua od składni w innych językach jak C++ czy Java oraz zastosowanie jej w praktyce. Jak bardzo język Lua różni się od innych języków programowania? Jak go zastosować w programie? Jakie "niespodzianki" kryje język Lua?


Jak pisałem poprzednio, to już ostatni artykuł przed premierą! Czekam cierpliwie do 2 września, aż w końcu zacznę wypuszczać efekty kilkumiesięcznych wysiłków. Do zobaczenia! Obserwujcie Facebooka, aby być na bieżąco!

Tak jest, moi drodzy! Nie ma co zaprzeczać prawdzie. Premiera kursu PICO-8. Podstawy odbędzie się dokładnie za tydzień!!!

JASON PLUS PICO-8 RÓWNA SIĘ "KOLEJNY KURS"!

Na zrobienie kursu właśnie na temat programu PICO-8 składają się dwie przyczyny. Po pierwsze, minęło już półtora roku od czasu zakończenia drugiej serii mojego poprzedniego kursu Phaser: Poradnik dla początkujących, który ze względu na kompletny brak oglądalności został przeze mnie zakończony. Były już niejednokrotnie padane spekulacje na temat trzeciej serii, natomiast nie opłacałoby mi się to kompletnie. Nie przebiłbym konkurencji, która konsekwentnie dołuje moją pozycję w rankingach. Z oczywistych względów nie mogę mieć do nikogo pretensji, dlatego też pozostaje walczyć i właśnie ten kurs zostanie "wystawiony na ring". A po drugie, nie ma jeszcze żadnego polskiego poradnika na temat obsługiwania PICO-8. Chcę spróbować jeszcze raz wzbudzić zainteresowanie ludzi w kierunku tworzenia gier, ale prostych gier i nakłonić do tworzenia tylko i wyłącznie prostych gier. Uświadomić, że mała rzecz też może cieszyć. Chcę, żeby zniknął ten zakłamany przesąd, że im bardziej skomplikowany projekt, tym większy "rispekt". Bzdura!

PIERWSZA SERIA KURSU PICO-8

Myślę, że mogę już powoli zacząć opowiadać o odcinkach pierwszej "PICO" serii. Wniosek po tytule nasuwa się automatycznie: "podstawy". I w rzeczy samej to będą podstawy poruszania się po programie, korzystania z edytora kodu, edytora sprite'ów i edytora dźwięków. Ponadto poznacie zastosowanie funkcji wbudowanych w PICO-8 jako niezbędnych do prawidłowego działania kodu. Samej nauki programowania też nie zabraknie czyli garść materiału poświęconego na poznanie języka Lua, który wbrew pozorom jest jednym z najprostszych języków programowania do przyswojenia, a także cenny wykład na temat zastosowania techniki "delta time". Kogoś może dziwić czemu (tak jak cała reszta) nie wypuści kursu w takim stylu, jednak obrazującego stworzenie jakiegoś gatunku gry od A do Z. Z jednego prostego powodu: ponieważ aby móc cokolwiek konkretnego zrobić w danym programie, należy wpierw opanować jego interfejs. Poza tym, jest obecnie mnóstwo "tutorialopodobnych" filmów na temat tworzenia konkretnej gry w "PICO-8" tyle, że po angielsku. Nie znajdziecie polskich filmów na ten temat natomiast to wcale nie znaczy, że całkowicie zignoruję ten wątek. Dalszą część tego tematu opiszę w następnym artykule, który ruszy za kilka dni i prawdopodobnie będzie to już ostatni przed wypuszczeniem pierwszego odcinka. Uzbrójcie się jeszcze odrobinę w cierpliwość, a nie pożałujecie! Polubcie stronę na Facebooku jeśli jeszcze tego nie zrobiliście!

Premiera kursu Jasona, "PICO-8. Podstawy" odbędzie się 2 września o godzinie 18:00!!!

PICO-8. Podstawy

Nieuchronnie zbliża się ta chwila, w której zaznaczę kolejny istotny kamień milowy mając na koncie już DWA kursy. Aby nie zostawiać tak dużej luki i nie trzymać Was w niepewności, postanowiłem dorzucić od siebie kolejną garść akapitów na temat "PICO-8".

PICO-8. PODSTAWY ZYSKUJE GRONO ODBIORCÓW NA FACEBOOKU!

Uśmiech do znajomych poskutkował. Prośba o wsparcie to nie grzech, a ten rozgłos musi się zawsze od czegoś zacząć. W obecnej chwili stronę kursu PICO-8. Podstawy gości (włącznie ze mną) już dziesiątka osób! Żyję nadzieją, że nie zostanie to potraktowane jako spam upychający powiadomienia. Myślałem też o grupach czy tam nie spróbować jednak dałem sobie z tym spokój. Wcześniej tak samo próbowałem z Phaserem i nie przyniosło oczekiwanego efektu. Niby jakieś polubienia były, natomiast nie przenosiło się to na film na YouTube, a wyświetlenia nie urosły w górę nawet o minimum.

ODCINEK PILOTAŻOWY PICO-8. PODSTAWY

Aby artykuł ten wniósł coś nowego do sprawy wiem, że same podziękowania nie wystarczą. Jak zapowiedziałem w poprzednich artykułach na temat PICO-8, streszczę pierwszy odcinek kursu PICO-8. Podstawy tuż przed jego publikacją. Całością informacji nie mogę się jeszcze podzielić ze względu na to, iż odległość pomiędzy dniem dzisiejszym, a dniem premiery (2 września) jest jeszcze zbyt duża. Natomiast dwa słowa na ten temat mogę napomknąć. Odcinek pilotażowy kursu PICO-8 prezentować będzie jedynie wprowadzenie do kursu opisując znaczenie "konsoli fantasy" jako część teoretyczna, a także schemat rozwoju kursu od strony publikowania odcinków, treści odcinków oraz warunków koniecznych do spełnienia, aby była mowa o tworzeniu drugiej serii. Odwołując się do mojego poprzedniego kursu Phaser: Poradnik dla początkujących ukazującego tworzenie gier online w tytułowym Phaserze pomyślałem, że mieszanie wprowadzenia z częścią praktyczną ukazującą tworzenie struktury strony było zbyt chaotyczne. Tym razem przyjmuję inny sposób prezentacji: robić krótsze odcinki, ale mieć ich więcej.

SZCZEGÓŁY PUBLIKACJI KURSU PICO-8

Emitowanie kursu PICO-8 będzie opierać się na tych samych zasadach jak poprzednio. Codziennie, z wyjątkiem weekendu będzie przesyłany jeden odcinek premierowego materiału o określonej godzinie niezależnie od jego długości. Dwadzieścia odcinków wystarczy idealnie, aby "zapełnić" cały wrzesień przez cztery tygodnie publikowania po pięć odcinków na tydzień. Po dłuższym namyśle stwierdziłem, że najlepszą porą na wydawanie filmu będzie godzina 18:00. W tym czasie znaczna większość ludzi kończy pracę, a sam film też musi się jeszcze "przeżreć" przez kilka godzin po wypuszczeniu. Nie wstawiam na początku żadnych anglojęzycznych napisów! Gdy opublikuję calutką pierwszą serię odcinków i ilość próśb będzie znaczna, wtedy w okresie listopadowym rozważę ich całkowite dodanie.

PLAN DZIAŁANIA PO PIERWSZEJ SERII KURSU PICO-8

Skoro jestem przy wątku przesyłania filmów, to powtórzę się jeszcze raz i w tym temacie żeby nie było żadnych nieprzyjemnych niespodzianek. Jak napisałem powyżej będzie iść jeden odcinek dziennie punkt 18:00. Wraz z wypuszczeniem ostatniego odcinka danej serii, następnego dnia zamieszczę post na stronie kursu PICO-8 na Facebooku jakiej sumy wyświetleń ze wszystkich odcinków będę oczekiwał, abym mógł spokojnie dalej w to brnąć nie obawiając się czy ktoś to w ogóle obejrzy. Co jakiś czas będę publikował tabelki z ilościami wyświetleń przy każdym odcinku pobieranymi bezpośrednio z YouTube'a. Oczywiście, nie będę się czepiał jeśli zabraknie kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu, jedynie znaczna różnica będzie wchodzić w grę powiedzmy, powyżej stu już będzie to miało znaczenie. Potem werdykt prosty do ustalenia: jeżeli dany próg zostanie przekroczony albo wyżej wspomniana różnica nie będzie aż taka odległa, decyduję się na kontynuację. Nie zdziwcie się jeśli będę Was dość często uczulał na udostępnianie i rozsyłanie tego kursu po znajomych, aby było tego jeszcze więcej. Mi nie chodzi o przymuszanie do polubienia, tylko o samą oglądalność. Wystarczy mi już fakt, że przy Phaserze urobiłem się po pachy i się skończyło jak się skończyło.

PLANY NA RESZTĘ ROKU PO PICO-8

Ostatni akapit poświęcę na gry online i muzykę rap. Naprawdę, gdy mam odrobinę czasu i energii, zaglądam do Turn Chase. Bez względu na potrzebną ilość czasu do ukończenia projektu, będzie to kolejna gra online w kolejności zaraz po Jason Picross wydanym 6 maja. Jak kurs nie będzie już kolidować, zabiorę się za to "w pełni". Wolę jeszcze posiedzieć przy tym miesiąc dłużej, ale nie mieć żadnych niedopracowań z jakiejkolwiek strony. Być może, że uda mi się jeszcze nagrać jakąś piosenkę na ten wrzesień żeby po prostu była, jednak dopiero po wydaniu odcinków kursu PICO-8. W ostatnim kwartale 2019 roku zaraz po obecnym projekcie gry planuję utworzyć następny, który na razie musi być jeszcze objęty ścisłą tajemnicą. To samo dotyczy utworów, które będą musiały poczekać parę tygodni. I tak do Sylwestra.


Dziękuję jeszcze raz wszystkim za polubienie strony kursu na Facebooku! Liczę na szerszy odbiór!

Link do strony kursu na Facebooku: Oficjalna strona kursu na Facebooku

Ze względu na zapowiadane wcześniej zmiany oraz nadchodzący kurs, postanowiłem dosadnie odświeżyć "design" mojej stronki i dopasować go do motywów "pixelowych". Przez jakiś czas Jason będzie teraz ośmiobitowy. Artykuł wyjątkowo znacznie dłuższy, bo mam sporo do powiedzenia.

"PICO-ZMIANY" NA STRONIE GŁÓWNEJ

Wybaczcie te ohydne "skakanie" czcionek. Jest to moje pierwsze zetknięcie się z Google Fonts i doczepianiem darmowej czcionki do Joomli, dlatego też można było doświadczyć bezustannych zmian w tym obrębie. Początkowo chciałem dać tę samą czcionkę na każdy element tekstu z wyjątkiem artykułów. Gdy wszystko zaczęło wyglądać przyzwoicie, czcionka nie mogła się odpalić na przeglądarce "Google Chrome". Pomyślałem, że może mieć to związek z niekompatybilnością w związku z czym, odpuściłem już to sobie i musiałem jedynie "zadowolić się" nagłówkami w stylu retro.

Następna rzecz to logo. Ono było najprostsze do przerobienia, bowiem wystarczyło sobie pobrać próbkę z trailerów gier z PICO-8 i dopasować. Kombinowałem czy nie dać animowanego gifa, natomiast jak spojrzałem na różnicę w rozmiarach plików, to wolałem już pozostać przy dużo dużo "tańszym" statycznym obrazku. Tak jak zapowiadałem wcześniej, tło również uległo zmianie i teraz przez dłuższy czas będzie "picopodobne", aby symbolizowało graficzny motyw kursu.

Osobna strona na kurs również uległa zmianie. Umieściłem tymczasowo odnośnik do zwiastuna na YouTube dodając również trochę tekstu w postaci opisu PICO-8. Podstawy jaki będzie obowiązywać również w opisach pod filmami oraz parę własnych zdań.

STRONA PICO-8. PODSTAWY JUŻ OTWARTA NA FACEBOOKU!

W dniu wydania filmu zapowiadającego, umieściłem pierwszy post na nowej stronie kursu PICO-8. Podstawy, która funkcjonuje już od dłuższego czasu. Od tej chwili, wszelkie informacje na temat publikowania odcinków będę umieszczał właśnie tam zarówno konkretne rzeczy, jak i drobnostki takie jak pomiary oglądalności. Kilka dni przed premierą, wstawię małe streszczenie pierwszego odcinka, aby jeszcze bardziej zaciekawić przyszłych widzów. Jeszcze ciut za daleko, aby pisać o odcinkach.

Zobacz stronę kursu na Facebooku: "PICO-8. Podstawy" na Facebooku

ZNIKOME ZAINTERESOWANIE PICO-8

Od czasu opublikowania zapowiedzi na YouTube, naliczyły się jedynie 33 wyświetlenia. Liczę na szersze zainteresowanie ze strony społeczności, bo "powiadomiłem" już na kilku serwisach o filmie i póki co, oglądalność jest znikoma. Może to z tego powodu, że program jest popularny jedynie w kręgach amerykańskich, gdzie w Polsce zaledwie garstka ludzi się nim interesuje. Bez względu na okoliczności, powinno coś więcej w tym kierunku iść, bo cały czas piszę na ten temat, zamieszczam posty i jak na razie widzę puste słupki. Wrzucam poniżej odnośniki do tych postów, żeby nie było że ściemniam.

Zobacz zwiastun tutaj: Zwiastun "PICO-8. Podstawy" wypuszczony na YouTube!

Zobacz post na Newgrounds: My newest videotutorial series about "PICO-8" announced!

Zobacz post na itch.io: My newest videotutorial series about "PICO-8" announced!

Zobacz post na oficjalnej stronie PICO-8: My newest videotutorial series about "PICO-8" announced!

PROJEKT MOJEJ GRY ONLINE PICO-8 W ZAWIESZENIU

Kolejna gra nad którą pracuję nadal nie wylazła z fazy testowania. Trudności w optymalizowaniu siły przeciwników oraz poboru mocy wbudowanego w PICO-8 procesora na rzecz pathfindingu powodują katastrofalnie niskie postępy w kolejnej produkcji. Nie wiem czy będzie z tego coś konkretnego, bo za cholerę nie mogę obniżyć kosztów CPU ale tak, żeby algorytm na tym nie ucierpiał i tym samym, nie dał fałszywych rezultatów. Cały czas próbuję to wszystko ze sobą uzgodnić jednak przyznaję, że idzie mi to jak krew z nosa. Zdaje się, że zajmę się tym w pełni dopiero w trakcie publikowania odcinków kursu. Mam tę świadomość, że niedługo to już będzie drugi miesiąc prac nad grą i wszystko wskazuje na to, że to dalej będzie się ciągnąć. Żyję tylko nadzieją, że uda mi się to wydać online bez nieprzyjemnego przerywania w połowie. Po Turn Chase mam zamiar wydać jeszcze jedną grę w PICO-8 i to tyle będzie w 2019 roku. Zamieszczam kilka screen'ów w postaci dowodu moich wysiłków również i w tym kierunku.

PICO-8: Turn Chase - menu główne PICO-8: Turn Chase - rozgrywka
PICO-8: Turn Chase - menu atrybutów PICO-8: Turn Chase - wybór mapy

CO DALEJ Z MUZYKĄ RAP?

"Refleksje introwertyka" nie przyjęły się w ogóle. Tragiczny koniec w postaci 20 wyświetleń intra jako najwyższy wynik. To mi daje jasno do zrozumienia, że nie będzie najmniejszego sensu robić kolejny album na przyszły rok. Ja to robię dla siebie, ale muszę postępować rozsądnie, aby nie dopuścić do kolejnych karkołomnych wysiłków, które nie idą w żadną stronę a przynoszą jedynie śmiech na sali. Ciężko to robić bez jakiegokolwiek poparcia czy dobrego słowa bo nawet nie jestem w stanie wywnioskować co może być nie tak. Aranżacja? Teksty? Muzyka? Skąd ja mam to wiedzieć?

Będę dalej wydawać muzykę rap, jednak skupię się jedynie na pojedynczych utworach, aby znacznie szybciej zaznaczać postęp jako artysta. Postaram się opublikować coś małego we wrześniu, żeby nie skończyło się tylko na trzydziestominutowym albumie w tym roku. Może coś jeszcze ulegnie zmianie i doprowadzi do zmiany stanowiska, natomiast w cuda przestałem wierzyć i jeśli do końca roku nadal nic się nie wydarzy, to kolejny album przekładam na 2021 rok i tyle. To nie jest szantaż, tylko rozsądne postępowanie.

Posłuchaj "Refleksji introwertyka" na YouTube: "Refleksje introwertyka" na YouTube!


Wyjątkowo długi artykuł, jednak udało mi się napisać co nieco na każdy temat: darmowe gry online, muzyka i kurs. Wypowiem się po raz kolejny przy streszczaniu odcinków kursu zarówno tutaj, jak i na stronie na Facebooku.

50723
Dzisiaj / TodayDzisiaj / Today40
Wczoraj / YesterdayWczoraj / Yesterday102
Tydzień / WeekTydzień / Week142
Miesiąc / MonthMiesiąc / Month2978