Jak w tytule. Jesteśmy już po piętnastu odcinkach kursu "PICO-8. Podstawy". Chociaż dalej to nie idzie jak powinno, to powoli zaczyna coś iść w pożądanym kierunku. Co konkretnie wpłynęło choć odrobinę na korzystne zmiany i co będzie dalej PO wypuszczeniu reszty filmów?

GRUPA UŻYTKOWNIKÓW "PICO-8" NA FACEBOOKU

Ciekawą sytuację zastałem dołączając do grupy na Facebooku korzystającej z programu "PICO-8". Widząc, że nadal otrzymuję ochłapy postanowiłem na próbę zamieścić tam link do swojego kursu wraz z odnośnikiem do posta na oficjalnej stronie twórców. Byłem naprawdę zaskoczony. Pojawiło się całkiem spore poparcie, które skończyło się po dobie 30 polubieniami posta, kilkoma polubieniami strony oraz kilkoma subskrypcjami. Do prawdy, przyjemna dawka zaangażowania. To tylko potwierdziło moje teorie, że to nie jest kwestia źle wykonywanej pracy, tylko brak publiki stanowi barierę nie do przeskoczenia. Byłem sceptycznie nastawiony, gdyż tak samo próbowałem rozreklamować poprzedni kurs. Wstąpiło się do grupy o "Phaserze", natomiast nie szło to tak jak teraz. Przyznaję, dodało mi to skrzydeł i jest sens pakować tam linki. Oby tak dalej i niech to zainteresowanie rośnie!

"PICO-8" I NAPISY ANGLOJĘZYCZNE

Nawiązując do poprzedniego akapitu, zauważyłem jak wielu ludzi zza granicy poparło ten kurs. Wtedy już było jasne, że aby utrzymać tę społeczność, muszę zapewnić im tłumaczenia anglojęzyczne. Obecnie nie jest tak źle, osiem odcinków otrzymało już napisy. Staram się jak tylko mogę prowadzić to wszystko liniowo: renderowanie odcinków, wypuszczanie ich na YouTube, projekt stojący w miejscu o którym pisałem już wcześniej, a teraz jeszcze dodawanie napisów do odcinków. A czas się kończy. Niedługo trzeba będzie skupić się na studiach, a robota nie znika...

CO DALEJ Z "PICO-8" PO WYPUSZCZENIU 20. ODCINKA?

Przypomnę o tej kwestii po raz kolejny. W następną sobotę za tydzień, po wypuszczeniu wszystkich odcinków, zamieszczam artykuł oraz post na stronie na Facebooku o oczekiwanej oglądalności. W międzyczasie "nadganiam" napisy do odcinków, a wraz z ich ukończeniem, czekam. Po prostu zajmuję się sobą i czekam. Co tydzień będę aktualizował przypięty post na temat obecnych wyników wyświetleń i łącznej sumie. Wtedy daję czas do końca grudnia. Jeżeli próg zostanie przekroczony w terminie albo wcześniej, podejmuję decyzję o kontynuacji "PICO-8" bo wtedy będzie sens. Jeżeli nie, zamieszczam post o rezygnacji i przerywam kontynuację. Wówczas wracam do swoich "poprzednich obowiązków" czyli nadal wypuszczam gry online i muzykę rap, ale na temat kursów nie będzie ani słowa.


Tak wygląda sytuacja. Odezwę się za tydzień, gdy zakończę publikację i chociaż jeden ciężar zostanie zdjęty. Przypominam, że wszelkie informacje na temat kursu możecie przejrzeć na stronie na Facebooku klikając tutaj.

Kolejny artykuł miał być znowu na temat kursu "PICO-8", natomiast potem uświadomiłem sobie, że niczego nie napisałem na temat mojej kolejnej gry, która wyjątkowo ciągnie się jak flaki z olejem. "Turn Chase" dalej pozostaje w fazie testowania czy można to ukończyć w 100%!

"TURN CHASE" I NIESZCZĘSNY BALANS

System doświadczenia nie wypalił jeśli chodzi o akceptację takiej mechaniki w moich grach więc dałem sobie z nim spokój, natomiast implementacja systemu punktów atrybutów podnoszący statystyki również okazał się nad wyraz problematyczny. Miesiąc testowania tych samych poziomów spędza sen z powiek. Ciągle jakieś poprawki, ciągle czegoś za mało lub za dużo. Tam, gdzie później jest OK, to wcześniej jest już za łatwo. Bez przerwy jakieś trudności. Nie będę kłamał, projekt zacząłem 1 lipca. Prawdopodobnie nie uwinę się ze wszystkim do końca września, zatem kwartał będę mieć w plecy. Nic na to nie poradzę, że ja uwielbiam system progresji, kształtowania kierowanej przez nas postaci, aby stawała się co raz silniejsza. Wierzcie mi na słowo, też bym chciał to skończyć. Jedno jest pewne: "Turn Chase" wyjdzie na pewno, nie pozwolę, żeby było znów to samo jak przy "ASCBIIM"! Zobacz artykuł, jeśli nie wiesz o co chodzi.

"TURN CHASE": PATHFINDING PONAD SIŁY CPU

To jest kolejny problem. A* Pathfinding uważany za najbardziej optymalny (i to prawda, bo sam sprawdziłem!) pobrany z tej strony nawet on nie był w stanie obniżyć kosztów procesora w "PICO-8". Na niektórych mapach sięgnęło nawet 170%!!! Jeszcze nie wiem jak to zrobię, ale muszę chociaż częściowo zredukować te "nadwyżki". Ta sytuacja z "Turn Chase" mnie popycha do zmiany programu do tworzenia gier. Mam już jednego kandydata i w niedługim czasie do niego przejdę, ale na razie to tajemnica.


Jak widzicie, sytuacja nie jest różowa. Robię co w mojej mocy, żeby doprowadzić tę grę do końca. Studia za pasem, a ja nie cierpię "urywek" w połowie. Jak tylko popchnę ten postęp do przodu, od razu coś napiszę. W tę sobotę napiszę znowu o "PICO-8. Podstawy", bo chciałem przekazać kilka następnych cennych uwag.

W tę sobotę postanowiłem podzielić się wstępnymi spostrzeżeniami po publikacji pierwszych pięciu odcinków kursu "PICO-8. Podstawy".

PICO-KLAPA

Przeglądając jeszcze dzisiaj wyniki oglądalności pierwszych pięciu filmów kursu o "PICO-8", nie musiałem się szczególnie wysilać nad policzeniem ilości wyświetleń. Licząc od dnia dzisiejszego suma wyświetleń wynosi zaledwie 57. Jak to w YouTube, najwięcej odnotowano przy pierwszym odcinku (16). Nie to mnie dziwi. Dziwi mnie to, że mimo wyszczególnionych opisów, odpowiednich tagów, licznych artykułów, widoczności filmu na pierwszej stronie na YouTube poprzez słowo kluczowe "pico-8", udostępnień na Facebooku, Twitterze oraz poście na oficjalnej stronie twórców, to nadal idzie to jak krew z nosa, podczas gdy u całej reszty idzie co najmniej po dwa tysiące. Dla mnie to jest niesprawiedliwe i nienormalne. Właśnie w taki sam sposób padł "Phaser: Poradnik dla początkujących" i chyba się szykuje powtórka z rozrywki. W dodatku, YouTube zdaje się ma jakąś usterkę, bowiem po polubieniu przez kogoś dwóch z odcinków, dokładnie w tym samym czasie liczba subskrypcji obniżyła mi się o dwa! Nie chcę mi się wierzyć w to, że ktoś mnie "polubił" za film, a po chwili znienawidził za całokształt działalności. Wysłałem do nich opinię w tej sprawie, na razie cisza.

JEŚLI NIE "PICO-8", TO CO?

Nie mam najmniejszego zamiaru przedwcześnie ferować wyroków. To jest dopiero pierwszy tydzień i rozumiem, że filmy mogły się jeszcze nie zsynchronizować do reszty. Sądzę jednak, że to nie jest główną przyczyną braku oglądalności. Najgorsze jest to, że nawet nie mam pojęcia czy coś robię nie tak. Będąc autorem dowolnej pracy muszę wiedzieć gdzie popełniam błąd i czy w ogóle, a tak, to nawet nie mogę się nikogo spytać, bo po prostu nie mam publiki. W przypadku niewystarczającej ilości wyświetleń, pozostanie mi jedynie "odciąć się" od tworzenia dalszych kursów skoro nie przynoszą mi niczego cennego, a na dodatek suby mi spadają w wyniku ich polubienia. Fakt, to dopiero początek, ale ja już spodziewam się nieprzyjemnego zakończenia w sprawie "PICO-8". Miesiące pracy, zero efektów i definitywne zakończenie. Potem to już tylko muzyka rap i gry online. Aby zdążyć ze zrobieniem kolejnej serii, muszę zacząć prace już od stycznia przyszłego roku, dlatego też w grudniu będę zmuszony podjąć decyzję, która uzależniona jest od wyników.


To wszystko jak na razie. Do zobaczenia w poniedziałek o godz. 18:00!

Na YouTube jest już zamieszczony premierowy materiał mojego długo oczekiwanego kursu, "PICO-8. Podstawy"! Już teraz zachęcam do oglądania!

"PICO-8. PODSTAWY" DOCZEKAŁ SIĘ PREMIERY NA YOUTUBE!

Dużo zapowiedzi, postów i mojej ciężkiej pracy, której dobiega kres. Teraz nadszedł moment, aby ukoronować te wysiłki dwudziestoma odcinkami całkiem nowego materiału na temat całkiem innego programu. Od dzisiaj, "PICO-8" będzie również posiadało polski poradnik wśród wszystkich filmów na YouTube. Odcinek pilotażowy jest tylko wprowadzeniem, jak wspominałem w poprzednim artykule. Oglądajcie choćby teraz na YouTube! Zamieszczam link do playlisty kursu. Przy okazji, zerknijcie też na listę odcinków na mojej stronie, która stopniowo zacznie się poszerzać.

REGUŁY PUBLIKACJI "PICO-8. PODSTAWY"

Przypomnę. Od poniedziałku do piątku dokładnie o godzinie 18:00 będę wypuszczał jeden nowy odcinek aż do ich "wyczerpania", czyli dwadzieścia filmów. W chwili publikacji ostatniego odcinka w serii "PICO-8", wypuszczam post wraz z liczbą oczekiwanych przeze mnie wyświetleń. Tak jak pisałem wcześniej, jeśli będzie brakować kilkudziesięciu, nie będę robił z tego afery i będę pracować nad kolejną porcją materiału. W przeciwnym razie, gdy będzie sporo brakować, po prostu zapominamy o całej sprawie, ja zajmuję się sobą i traktuję wydawanie kursów za "niewypał". Nietypowe podejście, wiem, ale równie dziwnym jest fakt, że przykładam się do tego wyjątkowo starannie, a ja nadal nie mogę przebić się przez konkurencję, która w zdecydowanej większości wypuszcza filmy wyglądające jak "wyjęte psu z gardła". Zobaczymy jak to się potoczy. Liczę na Was!!!

"PICO-8. PODSTAWY" I ANGIELSZCZYZNA

Na zamieszczonych przeze mnie postach na angielskich serwisach, kilka osób pytało na temat wypuszczenia napisów angielskich z powodów nad wyraz oczywistych, dlatego powtórzę się jeszcze raz tutaj: na razie, nie zamierzam wypuszczać żadnych napisów przedwcześnie. Dopiero po wypuszczeniu wszystkich odcinków "PICO-8" i przy dużym zainteresowaniu kursem. Przy poprzednim kursie też zabierałem się za napisy i niczego dużego one nie przyniosły. Musicie wiedzieć, że wypuszczając to jako drugi kurs, staram się nie popełniać tych samych błędów i wysilać się tylko wtedy, gdy faktycznie może mi to coś dać. Mam już dosyć pracowania ponad miarę bez żadnych dodatkowych korzyści.


Oglądajcie już teraz pierwszy odcinek i czekajcie na kolejne! Godzina 18:00!

To już ostatni dzień sierpnia! Ostatni weekend dzieli od publikacji odcinków, zatem przyszedł czas na dodatkowe uzupełnienie informacji o nadchodzących odcinkach przygód z "PICO-8"! Przedstawiam pięć pierwszych odcinków, które zostaną wydane w nadchodzącym tygodniu!

"PICO-8. PODSTAWY" - ODCINEK PIERWSZY

W pierwszym odcinku kursu, Jason opisuje znaczenie terminu "konsola fantasy", a także sposób działania tego typu programów. Przedstawia również plan prezentowania odcinków kursu "PICO-8. Podstawy" oraz oczekiwania związane z potencjalną kontynuacją. Czym jest "konsola fantasy"? Co można zrobić w takim programie? Czy faktycznie można choć trochę poczuć się jak w latach osiemdziesiątych? Na te wszystkie pytania Jason przyniesie odpowiedź w pierwszym odcinku!

"PICO-8. PODSTAWY" - ODCINEK DRUGI

Drugi odcinek poświęcony jest stawianiu pierwszych kroków w programie czyli jakimi poleceniami konsoli można się posługiwać, aby móc wykonywać podstawowe czynności. Tworzenie katalogów, zapisywanie kartridży, eksportowanie gry oraz wiele innych rzeczy. Fundamentalne polecenia konsoli, które każdy przyszły deweloper musi opanować. Co można zrobić za pomocą takich poleceń? Jak łączyć ze sobą parametry? Które z nich są znane z innych programów, a które zawarte w tylko w "PICO-8"?

"PICO-8. PODSTAWY" - ODCINEK TRZECI

Trzecia część zmagań z programem ukazuje poruszanie się po edytorze kodu - podstawowym narzędziu umożliwiającym pisanie kodu w języku Lua służącemu za język podstawowy obowiązujący w każdej "konsoli fantasy". Oprócz tłumaczenia interfejsu i przycisków zamieszczonych w edytorze kodu, poświęcimy chwilę uwagi działaniu interpretera, a także do czego on służy. Nadarzy się również okazja do pierwszego pisania kodu. Czym jest interpreter? Jak działa interpretowanie kodu? Czym się różni interpretacja od kompilacji?

"PICO-8. PODSTAWY" - ODCINEK CZWARTY

Czwarty film kursu wprowadza funkcje wbudowane w "PICO-8", które są wymagane do prawidłowego działania każdej gry. Jason przedstawia trzy funkcje: "init", "update" oraz "draw", a także opisuje ich zastosowanie jak je należy pisać i jak prawidłowo rozdzielić kod. Jak prawidłowo zapisywać funkcje wbudowane? Do czego one służą? Czy jest wśród nich taka, która niekoniecznie musi występować?

"PICO-8. PODSTAWY" - ODCINEK PIĄTY

Piąty odcinek kursu jest wyjątkowo dłuższy, ponieważ poświęcony jest nauczania podstaw języka Lua. Szczegółowe przedstawienie czym się różni składnia w Lua od składni w innych językach jak C++ czy Java oraz zastosowanie jej w praktyce. Jak bardzo język Lua różni się od innych języków programowania? Jak go zastosować w programie? Jakie "niespodzianki" kryje język Lua?


Jak pisałem poprzednio, to już ostatni artykuł przed premierą! Czekam cierpliwie do 2 września, aż w końcu zacznę wypuszczać efekty kilkumiesięcznych wysiłków. Do zobaczenia! Obserwujcie Facebooka, aby być na bieżąco!

38298
Dzisiaj / TodayDzisiaj / Today34
Wczoraj / YesterdayWczoraj / Yesterday80
Tydzień / WeekTydzień / Week34
MiesiÄ…c / MonthMiesiÄ…c / Month2136